۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82920926
T T
۰ نفر

گلستان از 6 استان بیشترین مهاجر را دارد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82920926
گلستان از 6 استان بیشترین مهاجر را دارد

گرگان – ایرنا – معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: طبق نتیجه دو سرشماری نفوس و مسكن سال های 90 و 95 گلستان از 6 استان بیشترین مهاجرپذیری را داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی ملاغلامعلی روز یكشنبه در نشست خبری با رسانه ها به مناسبت 30 اردیبهشت روز ملی جمعیت اظهاركرد: در مجموع خالص مهاجرت در استان اعم از مهاجر ورودی و خروجی در فاصله این دو سرشماری منفی بوده است.
وی با بیان اینكه در حوزه تغییر مكان مهاجرین در داخل استان گلستان 54 هزار و 996 نفر جابجایی ثبت شده است، گفت: از این تعداد حدود 18هزار نفر شهر به شهر، 10 هزار نفر شهر به روستا، 15 هزار و 500 نفر روستا به شهر و 11 هزار و 300 نفر آبادی به آبادی بوده است.
ملاغلامعلی همچنین مهاجرت 25 هزار نفر از شهر به شهر، پنج هزار و 500 نفر از شهر به آبادی، یكهزار و 600 نفر از روستا به شهر و 900 نفر از آبادی به آبادی از سایراستانهای كشور به گلستان را اعلام كرد و افزود: در مجموع 34 هزار و 286 نفر مهاجر از سایر استانها به گلستان وارد شده اند.
به گفته وی؛ از مهاجرین وارد شده به گلستان به ترتیب بیشترین با 21 درصد از تهران، 16 درصد از سیستان و بلوچستان، 13 درصد از خراسان رضوی، 11 درصد از مازندران، هشت درصد از سمنان و پنج درصد از خراسان شمالی است.
وی به مهاجرت گلستانی ها به دیگر نقاط نیز كشور نیز اشاره كرد و افزود: در این مدت 51 هزار و 848 نفر از استان خارج شده اند كه بیشترین آن به ترتیب حدود 39 درصد به تهران، 12 درصد به مازندران، 11 درصد به سمنان و 9 درصد به خراسان رضوی اختصاص دارد.
به گزارش ایرنا مهاجرت شامل هر نوع جابجایی و تغییر محل سكونت فرد در بین دو سرشماری از جمله برای یافتن كار، انتقال شغلی، تحصیل، پایان تحصیل، خدمت وظیفه، دستیابی به مسكن پایدار و تغییر آب و هوایی اطلاق می شود.
ملاغلامعلی همچنین از ثبت ورود 414 نفر خارجی به گلستان خبر داد و افزود: از این تعداد، 116نفر معادل 28 درصد از كشور افغانستان هستند.
وی به شاخص امید به زندگی در گلستان طبق سرشماری نفوس و مسكن سال 95 اشاره كرد و گفت: در این استان امید به زندگی برای مردان 70.8 سال و برای زنان 74.2 سال است، درحالی كه میانگین كشوری آن به ترتیب 72،5 و 75،9 سال برای مردان و زنان است.
به گزارش ایرنا مدیر كل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان نیز بر پایه قرار دادن آمار ثبت احوال در برنامه ریزی ها، تشكیل اتاق فكر برای حل آسیب ها و استفاده از ظرفیت بخش های مختلف در توسعه استان تاكید كرد و گفت: امروز حاشیه نشینی یكی از معضلات در استان بوده كه باید برای مقابله با این آسیب با استفاده از آمار ثبت احوال برنامه ریزی انجام گیرد.
عبدالرضا چراغعلی همچنین به آمار متناقض دستگاه ها از وضعیت كودكان بازمانده از تحصیل در استان اشاره كرد و بدون بیان آماری گفت: ملاك آمار در این مورد اطلاعات ثبت احوال استان است.
وی با اشاره به اینكه مهاجرت پنهان در استان وجود دارد، افزود: تاكنون 65 منطقه در گلستان به عنوان سكونتگاه غیررسمی شناسایی شده است كه به عنوان مقصد مهاجران به شمار می رود.
چراغعلی همچنین اعتبارات سال گذشته مقابله با آسیب های اجتماعی در استان را 100 میلیارد ریال بیان كرد و افزود: اقدامات انجام شده و میزان اعتبارات تناسبی با حجم بالای آسیب ها ندارد.
وی خواست كه رسانه ها در كمك به دستگاه ها برای كاهش آسیب ها مشاركت پررنگ داشته باشند.
سرپرست اداره كل ثبت احوال گلستان هم گفت: استمرار شعار فرزند كمتر زندگی بهتر در سال های گذشته، سیاست مناسبی برای امروز نیست.
ابوبكر دولو افزود: لازم است در این زمینه به توصیه های رهبری توجه و عمل شود تا از این ظرفیت در تداوم توسعه كشور بیشتر بهره برداری كنیم.
وی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت چهار واقعه جمعیتی استان، گفت: سال 96 نسبت به 95، در استان ازدواج هشت درصد و ولادت 1،1 درصد كاهش و طلاق 3،8 درصد و وفات 2،9 درصد افزایش داشته است.
دولو؛ رتبه گلستان را در میان استانهای كشور در ولادت، ازدواج، فوت و طلاق به ترتیب هفت، 13، 16 و 23 اعلام كرد.
وی درباره صدور كارت ملی هوشمند، افزود: در سال قبل 407 هزار و 538 نفر برای دریافت كارت هوشمند ملی پیش ثبت نام داشتند كه 73 درصد از كل جمعیت واجد شرایط استان را شامل می شود.
به گفته وی؛ برای رفاه بیشتر مردم علاوه بر دفاتر پیشخوان پست، 6 ایستگاه سیار یپش ثبت نام دریافت كارت هوشمند ملی راه‌اندازی شده كه خدمات این طرح برای سالمندان، افراد ناتوان و افرادی كه به هر طریقی نمی‌توانند به صورت حضوری در ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان حاضر شوند، است.
وی با بیان اینكه كارت ملی هوشمند 15روزه صادر می شود، افزود: مهلت متقاضیان برای دریافت كارت ملی هوشمند تا پایان سال 97 تمدید شده است.
استان گلستان طبق سرشماری و نفوس مسكن سال 95، یك میلیون و 869هزار نفر جمعیت دارد كه از اقوام و مذاهب مختلف هستند.
6204/1648