۲۸ شهریور ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 8290759
T T
۰ نفر
پایان مذاکرات شش جانبه پکن بدون توافق درباره راکتور آب سبک کره شمالی # پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 28/06/84 خارجی.سیاسی.هسته ای.کره شمالی.چین. دور چهارم مذاکرات شش جانبه پکن برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره بدون توافق درباره تقاضای کره شمالی برای داشتن راکتور آب سبک، به پایان رسید.
در بیانیه مشترک روز دوشنبه نشست شش جانبه درپایتخت چین ، آمده است که به تقاضای کره شمالی برای ساخت راکتورهای آب سبک در آینده رسیدگی خواهدشد.
بیانیه می افزاید که طرفین ذی ربط به این تقاضااحترام گذارده و در زمان مناسب راجع به آن گفت وگو خواهند کرد. این مساله در حالی مطرح می شود که تا روزگذشته مذاکرات شش جانبه هسته ای در پکن به دلیل همین تقاضا از سوی کره شمالی به بن بست کشیده شده بود. این در حالی است که طرف های ذی ربط در مذاکرات شش جانبه پکن در بیانیه مشترک ، حق کره شمالی برای انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای را به رسمیت شناختند . دراین بیانیه طرفین خود را در قبال " تعهد در برابر تعهد " و " عمل در برابر عمل " متعهد دانسته و آورده اند که کره شمالی حق فعالیت های صلح آمیز هسته ای را دارد . تحلیلگران اعتقاد دارند که به دلیل عدم پاسخگویی صریح به تقاضای کره شمالی، اجرای مفاد بیانیه مشترک دور چهارم مذاکرات شش جانبه حل مساله هسته ای شبه جزیره کره در آینده با مشکل مواجه خواهد شد. آساق/275/276/
۰ نفر