۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 82914318
T T
۰ نفر
سه پزشك به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان یزد فعالیت دارند

یزد - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد با بیان اینكه در استان به ازای هر هزار نفر جمعیت سه پزشك فعالیت دارند، گفت: یزد از لحاظ تعداد پزشك نسبت به جمعیت اعم از متخصص ، فوق تخصص ، داروساز ، داندانپزشك و پرستار جزو استانهای برخوردار كشور است.

محمود نوری شادكام ، امروز یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت 2 پزشك فعالیت دارد، البته این عدد در نقاط مختلف كشور متفاوت است.
وی مجموع پزشكان استان را 2 هزار و 952 نفر بیان كرد و یادآور شد: از این تعداد 292 نفر پزشك عمومی ، 843 نفر پزشك متخصص و فوق تخصص ، یك هزار نفر دندان پزشك، 130تن دكتر داروساز و 680 نفر پرستار هستند.
نوری شادكام تعداد بیمارستان های استان را 21 باب ذكر كرد و گفت: از این تعداد 13 باب دانشگاهی و مابقی غیر دانشگاهی است.
وی تعداد تخت های بیمارستان های استان را هم سه هزار و 329 تخت ذكر كرد كه از این تعداد 2 هزار و 664 تخت فعال است .
وی تعداد تخت های بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشكی یزد را یكهزار و 671 مورد اعلام كرد و گفت: ضریب اشغال تخت های بیمارستانی استان 70 درصد است.
وی با اشاره به اینكه در استان در تمام رشته های پزشكی متخصص وجود دارد و دیگر نیاز نیست كه مردم برای درمان به مراكز درمانی استانهای دیگر مراجعه كنند، گفت: یزد در پیوند كبد، جراحی قفسه سینه و جراحی عروق ،متخصص نداشت كه نیروهای این رشته ها در حال آموزش هستند و ظرف 6ماه آینده ، استان در این تخصص ها بهره مند خواهد شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد افزود: اكنون 44 طرح بهداشتی و درمانی در استان در دست اجراست، امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.
وی در ادامه به معوقه كارانه پرستاران و پزشكان استان اشاره كرد و گفت: كارانه پزشكان تا خرداد 96 و پرستاران هم تا شهریورماه 96 پرداخته شد، در تلاش هستیم كه مابقی معوقه مجموعه مراكز درمانی در اسرع وقت پرداخت شود
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی یزد در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اخذ زیرمیزی از سوی برخی پزشكان از بیماران گفت: مجموعه كادر پزشكی استان، افرادی پاك و پاك دست هستند.
نوری شادكام افزود: سامانه 1690 به عنوان یك مرجع برای اعلام شكایت مردم در بخش درمان است، آنها می توانند شكایت خود مبنی بر زیرمیزی گرفتن پزشكان را به این سامانه اطلاع دهند.
وی اظهار كرد: شكایت مردم به ویژه در موضوع زیرمیزی در سامانه 1690 و دادسرای مربوط به سازمان نظام پزشكی مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورت دریافت گزارش با پزشك برخورد می شود.
وی اضافه كرد: هیچ پزشكی حق گرفتن مبلغی از بیمار در خارج از بیمارستان ندارد و اخذ زیر میزی خلاف قانون است.
وی خاطر نشان كرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشكی سعی می كند، بهترین خدمات را با حفظ كرامت و با كمترین هزینه به بیماران ارائه كنند.
همچنین مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی یزد در این نشست از راه اندازی مركز دیالیز توسط بخش خصوصی استان خبر داد و گفت: با ایجاد این بخش بسیاری از مشكلات بیماران دیالیزی و بیمارستانهای دولتی رفع شد.
محمد حسین زارع با بیان اینكه این مركز 40 تخت با ظرفیت 60 بیمار دارد، افزود: به علت خسارت وارده به آب انتقالی استان در ماههای گذشته این مركز با مشكل كمبود آب روبرو شد و هم اكنون به علت افت فشار ، از طریق تانكر به این مركز آبرسانی می شود.
وی افزود: روزانه 10 هزار لیتر آب ، با هماهنگی شركت آب و فاضلاب و معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد از طریق تانكر تامین می شود در حالیكه این مركز روزانه به 25 هزار لیتر آب نیاز دارد.
وی تاكیدكرد: آب انتقالی به یزد برای سلامت ، حفظ بهداشت و شرب مردم مصرف می شود .
2088/ /2047/