۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82900640
T T
۰ نفر
جرایم سایبری در كشور 900 درصد افزایش یافت

تهران - ایرنا - رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) اعلام كرد: جرایم سایبری در كشور از سال 1390 تاكنون 900 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سید كمال هادیان فر روز یكشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: افزایش این میزان جرم در فضای مجازی به این معناست كه به ازای هر یك هزار و 400 نفر یك جرم در فضای سایبری در حال رخ دادن است.
وی در حوزه پیام رسان های خارجی نیز اظهار كرد: طبق اطلاعات ارزیابی شده 49،5 درصد جرایم فضای مجازی در تلگرام اتفاق می افتد.
رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینكه بیش از 937 هزار وب سایت با دامنه (آی . آر) در كشور فعالیت می كنند، افزود: امروز 40 میلیون كاربر در تلگرام و 20 میلیون كاربر در اینستاگرام فعالیت می كنند كه باید بگویم كه این دو پیام رسان خارجی هیچ نوع سروری در داخل كشور ندارند.
سردار هادیان فر توضیح داد: روزانه بین 6 تا 7 میلیون حمله ساییری در كشور انجام می‌شود كه اكثریت آنها دفع می‌شود به طوری كه در سال گذشته، 296 حمله سایبری جدی در كشور داشتیم كه مبدأ و منشاء 50 درصد از این حملات سایبری از سوی آمریكا، چین و 30 درصد از سوی برخی از كشورهای اروپایی مثل هلند و آلمان بوده است.
وی با اشاره به اینكه در اجرای این حملات سایبری سازمان یافته از سوی دشمنان؛ بانك ها و موسسات پولی و مالی در اولویت و هدف اصلی قرار دارند، گفت: همچنین زیرساخت های مخابراتی، حوزه های انرژی مثل برق و گاز، صنایع پخش فرآورده های نفتی نیز جزء اهداف حملات سایبری اخیر بوده اند و اساسا این حملات به دنبال اختلال در نظام پولی و بانكی و زیرساخت های كشور صورت می گیرد و در حوزه پولی و بانكی بیشتر بانك هایی مورد هدف واقع شدند كه دارای بیشترین مشتری و گردش مالی بودند و بیشترین حملات از نوع ( دیداس - یعنی ایجاد اختلال) بوده است اما با وجود تلاش های بسیار زیاد از سوی مجرمان فضای مجازی و سایبری باید بگویم تاكنون هیچ آسیب جدی به زیر ساخت های كشور نداشتیم و با هم افزایی دستگاه های مسئول اقدامات مقابله ای و پیشگیرانه مطلوبی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان كرد: از 7.3 میلیارد جمعیت دنیا ، 4.2 میلیارد نفر در زمان حاضر به اینترنت و فضای مجازی دسترسی دارند كه در كشور ما در سال 92 این عدد 3 میلیون و 400 هزار نفر بود و امروز بر اساس آمار وزارت ارتباطات به 56 میلیون نفر افزایش یافته است.
رییس پلیس تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا ناجا) به رشد 10 برابری استفاده از اینترنت در كشور، اشاره كرد و یادآور شد: هم اكنون 56 میلیون سیم كارت در اختیار مردم در سراسر كشور قرار دارد كه از این میزان نزدیك به 80 درصد از 'اینترنت همراه' استفاده می كنند، همچنین بیش از 412 میلیون كارت بانكی در كشور در اختیار مردم وجود دارد؛ یعنی به طور متوسط هر ایرانی 5 تا 6 كارت بانكی دارد.
سردار هادیان فر همچنین به رشد 3 هزار و 200 درصدی (استارت آ پ ها ) در كشور اشاره كرد و با طرح این سوال كه چقدر متناسب با این شرایط لایه های امنیتی پیش بینی شده، افزود: در هزار و 38 شهر و 28 هزار روستا اینترنت نسل سوم و چهارم داریم.
