۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷
کد خبر: 82906814
T T
۰ نفر

ارتباط صنعت و دانشگاه مولفه مهم پيشرفت كشور است

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷
کد خبر: 82906814
ارتباط صنعت و دانشگاه مولفه مهم پيشرفت كشور است

اراك - ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان مركزي گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه و بهره گيري از ظرفيت هاي داخلي مهمترين مولفه توسعه و پيشرفت كشور است.

به گزارش ايرنا، آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي روز يكشنبه در همايش تقدير از مهندسان فناور برتر استان مركزي در دانشگاه اراك افزود: تربيت دانش آموختگان دانشگاهي بر اساس نيازهاي روز جامعه و صنايع، انتقال دستاوردهاي دانشگاهي به صنايع و بهره گيري از ظرفت صنايع در راستاي تحقيق و پژوهش در واحدهاي علمي، كليد پيشرفت كشور است.
وي تربيت نيروي كار آمد، لايق، دلسوز و با انگيزه را از جمله عوامل توسعه صنايع، ايجاد اشتغال دانست و ادامه داد: مسئولان و نخبگان علمي ايران اسلامي بايد با همت و فداكاري و تربيت نيروهاي كارآمد زمينه پيشرفت و توسعه كشور را در همه زمينه ها از جمله آي تي فراهم كنند.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي بيان كرد: امروز به بركت انقلاب اسلامي فرصتي براي تحقيق و توسعه در كشور فراهم شده است كه بايد از اين فرصت در راستاي تعالي و پيشرفت بهره گيري شود.
استاندار مركزي نيز در اين نشست گفت: ايران اسلامي جز چهار كشور نخست تربيت كننده مهندس در حوزه هاي مختلف بوده و از ظرفيت ها و استعدادهاي فراواني در حوزه هاي مختلف آي تي، صنايع و كشاورزي برخوردار است كه با بهره گيري از اين ظرفيت ها مي تواند در بسياري از علوم دنيا سرآمد باشد.
سيد علي آقازاده افزود: با مديريت صحيح و بهره گيري از اين ظرفيت ها در حوزه هاي مختلف صنعتي و كشاورزي مي توان كشور را به يكي از قطب هاي صادركننده علوم و تجهيزات علمي تبديل و زمينه درآمدهاي اقتصادي و پيشرفت را فراهم كرد.
وي گفت: برخي از مشكلات موجود در جامعه تنها مربوط به عوامل خارجي نبوده و ناهماهنگي دستگاه ها در بعضي زمينه ها مشكلاتي را به همراه دارد كه نياز است با هماهنگي هرچه بيشتر زمينه رفع اين مشكلات فراهم شود.
استاندار مركزي گفت: دستگاه هاي مختلف بايد با هماهنگي هرچه بيشتر با يكديگر زمينه رشد و پيشرفت كشور، رفع مشكلات جامعه و ايجاد اشتغال براي جوانان را فراهم كنند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي نيز گفت: اين استان سال 94 در حوزه تحقيق، توسعه و فن آوري رتبه بيست و هشتم را در كشور به خود اختصاص داده بود كه اين رتبه در سال 95 با 25 پله افزايش به رتبه سوم كشور ارتقا يافت و سال گذشته توانست رتبه نخست را در سطح كشور به دست آورد.
محمدرضا حاجي پور افزود: در سال هاي اخير در راستاي افزايش تحقيق و پژوهش در واحدهاي توليدي و صنعتي استان مركزي، آموزش هايي در اين راستا برگزار و 110 مدير با روش هاي تحقيق و پژوهش آشنا شدند.
وي ارتقاي فن آوري، تخقيق و پژوهش در استان را از برنامه هاي اولويت دار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي عنوان كرد و ادامه داد: سال گذشته يك هزار و 400 نفر ساعت آموزش در حوزه ايجاد شركت هاي دانش بنيان در استان برگزار شد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي گفت: برگزاري اين آموزش ها ايجاد 74 شركت دانش بنيان را به همراه داشت و رتبه استان در اين حوزه از رتبه هفت در سال 95 با 2 پله افزايش به رتبه پنج ارتقا يافت.
حاجي پور ياد آور شد: پارسال يك ميليارد دلار كالا از واحدهاي توليدي اين استان به خارج از كشور صادر شد كه در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و حمايت از كالاي ايراني، صادرات يك ميليارد و 500 ميليون دلار كالا هدفگذاري شده است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان مركزي تربيت مهندسان كارآمد را عامل اصلي توسعه كشور دانست و گفت: تربيت مهندسان بايد بر اساس نياز صنايع و جامعه انجام گيرد.
منوچهر توسطي افزود: اكنون تربيت مهندسان بر اساس بر اساس نياز صنايع نبوده و اين مهم موجب شده است كه دانش آموختگان دانشگاهي راهي براي ورود به بازار كار و محيط صنايع نداشته باشند.
وي ادامه داد: ارتباط صنعت و دانشگاه يكي از نيازهاي ضروري براي پيشرفت و توسعه كشور بوده و نياز است اين واحدها اين مهم را در دستور كار خود قرار دهند.
در اين نشست تفاهم نامه چهارجانبه در حوزه هاي مختلف علمي، آموزشي و پژوهشي ما بين سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه پيام نور، انجمن تحقيق و توسعه و اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان مركزي منعقد شد.
همچنين در اين همايش قرارداد آموزشي ميان دانشگاه اراك و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي و قرارداد پژوهشي بين دانشگاه اراك و پالايشگاه شازند منعقد شد.
استان مركزي به عنوان چهارمين قطب صنعت كشورر بيش از 2 هزار و 900 واحد صنعتي كوچك و بزرگ دارد.
1955/3075