۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82906422
T T
۰ نفر

روحانی: خروج از برجام پشیمانی تاریخی خواهد بود

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82906422
روحانی: خروج از برجام پشیمانی تاریخی خواهد بود

سبزوار- ایرنا- رییس جمهوری اسلامی ایران به برجام و موضع گیریهای رئیس جمهور آمریكا در این خصوص اشاره و بیان كرد: خروج ترامپ از برجام پشیمانی تاریخی برای آمریكا خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یكشنبه در نخستین روز سفر به خراسان رضوی در جمع مردم سبزوار در ورزشگاه شهید مظهری این شهر افزود: به ملت بزرگ ایران و مردم خراسان عرض می كنم آمریكا در برابر ملت ایران كاری از پیش نخواهد برد.
وی ادامه داد: آمریكا همیشه علیه ملت ایران فتنه كرده اما هیچگاه در برابر عظمت ایران موفقیت به دست نیاورده است. این بار نیز دوباره اشتباه می كند و اگر بخواهد از برجام خارج شود به زودی خواهد دید پشیمانی تاریخی برای او خواهد بود.
رئیس جمهوری گفت: به ملت ایران به صراحت می گویم از چند ماه پیش تمام دستورات لازم به بخشهای اجرایی كشور داده شده است، به سازمان انرژی اتمی دستوارت لازم ابلاغ شده و چند روز پیش نیز با مسئولان ارشد این سازمان صحبت كرده ام. مسیر ما روشن است و در بخش اقتصادی نیز دستورات لازم را گرفته ایم.

* تحریم هسته ای كار اشتباهی بود
دكتر روحانی افزود: در برجام سال 92 بنای دولت و ملت ایران این بود كه با ایران هراسی دروغینی كه آمریكا و رژیم صهیونیستی در دنیا ایجاد كرده بود مبارزه كند و به دنیا ثابت كنیم كه ملت ایران ملتی صلح طلب است. از این رو موفق شدیم سیاست خارجی را با هزینه كمتر اما با عزت و سربلندی پیش ببریم.
وی ادامه داد: با برجام می خواستیم به مردم دنیا بگوییم تحریم هسته ای علیه ایران كار اشتباهی بوده و دنیا باید از این طرح اشتباه خود عقب نشینی كند.
رئیس جمهوری گفت: همانطور كه رزمندگان ایرانی در میدان دفاع مقدس پیروز بودند نشان دادیم دیپلماتهای ایرانی نیز با بهترین توانمندی و منطقی ترین سخنان می توانند پای میز مذاكره مقابل دنیا و شش قدرت بزگ جهان سخن گفته و منطق خود را به كرسی بنشانند.
وی افزود: از آذر ماه سال 92 نخستین گام رفع تحریم در ایران برداشته شد. توانستیم بخشی از تحریم در زمینه پتروشیمی، خودروسازی و فلزات گرانبها را بشكنیم و بخش دیگر تحریم نیز در سال 94 طی توافق نهایی با شش قدرت بزرگ دنیا برداشته شد.
روحانی ادامه داد: صادرات و فروش نفت پس از برجام دو برابر شد، مبادلات بانكی با دنیا آغاز شد و بیمه شرایط عالی خود را پیدا كرد و صادرات و واردات در مسیر درست خود قرار گرفت.
وی گفت: به رغم كارشكنیهای آمریكا، ما به تعهداتی كه به دنیا داده ایم عمل كرده ایم. ترامپ سخنان خود را از 15 ماه پیش شروع كرده و مرتب می گوید برجام بدترین توافقی بوده كه داشته و به ضرر آمریكا و به نفع ایران است، دولت قبلی آمریكا در برجام دچار اشتباه شده و ایران سر ما كلاه گذاشته است.
رئیس جمهوری افزود: ما در مذاكرات با منطق حرف زده ایم و به توافقی رسیدیم كه سازمان ملل متحد نیز آن را تایید كرد.