وی در ادامه با بیان اینكه در حوزه كسب و كارهای اینترنتی، 51 هزار نفر متقاضی فعال سازی فروشگاه اینترنتی و كسب نماد (اعتماد) هستند كه از میان این متقاضیان 31 هزار نفر موفق به دریافت این نماد شده اند، گفت: لازم می دانم به مردم عزیز بگویم برای خریدهای اینترنتی صرفا از فروشگاه های دارای نماد اعتماد خریداری كنند.
رییس پلیس فتای ناجا با اشاره به وضعیت جرایم سایبری رخ داده در كشور نیز گفت: از بدو تأسیس پلیس فتا تاكنون(طی 6 سال گذشته) به 120 هزار فقره پرونده رسیدگی شده و بیش از 86 درصد پرونده ها در حوزه جرایم سایبری كشف و بیش از 70 هزار مجرم سایبری دستگیر كه 77 درصد آقایان و 33 درصد خانم ها بوده اند.
وی همچنین به رشد نزدیك به 10 برابری جرایم در حوزه فضای مجازی اشاره كرد و افزود: برداشت های غیرمجاز از حساب های بانكی، مزاحمت های اینترنتی، كلاهبرداری های رایانه ای، هتك حیثیت و نشر اكاذیب و انتشار فیلم های خصوصی افراد در شبكه های اجتماعی در صدر جرایم سایبری هستند كه برداشت های غیر مجاز از حساب بانكی افراد در سال 96 نسبت به سال 95، 61.5 درصد، مزاحمت های اینترنتی، 60 درصد ( اساسا این مزاحمت ها برای دختر خانم ها و خانم ها)، كلاهبرداری رایانه ای بیش از 55 درصد، هتك حیثیت و نشر اكاذیب بیش از 31 درصد، انتشار فیلم های خصوصی و خانوادگی بیش از 22 درصد افزایش داشته كه بیشترین جرایم سایبری مربوط به تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس و اصفهان و كمترین جرایم نیز در استان های یزد، لرستان، ایلام، كهكیلویه و بویراحمد و جزیره كیش اتفاق افتاده است.
سردار هادیان فر در ادامه تصریح كرد: براساس مأموریت تكلیفی كه قانون به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ كرده است، تأمین امنیت فضای مجازی به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا واگذار شده و این پلیس امروز در 140 مركز استان، شهرستان و شهرهای بالای 200 هزار نفر مستقر است و به مأموریت های محوله خود می پردازد به طوری كه در اواخر سال 96 توفیق یافتیم در تمامی مراكز استان آزمایشگاه های (ادله دیجیتال) را راه اندازی كنیم كه 22 فقره از این آزمایشگاه ها كاملا بومی و با تكیه بر توان، دانش و بهره مندی از ظرفیت متخصصان فنی داخلی طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به اینكه تشخیص، پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری از اولویت های این پلیس است، افزود: دستاوردهای پلیس فتا كه حاصل 6 سال فعالیت این پلیس است باعث ایجاد احساس امنیت در بین كاربران شده است ضمن اینكه فضا برای ارتكاب جرم مرتكبان سخت تر شده است به طوری كه از سال 92 تاكنون به طور متوسط، 86 درصد پرونده ها منتج به كشف شده و زمان رسیدگی به پرونده ها از 33 روز به 15 روز كاهش یافته است.
رییس پلیس تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا ناجا) در پایان گفت: امروز 54 هزار نفر در قالب (همیاران سایبری) در حوزه پیشگیری با پلیس فتا همكاری دارند و توانسته ایم با برگزاری كارگاههای آموزشی گام های مطلوبی در راستای اقدامات پیشگیرانه برداریم كه طرح كودك و اینترنت (كوا) یكی از طرح هایی است كه با مشاركت وزارت ارتباطات، آموزش و پرورش و پلیس از اواخر سال 95 آغاز و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و مطابق این طرح تاكنون بیش از 210 هزار دانش آموز در استان ها و شهرستان های مختلف و در قالب كارگاه آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند. همچنین بیش از 600 هزار نفر از اصناف و سازمان های مختلف كه از پلیس فتا درخواست كارگاه آموزشی داشتند تحت آموزش قرار گرفتند.
اجتمام ** 7029 ** 3377 **1776
۰ نفر