۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82920730
T T
۰ نفر
همكاری های پژوهشی اقیانوس شناسی با دانشگاهها افزایش می یابد

بندرعباس- ایرنا- سرپرست مركز اقیانوس ‌شناسی خلیج فارس گفت: همكاری های پژوهشی این مركز با دانشگاه ها در حوزه های مختلف دریایی افزایش می یابد.

صمد حمزه ای روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مركزدرگذشته تفاهم نامه ای با دانشگاه هرمزگان برای انجام فعالیت های پژوهشی دانشجویی، كاربردی و بنیادی امضا كرده و اكنون درصدد بسط دادن این نوع تفاهم نامه ها با سایر دانشگاه ها و مراكز علمی در راستای هدف یاد شده است.
وی ادامه داد: دانشگاه ها می توانند از امكانات مركز اقیانوس شناسی خلیج فارس برای استفاده در پژوهش های مقطع ارشد و دكتری استفاده كرده و دانشجویان خود را برای گذراندن دوره های كارآموزی به این مركز معرفی كنند.
سرپرست مركز اقیانوس ‌شناسی خلیج فارس اظهار داشت: این مركز با داشتن آزمایشگاه های مجهز مختلف و همچنین كاوشگر تحقیقاتی در حال انجام فعالیت های پژوهشی مختلف بنیادین و كاربردی است كه نتایج آنها كاربردهای متعددی برای كشور و استان خواهد داشت.
بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مركز اقیانوس شناسی خلیج ‌فارس (بندرعباس) به عنوان چهارمین مركز پژوهشی تابعه پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی وعلوم جوی سال 90 در شهر بندرعباس راه اندازی شد.
هرمزگان یكی از 7 استان ساحلی كشور به مركزیت شهر بندرعباس با دارا بودن نواری ساحلی به ‌طول تقریبی یك هزار كیلومتر در سواحل شمالی خلیج ‌فارس و دریای عمان از دیرباز جزو مراكز عمده فعالیت های دریایی كشور است.
هرمزگان در این نقطه جغرافیایی و در نزدیكی تنگه راهبردی هرمز موقعیت ویژه ‌ای دارد كه وجود بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین اسكله صادرات و واردات دریایی كشور و نیز مناطق زیست گاهی بسیار ارزشمند نظیر جنگل‌ های حرا و جزیره های متعدد در این استان جایگاه ممتازی آن داده است.
ایجاد مركز اقیانوس شناسی خلیج فارس در شهر بندرعباس با هدف انجام پژوهش ‌های علمی اقیانوس‌ شناسی در مناطق دریایی زیر پوشش هرمزگان از جمله تنگه هرمز و جزایر متعدد استان در خلیج ‌فارس بوده است.
این مركز در حال حاضر دارای آزمایشگاه‌ های فیزیك دریا و زمین‌ شناسی دریا است كه به تجهیزات فنی آزمایشگاهی و اندازه‌ گیری با فناوری به روز دنیا تجهیز شده ‌اند و توانایی بالایی برای انجام عملیات میدانی پژوهش و مطالعه در زمینه های یاد شده را دارا هستند.
بنابر برنامه ریزی انجام شده و با توجه به واگذاری زمین در بندرعباس به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی درآینده یكی از مجهزترین مراكز پژوهشی دریایی و اقیانوسی در این شهر احداث می شود.
3219 / 6048