* متحد با هم هستیم
وی همچنین گفت: در خصوص برجام با وحدت و اتحاد قدم مستحكم و درستی برداشته ایم. ما همه متحدیم و با هم هستیم. در چهار و نیم سال گذشته مردم جهان به ایران بزرگ و قدرتمند بالیدند و افتخار كردند. هیچكس در دنیا نیست بگوید كار ما اشتباه بوده به جز آمریكا، رژیم صهیونیستی و عربستان كه مدعی هستند برجام اشتباه است.
روحانی افزود: امروز نیز باید با وحدت پیش رویم، آمریكا نسبت به برجام ممكن است چند طرح داشته باشد، یا از برجام خارج شود یا به آن لطمه وارد سازد و یا راه خود را از اروپا جدا كند ولی باید بداند در مقابل تمام توطئه ها ایستاده ایم.
وی همچنین به مشكل ارزی اخیر اشاره و بیان كرد: این یكی از توطئه های آمریكا بود ولی دولت طرح ساماندهی ارز را اجرا كرد و به همان نرخی كه اعلام نمود ارز را در اختیار واردكنندگان و كارآفرینان قرار خواهد داد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

* مشكلی برای اداره كشور وجود ندارد
دكتر روحانی همچنین گفت: طبق پیش بینی درآمد نفتی و غیرنفتی امسال 100 میلیارد دلار و میزان هزینه های كشور 70 میلیارد دلار خواهد بود. آمریكا بداند ملت ایران با پیروی از رهبری فرزانه انقلاب در مقاطع حساس ایستاده است و ترس و هراسی ندارند.
وی افزود: ملت با رهبری فرهیخته و در كنار مسئولان راه پیشرفت و توسعه را ادامه می دهد. آمریكا هیچگاه در مقابل عظمت ملت و نظام ما موفقیت به دست نیاورده است و نمی آورد.
رئیس جمهوری ادامه داد: مردم ایران در 40 سال گذشته با وحدت و همدلی در مسیر نظام و انقلاب گام برداشته اند و امسال نیز مردم و تمام جریانهای سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالیون با وحدت، اتحاد و هماهنگی در مقابل ترامپ و رژیم صهیونیستی ایستاده اند. ترامپ باید بداند ملت ما متحد است.

* مذاكره نمی كنیم
وی همچنین گفت: ملت ایران به عهد خود وفادار است اما به صراحت می گوید راجع به سلاح و دفاع از كشور با كسی مذاكره نخواهیم كرد. هر مقدار سلاح، امكانات و موشك مورد نیاز كشور باشد می سازیم و انبار می كنیم، به كسی ربطی ندارد ملت ایران برای دفاع خود چه تصمیمی اتخاذ كرده است. ما راجع به قدرت و بنیه دفاعی خود با كسی مذاكره نخواهیم كرد.
رئیس جمهوری افزود: در منطقه نیز به دنبال صلح، ثبات و امینت هستیم، دنبال جنگ و تنش نیستیم اما اهل دفاعیم و در مقابل هر توطئه ای قاطعانه دفاع می كنیم.
وی ادامه داد: با تركیه و روسیه در خصوص وضعیت سوریه و با سایر كشورها نیز در خصوص وضعیت یمن در حال مذاكره هستیم. با تروریسم در هركجای منطقه باشد مبارزه می كنیم و نمی گذاریم داعش دیگری در منطقه ایجاد كنید.
دكتر روحانی گفت: هفته آینده در زندگی ما تغییری ایجاد نخواهد شد، هر تصمیمی كه ترامپ بگیرد در مقابل آن طرح و برنامه داریم و مقاومت می كنیم. ملت آزاد، غیور و مقاوم ایران همواره سربلند و دشمنانش ذلیل خواهند بود.

