۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۳۵
کد خبر: 82908228
T T
۰ نفر
نماینده چین در سازمان ملل: تمام قد از برجام دفاع می كنیم

وین - ایرنا - سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل در وین با بیان این كه خروج احتمالی آمریكا از برجام سیگنال خوبی به جامعه بین المللی ارسال نمی كند ، تصریح كرد: اقدام آمریكا مشخص نیست اما ما به هر حال نهایت تلاش خود را برای حفظ برجام خواهیم كرد.

'شی ژونگجون' (Shi Zhongjun) روز دوشنبه در محل سازمان ملل متحد در وین به خبرنگار ایرنا گفت: ما در این زمان نمی دانیم كه چه اتفاقی برای توافق هسته ای با ایران (برجام) روی خواهد داد اما صادقانه امیدواریم كه بتوانیم این توافق را حفظ كنیم.
نماینده چین تاكید كرد: این توافق نمونه خوبی از تلاش های موفقیت آمیز جامعه بین المللی برای حل مسائل دشوار جهان و همچنین مثال خوبی از حل مسائل مربوط به منع اشاعه هسته ای است.
شی در حاشیه مراسم روز زبان چینی در محل سازمان ملل ، افزود: بنابراین ما در این زمان ، همه طرف ها و همه كشورهای ذینفع را تشویق می كنیم كه به این توافق پایبند باشند و با حسن نیت آن را اجرا كنند و امیدوایم كه بتوان این توافق را حفظ كرد.
نماینده دائم چین در سازمان ملل در وین تصریح كرد: اگر این توافق از میان برود، این مساله بطور اجتناب ناپذیر تاثیری منفی بر مسائل مربوط به منع اشاعه هسته ای خواهد داشت و همچنین سیگنال خوبی به جامعه بین المللی بخصوص در موضوع كره شمالی ارسال نمی كند و به همین علت امیدواریم كه این توافق ادامه پیدا كند.
شی در خصوص احتمال خروج آمریكا از برجام و تاثیرات آن تاكید كرد: در حال حاضر واقعا نمی توانیم پیش بینی كنیم كه چه اتفاقی می افتد و آیا واقعا آمریكا از برجام خارج خواهد شد یا نه و بهتر است در حال حاضر به فكر شرایط بد نباشیم.
وی در خصوص احتمال حفظ برجام بین ایران و گروه 1+5 منهای آمریكا ، با اشاره به بیانیه مشترك روز شنبه چین و روسیه در كنفرانس 'ان پی تی ' در ژنو در حمایت قاطع از برجام ، گفت: بله این احتمال هم وجود دارد هر چند امیدواریم كه شرایط كنونی قابل ادامه باشد و همچنین امیدواریم كه بتوانیم به همكاری خود با ایران ادامه دهیم.
به گزارش ایرنا ، چین و روسیه روز شنبه در بیانیه مشتركی در دومین نشست كمیته مقدماتی كنفرانس بازنگری پیمان منع اشاعه هسته ای ( NPT) در ژنو ، بر حمایت كامل خود از اجرای موثر برجام در شكلی كه در قطعنامه 2231 شورای امنیت تصویب شده است، تاكید و خاطرنشان كردند: روسیه و چین این واقعیت را می پذیرند كه اجرای پایدار و مستمر برجام سهم قابل توجهی در تحكیم ساختار جهانی عدم اشاعه هسته ای و نیز امنیت بین المللی دارد.
در حالی كه ترامپ باید تا 12 می (22 اردیبهشت) اعلام كند كه لغو تحریم ها علیه ایران را تمدید می كند یا نه، حدس و گمان ها در این زمینه افزایش یافته و در همین ارتباط رویترز به نقل از یكی از مقام های كاخ سفید گزارش داده كه احتمال دارد ترامپ نهایتا تصمیمی اتخاذ كند كه 'خروج كامل نباشد' .
این درحالی است كه با حمایت كامل همه طرفهای برجام از این توافق بین المللی ، آمریكا در انزوای بی سابقه ای قرار گرفته و عملا تصمیم ترامپ در حاشیه قرار گرفته است .
در همین ارتباط ، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هدف دولت از برجام را رفع ظلم هایی چون تحریم از سر كشور و مردم برشمرد و با بیان اینكه هدف اصلی دولتهای آمریكا محدود كردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه ای ایران بوده است، تاكید كرد: اگر اهداف ما از برجام بدون آمریكا محقق شود، چه بهتر؛ درغیر اینصورت تصمیم خود را خواهیم گرفت. روز دوشنبه همچنین آلمان ، فرانسه و انگلیس نیز تاكید كردند كه صرفنظر از تصمیم آمریكا ، متعهد به حفظ برجام هستد.
اروپام**1078**1917
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست