۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۳۵
کد خبر: 82916692
T T
۰ نفر
اقتدار نیروهای مسلح ایران عامل بازدارندگی تهدیدات دشمنان است

تهران- ایرنا- دستیار و مشاورعالی فرمانده معظم كل قوا تاكید كرد: اقتدار مردم ایران و نیرو های مسلح به سطحی رسیده كه همین ایستادگی و قوی بودن كشور ما عامل بازدارندگی مقابل تهدیدات دشمنان است.

به گزارش ایرنا، سردار سرلشكر پاسدار یحیی رحیم صفوی روز سه شنبه در دومین جلسه از نشست های راهبردی مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس كه با حضور فرماندهان و پژوهشگران دفاع مقدس همراه بود در مبحث واكاوی عملیات الی بیت المقدس اظهار داشت: كشورها و دولت ها باید حافظ منافع ملی خود باشند و در مقابل دشمنان می خواهند با راه اندازی جنگ بنای دولت ها و حكومت ها را از بین ببرند.
وی با بیان اینكه صدام وحامیان استكباری او برای سقوط نظام جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را به كار بستند، ادامه داد: فرماندهان رزمندگان و مردم شریف ایران در طول دوران هشت سال دفاع مقدس گوش با تبعیت از امام راحل و با تمام توان در دفاع حضور یكپارچه داشتند‌.
سرلشكر صفوی با ارائه آماری در ارتباط با هزینه های جنگ میان دو كشور گفت: عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی حدود 65 میلیارد دلار یعنی 57 درصد درآمد ناخالصی ملی خود را مقابل 12 درصد درآمد ناخالص ملی ایران هزینه كرد.
وی افزود: عراق 16 میلیونی در طول جنگ 85 تا 95 میلیارد دلار از كشورهای غربی مانند عربستان و كویت وام و یا كمك بلا عوض دریافت كرد و از كشورهای قدرتمند شرقی و غربی سلاح خرید.
مشاور نظامی رهبری خاطرنشان كرد: قبل از آغاز جنگ حتی صدام اطلاعات سیاسی و نظامی ایران را از «شاپور بختیار» نخست وزیر مخلوع رژیم گذشته و ارتشبد «اویسی» در بغداد دریافت كرده بود.
سرلشكرصفوی افزود: اتفاقات قبل از جنگ مانند كودتای نوژه واقعه طبس و قتل آیت الله صدر و خواهرش در عراق بخشی از زمینه سازی های آغاز جنگ علیه ایران بود.
وی تاكید كرد: اشتباه صدام و حامیان در دست كم گرفتن قدرت بنیانگذار انقلاب اسلامی، مردم، ارتش، سپاه و بسیج بود.
دستیار و مشاورعالی فرمانده معظم كل قوا با اشاره به مبارزات خود در رژیم گذشته و اینكه رزمندگان اسلام نیز در مبارزات شركت داشتند، گفت: در دوران دفاع مقدس تمام قومیت ها در جنگ شركت گسترده داشتند و حتی اقلیت های مذهبی نیز در جبهه ذوالفقاری آبادان در كنار رزمندگان اسلام شهید شدند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: صدام و رژیم بعث در تمام اهداف خود در جنگ شكست خوردند.
معاون عملیات كل سپاه در عملیات بیت المقدس تصریح كرد: امروز سعودی ها به كمك عراق آمده اند تا با اهداف خود در منطقه غرب آسیا یك اسكله بارگیری بزرگ در مقابل بندر خرمشهر در كناره اروند رود بسازند.
سرلشكر صفوی ادامه داد: درعملیات بیت المقدس تفكر و مدیریت نظامی در جنگ از سوی ایران حاكم شد و استراتژی ما در جنگ حملات پی درپی به ارتش عراق و ندادن فرصت بازسازی به عراق و همچنین رسیدن به مرزهای بین المللی بود.
جانشین فرمانده سپاه در قرار گاه كربلا در زمان جنگ تحمیلی گفت: با یك مدیریت قوی و آموزش نیروهای توسعه گردانهای رزم و افزایش تیپ های عملیاتی در لشكر ها را داشتیم بصورتی كه در عملیات بیت المقدس ۱۶ تا ۱۷ تیپ رزمی تشكیل شد.
مشاور نظامی رهبری با بیان اینكه قبل از عملیات آزاد سازی خرمشهر در ۹ ماه ۴ عملیات بزرگ انجام و با یاد كرد از شهدای این عملیات و سردارانی چون شهید صیاد شیرازی گفت: در این عملیات ۸ هزار كیلومتر از سرزمین های ما از لوس وجود بعثی ها آزاد شد.
سرلشكر صفوی اظهار داشت: قدرت ایمان در مقابل تجهیزات گسترده عراق با حمایت های همه جانبه پیروز شد و هماهنگی میان نیروهای ارتش بسیج و سپاه و قدرت ایمان مردم با رهبری امام خمینی ره باعث پیروزی در خرمشهر شد كه امام فرمودند خرمشهر را خدا آزاد كرد.
وی افزود: هم اكنون تهدیدات در مقابل ایران فرامنطقه ای است و كشورهای پیرامون هیچ تهدیدی برای ما نیستند.
وی ادامه داد: آمریكایی ها در زمین قدرت جنگ با ما را نخواهند داشت و امروز جنگ ها دور ایستا و كوتاه مدت است و تكنولوژی در جنگ های آینده لحاظ خواهد شد.
این فرمانده ادامه داد: قدرت ملی و مولفه های سیاسی ما در منطقه پیشرفت كرده و در برابر تهدیدات آمریكا و رژیم صهیونیستی بسیار قوی هستیم و در برابر دولت های بی ریشه زیر صد سال حكومت منطقه هم كاملا بالاتر و هیچ مشكلی در مقابل این كشورها نداریم.
مشاور رهبری در امور نظامی گفت: نظام سیاسی ما مردم پایه انقلاب و جنگ ما مردمی بوده و برای رسیدن به پیشرفت باید مردم بكار گرفته شوند.
همچنین اسناد مربوط به عملیات بیت المقدس آزاد سازی خرمشهر خاصه شهید صیاد شیرازی و سرلشكر صفوی رونمایی شد.
امیرسرتیپ عبدالحسین مفید از فرماندهان ارتش درعملیات بیت المقدس، پاسدار یحیی نیازی از فرماندهان دفاع مقدس و حجت الاسلام محمد مهدی بهاروند از رزمندگان و پژوهشگران در این نشست نكاتی درباره پیروزی های رزمندگان در عملیات آزاد سازی خرمشهر یاد آوری كردند.
اجتمام/1095/1724