۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82911345
T T
۰ نفر

195 مورد گشایش اعتبار ارزی در خراسان رضوی صورت گرفت

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82911345
195 مورد گشایش اعتبار ارزی در خراسان رضوی صورت گرفت

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاكنون 195 مورد گشایش اعتبار اسنادی ارزی و ثبت سفارش ارزی به ارزش 59 میلیون دلار در بانكهای استان صورت گرفته كه نشانگر فقدان هرگونه مشكلی در این حوزه است.

علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در 'همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی' در مشهد افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده از مركز نقاط ضعف و اشكال در بخش مبادلات ارزی خراسان رضوی در حال جمع آوری است تا با ارسال به بانك مركزی بتوان مشكلات در بخش ارز، طلا و نقره استان را برطرف كرد.
وی همچنین موسسات مالی و پولی را نیازمند بازنگری جدی ذكر و بیان كرد: هم اینك سرمایه در حال سوق یافتن به سمت بازارهای كاذب طلا و ارز است در حالی كه باید این سرمایه های كوچك بتواند خلاء موجود در بازارهایی مثل بورس و بیمه را پر كند تا سود منطقی به دست آید.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: حوزه اقتصادی دچار اشكالات اساسی است و نسخه ای كه برای آن تدوین شده در قالب سیاستهای اقتصاد مقاومتی می باشد اما این سیاستها نیز باید متناسب با شرایط زمانی، مكانی و تغییرات سیاسی و منطقه ای توسط فرهیختگان، اندیشمندان، افراد باتجربه و مسئولان اداری و اجرایی مورد بازنگری قرار گیرد.
وی گفت: برنامه ششم توسعه بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی تدوین و برشهای استانی آن تعیین شد. بر این اساس باید خراسان رضوی در پایان برنامه ششم توسعه به رشد 8.7 درصدی اقتصادی، بیكاری هفت درصدی با ایجاد 434 هزار فرصت شغلی، حجم صادرات 3300 میلیارد تومان و جذب سرمایه گذاری 62 هزار میلیارد تومان برسد.
رشیدیان افزود: در طول این برنامه باید 13 درصد از منابع مالی خراسان رضوی از بودجه سالانه، 25 درصد آن از تسهیلات یا سرمایه بانكی، سه درصد از سپرده گذاری افراد، 9 درصد از صندوق توسعه ملی، 13 درصد از بازار سرمایه، 12 درصد از شركتها و موسسات دولتی و غیردولتی و 25 درصد از محل جذب سرمایه گذاری خارجی تامین شود.
وی به رشد 15.5 درصدی صادرات كالا از خراسان رضوی طی پارسال نیز اشاره و بیان كرد: با این حال بازرگانی استان نوین نیست و كارآمدی خوبی ندارد لذا باید با بهره گیری مناسب از فضای مجازی، دانش جوانان و متخصصان بتوان بازرگانی را به روز كرده و به سمت فضای مجازی سوق داد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین استان با اینكه در بخش صنعت غذایی شهرت جهانی دارد اما هنوز در نحوه عرضه، فرآوری و بسته بندی با مشكلات عدیده مواجه است. شكل گیری و تقویت خوشه های صنعتی و اقتصادی، شبكه سازیی اقتصاد در استان و بهره گیری از مزیتهای بالقوه نیز مورد مورد تاكید هستند چنانكه یكی از مطالبات رئیس جمهوری این بود كه با وجود مزیتهای بیشمار در خراسان رضوی نباید بیكاری در این استان وجود داشته باشد.
وی گفت: همچنین بخش قابل توجهی از بازار سه هزار میلیارد دلاری سوغات در خراسان رضوی با كالاهای قاچاق خارجی پر شده لذا باید شفاف سازی و سالم سازی فضای اقتصادی و مبارزه با قاچاق كالا را در اولویت قرار داد.
رشیدیان افزود: اراده خوبی در دستگاه قضایی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد. پارسال كشفیات قاچاق كالا در استان 110 درصد رشد كرد با وجود اینكه تعداد پرونده های قاچاق كالا كاهش یافت و این نشان دهنده هدفمند شدن مبارزه با قاچاق كالا است.
وی یكی دیگر از امتیازات خراسان رضوی را شركتهای دانش بنیان ذكر و بیان كرد: پارسال شركتهای دانش بنیان خراسان رضوی 700 نوع كالا تولید و 10 میلیون دلار صادرات داشتند لذا باید موضوع دانش بنیانی را به تمام واحدهای تولیدی تسری داد تا شاهد رونق تولید باشیم.
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نیز گفت: 'همایش ملی مدیریت اقتصاد و اقتصاد مقاومتی' بر اساس توصیه مقام معظم رهبری به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سال جاری حمایت از كالای ایرانی برگزار شده است.
محمدعلی داوریار افزود: دانشگاه پیام نور، استانداری خراسان رضوی و خانه صنعت معدن و تجارت استان از برگزاركنندگان این همایش بودند.
وی محورهای همایش را 'مدیریت دولتی و سازمانهای عمومی، مدیریت بازرگانی و بازاریابی، مدیریت صنعتی و سیستم، كارآفرینی، مدیریت مالی و حسابداری، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی و حمایت از كالای ایرانی' ذكر و بیان كرد: 70 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای سراسر كشور در این همایش مشاركت كردند. 764 مقاله از سراسر ایران و خارج از كشور به دبیرخانه همایش رسید كه از این تعداد 305 مقاله برای ارائه انتخاب شده و در قالب كتاب به چاپ رسید.
7489/1858