۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۳۹
کد خبر: 82911802
T T
۰ نفر

رويترز: آمريكا كار سختي براي تحريم نفتي ايران دارد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۳۹
کد خبر: 82911802
رويترز: آمريكا كار سختي براي تحريم نفتي ايران دارد

تهران – ايرنا – خبرگزاري رويترز در گزارشي با اشاره به خروج يكجانبه واشنگتن از برجام، به نقل از مقام‌هاي اين كشور نوشت: تحريم نفت ايران اين بار (نسبت به دوران قبل توافق) بسيار سخت‌تر خواهد بود.

به گزارش بامداد جمعه ايرنا، گزارش ادامه مي‌دهد: اداره منابع انرژي وزارت امور خارجه آمريكا در سال‌هاي 2012 تا 2015 با همكاري رهبران اروپا موفق به اعمال تحريم‌هاي ضد ايران براي محدود كردن برنامه هسته‌اي اين كشور شد.
رويترز مي‌افزايد: اين بار اما اين اداره چالش‌هاي بزرگي پيش رو دارد؛ چرا كه اروپا با موضع خصمانه ترامپ در قبال ايران مخالف و به دنبال راه‌‌هايي براي جلوگيري از اعمال تحريم‌ها است.
اين گزارش ادامه مي‌دهد: از سوي ديگر، سناي آمريكا هنوز صلاحيت رئيس اداره مذكور را تاييد نكرده است و وزارت امور خارجه اين كشور همين حالا هم مشغوليت زيادي براي مديريت تحريم‌هاي ونزوئلا، اختلاف‌هاي تجاري با چين و مذاكرات آتي با كره شمالي است.
«دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا روز سه شنبه بازگشت تحريم هاي ايران را اعمال كرده و به دولت ها 180 روز فرصت داده بود تا خريد نفت از ايران را كاهش دهند.
واشنگتن براي رهگيري آن دسته از معاملات نفتي كه با دلار انجام مي شود، كار سختي ندارد؛ اما در صورت استفاده از ديگر ارزها، نياز به همكاري با ديگر كشورها خواهد داشت.
گزارش رويترز در همين رابطه مي افزايد: اين بار اما رهبران اروپايي با آمريكا همراهي نمي‌كنند. اتحاديه اروپا هم‌اكنون در حال بررسي يك آيين نامه است كه شركت‌ها را از پايبندي به تحريم‌هاي آمريكا منع مي‌كند.
كشورهاي اروپايي امضا كننده برجام خواستار ابقاي اين توافق بدون حضور آمريكا هستند.
ايران بارها گفته است كه چنانچه تضمين‌هاي لازم داده نشود، ابقاي برجام توجيهي نخواهد داشت.
بنا به اعلام رسانه‌ها، وزيران امور خارجه ايران، فرانسه، انگليس و آلمان قرار است هفته آينده در بلژيك ديدار و در اين خصوص رايزني كنند.
ايران پس از برجام فروش نفت خود را از نزديك به يك ميليون بشكه در روز به بيش از 2 ميليون افزايش داده است.
شبس ** 9386 *1613*
۰ نفر