۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82909855
T T
۰ نفر

راهكار افزايش گرايش ناشران به چاپ كتاب با كاغذ ايراني

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82909855
راهكار افزايش گرايش ناشران به چاپ كتاب با كاغذ ايراني

تهران - ايرنا - مديرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي معتقد است اگر كارخانجات توليد كاغذ در كشور بتوانند با بهبود كيفيت و افزايش توليد خود نياز داخلي را تامين كنند، شاهد استقبال ناشران براي انتشار كتاب با كاغذ ايراني خواهيم بود.

سيد غلامرضا حسيني در حاشيه سي و يكمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به خبرنگار ايرنا، با اشاره به نامگذاري سال جاري به نام سال حمايت از كالاي ايراني از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي، گفت: استفاده از توليد ملي و داخلي فرصت مغتننمي است كه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي آن را در دستور كار خود دارد.
وي با ارائه گزارشي از اقدامات اين پژوهشگاه براي حمايت از كاغذ توليد داخل،گفت: از زماني كه كارخانه هايي مانند پارس و مازندران كاغذ توليد مي كنند، ما نيز همواره تلاش كرده ايم تا از كاغذ ايراني استفاده كنيم اما مقدار توليد كاغذ ايراني و كيفيت آن به شكلي نيست كه در دستگاه هاي چاپ بهترين خروجي را داشته باشد.
حسيني اضافه كرد: دور ريز كاغذهاي توليد داخل به طور معمول بسيار زياد است و كيفيت آن نيز مشكلاتي را براي چاپخانه ها ايجاد مي كند با توجه به اينكه امروزه سيستم هاي نشر به سمت چاپ ديجيتال رفته، امكان استفاده از كاغذ ايراني به دليل پائين بودن كيفيت در دستگاه هاي پيشرفته وجود ندارد.
حسيني افزود: عمده توليد كاغذ در داخل كشور مربوط به مقواست كه در صنايع استفاده مي شود و معمولا مقواي درجه دو يا سه مي باشد كه نمي توان از آن به عنوان گلاسه استفاده كرد.
وي اضافه كرد: ناشران از كاغذ ايراني كه با كيفيت و قابل استفاده باشد، استقبال مي كنند و از نظر اقتصادي نيز مصرف كاغذ ايراني به نفع ناشران خواهد بود چون آن را با ريال خريداري كرده و هزينه كمتري پرداخت مي كنند.
حسيني افزود: مشكل ديگر اين است كه كاغذ به اندازه كافي و مورد نياز در داخل كشور توليد نمي شود و ضروري است كه با افزايش توليد، فاصله نياز و توليد را برطرف كنيم كه در اين صورت ناشران به دليل قيمت پائين تر كاغذ ايراني و امكان تهيه راحت تر، از آن استقبال خواهند كرد.
وي با بيان اين كه امروزه خمير كاغذ به خارج صادر مي شود، اظهار داشت: ما بايد كاري كنيم كه اين موازنه برعكس شود. يعني اگر فرايندي در خمير كاغذ ايجاد كرده و مواد اوليه آن را تغيير دهيم، امكان توليد كاغذ با كيفيت بالا در داخل كشور ممكن خواهد شد.
به گفته حسيني در شرايط فعلي وضعيت كارخانه هايي مانند پارس و مازندران به گونه اي نيست كه بتوانند كيفيت كاغذ توليدي خود را بالا ببرند و براي اين اقدام نيازمند كمك و حمايت از سوي دولت هستند.
مديرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ادامه داد: باتوجه به ميزان مصرف در كشور، امروز چاره اي جز واردات كاغذ از خارج نداريم اما مي توان با افزايش توليد كاغذ با كيفيت در داخل به تدريج نياز به واردات را به صفر رساند و حتي مي توانيم كاغذ با كيفيت توليد داخل را به خارج صادر كنيم.
حسيني افزود: كارخانجات پارس با تفاله هاي نيشكر خمير كاغذ توليد مي كنند و اين اقدام مهمي براي جلوگيري از قطع درختان و حفظ محيط زيست است. در گذشته تفاله هاي نيشكر را مي سوزاندند كه منجر به آلودگي هوا مي شد ولي امروز كارخانه پارس آن را مستقيم به خمير كاغذ تبديل مي كند.
مديرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به ضرورت بررسي مسائل فني در فرايند هاي شيميايي توليد كاغذ تاكيد كرد: بعضي از دستگاه هاي توليد كاغذ در كشور نياز به نوسازي دارد و اين موضوع از سوي مسئولان و دست اندركاران نشر قابل پيگيري است.
فراهنگ**1003** 1701

سرخط اخبار فرهنگ