* خراسان رضوی در ایجاد اشتغال سرآمد است
وی همچنین گفت: خراسان رضوی استان سرآمد در زمینه ایجاد اشتغال در كشور و جزو استانهای برتر است. پارسال در همه استانهای كشور به جز شش استان نرخ بیكاری پایین آمد و وضع اشتغال بهتر شد كه یكی از استانهای سرآمد در اشتغال خراسان رضوی با ایجاد 124 هزار شغل بوده است.
روحانی ادامه داد: این به معنای تلاش كارآفرینان، بخش خصوصی، مردم، فرهیختگان، معلمان و همه مسئولان اجرایی خراسان رضوی است. همچنین پارسال صادرات این استان به خارج از كشور 15 درصد نسبت به سال ماقبل افزایش پیدا كرده است.
رئیس جمهوری گفت: بخش ترانزیت كالا از خراسان رضوی نیز سال گذشته 18 درصد نسبت به سال ماقبل افزایش یافته و تراز بازرگانی 22 درصد رشد داشته كه به معنای آن است كه خراسان رضوی در مسیر رشد و تعالی در حال حركت است.
وی افزود: خراسان رضوی قطب گردشگری كشور با 30 میلیون زائری است كه سال گذشته به زیارت آستان مقدس مولی علی بن موسی الرضا(ع) شرفیاب شدند. ایران بزرگ ما هر چه دارد از بركت مولایمان امام رضا(ع) است.
روحانی ادامه داد: خراسان رضوی قطب كشاورزی است و بسیار خوشحالم كه در بخش كشاورزی این استان در زمینه سامانه های نوین آبیاری گامهای بسیار ارزشمندی برداشته شده است. در طول دولتهای گذشته از ابتدای انقلاب تا ابتدای سال 92 كل طرحهای مربوط به سامانه نوین آبیاری در خراسان رضوی 110 هزار هكتار بود اما در طول چهار سال گذشته 56 هزار هكتار زمین مجهز به سامانه نوین آبیاری شد كه به معنای قدم ارزشمند بخش كشاورزی، كشاورزان و بخش خصوصی است. این مهم با توجه به كم آبی كشور حركت بسیار ارزشمندی است.
وی گفت: شش هزار و 800 رشته قنات در خراسان رضوی وجود دارد كه تصمیم بر احیاء و بازسازی حدود چهار هزار كیلومتر داشته ایم. قرار بر احیاء حدود دو هزار كیلومتر آن شد كه تاكنون بخش زیادی از این بازسازی انجام شده و بخش دیگری در سالهای پیش رو اجرا می شود.
رئیس جمهوری افزود: در زمینه انتقال آب با لوله به زمینهای كشاورزی نیز قدمهای خوبی برداشته شده و 75 درصد قولهای سفر گذشته ام به خراسان رضوی اجرا شده و بقیه نیز اجرا می شوند.
وی ادامه داد: در سالهای پیش رو 500 كیلومتر لوله گذاری در خراسان رضوی انجام می شود كه نشانگر توجه خاص دولت به مشكل كم آبی در این استان است. بارش در خراسان رضوی امسال در مقایسه با پارسال 50 درصد كاهش داشته كه باید مشكل آب را از این طریق جبران كنیم.
روحانی گفت: خراسان رضوی در محصولات كشاورزی پیشگام و پیشقدم بوده است و رشد خوبی در سال گذشته داشت.
وی در ادامه سخنانش با ابراز خرسندی از حضور در 'شهر عاشقان ولایت و دلدادگان به مولی علی بن موسی الرضا(ع)، شهر و دیار سربداران سبزوار غیور و سربلند ایران، شهرستانهای جوین، جغتای، خوشاب و داورزن' افزود: سبزوار به عنوان شهر چند هزار ساله تاریخ ایران، شهر علم، شهر دانش، فرهیختگان، علما، دانشگاهیان، فیلسوفان، شعرا و مفاخر بزرگ است و شهر ایثارگران و رزمندگان بزرگ و دلاوران قهرمانانی كه در هشت سال دفاع مقدس از سرزمین ایران به خوبی دفاع كردند.
رئیس جمهوری ادامه داد: در این سفر خوشحالم كه طرحها و پروژه های فراوانی به افتتاح خواهد رسید. در خراسان رضوی طی امروز و فردا 436 طرح و پروژه بعد از ماهها و سالها تلاش به افتتاح می رسد. یكی از طرح های مهمی كه امروز افتتاح خواهد شد پارس فولاد سبزوار است.
وی گفت: در این دو روز بیش از 30 هزار میلیارد ریال و حدود 200 میلیون یورو طرح و پروژه افتتاح می شود كه این به معنای حركت اقتصادی مردم غیور خراسان رضوی است. لازم می دانم از مردم این استان، شهرستان سبزوار و جای جای این دیار بخاطر تلاش و كوشش و فعالیتهای ارزشمندشان تشكر كنم.
روحانی خراسان رضوی را قطب صنعتی و فولاد ایران توصیف و بیان كرد: در بخشهای مختلف فولاد در سبزوار، نیشابور وخواف اقدامات خوبی صورت گرفته و توان 12 میلیون تن گندله و 13 میلیون تن كنسانتره در این استان وجود دارد.
وی خطاب به مردم سبزوار گفت: قول می دهم پروژه های مورد تعهد دولت از تكمیل خط راه آهن سبزوار گرفته تا تكمیل بیمارستان حكمتیه و ورزشگاه 15 هزار نفری این شهرستان پایان یابد. در جهت عمل به همه تعهدات در زمینه علم، دانش و بهداشت و درمان، پزشكی، عمران شهری و روستایی و نیز ارتباطات و معادن قدمهای ارزشمندی با كمك مردم برداشته می شود.
این خبر تكمیل شد
7505/ 7496/1858