۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۳۸
کد خبر: 82921306
T T
۰ نفر

از سال 86 تاكنون

اعضای 63 بیمار مرگ مغزی در قزوین اهدا شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۳۸
کد خبر: 82921306
اعضای 63 بیمار مرگ مغزی  در قزوین اهدا شد

قزوین-ایرنا-رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشكی قزوین گفت: از سال 86 تاكنون اعضای 63 بیمار مرگ مغزی استان به بیماران نیازمند اعضا پیوند زده شده است.

دكتر محمدرضا مدبر روز دوشنبه به مناسبت 21 می، روز جهانی اهدای عضو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعضای بدن افراد دچار مرگ مغزی به دلیل فعال نبودن واحد پیوند اعضا در استان پس از اعلام رضایت خانواده آنها برای پیوند به بیماران دیگر به تهران اعزام می شود.
وی از صدور كارت اهدای عضو برای بیش از 20 هزار داوطلب قزوینی در سامانه سراسری اهدای عضو خبر داد و اضافه كرد: حتی در صورت داشتن این كارت نیز رضایت خانواده فرد مرگ مغزی لازم بوده و كارت اهدا تنها به معنای تمایل قلبی فرد داوطلب و فرهنگ سازی موضوع اهدای عضو است.
مدبر با اشاره به استقبال مردم از داشتن كارت اهدای عضو در سال های اخیر، اظهار داشت: سال گذشته اعضای هشت و در سال جاری نیز تاكنون اعضای سه بیمار مرگ مغزی در استان به بیماران دیگر اهدا شده است.
وی، نقش رسانه ها را در فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به خانواده ها درباره اهدای عضو بسیار موثر دانست و یادآور شد: گرچه اكنون وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده اما این كافی نیست و باید میزان اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی افزایش یابد.
هم اكنون سالانه سه هزار نفر در كشور دچار مرگ مغزی می شوند كه از بین آنها 750 نفر با اهدای عضو موافقت می كنند.
در قزوین نیز سالانه به طور میانگین حدود 30 نفر دچار مرگ مغزی می شوند كه به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشكی در صورتی كه تنها اعضای 50 درصد این افراد اهدا شود، گام بزرگی در جهت كاهش تعداد بیماران در انتظار عضو برداشته خواهد شد.
7388/8054