۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۲۹
کد خبر: 82894721
T T
۰ نفر
تكمیل جاده تنكابن - الموت - قزوین در سایه همكاری دستگاه ها

نوشهر - ایرنا - تكمیل جاده تنكابن - الموت - قزوین كه به كوتاه شدن مسافت بین استان های مازندران و قزوین منجر می شود ، تنها با تعامل و همكاری دستگاه های اجرایی مرتبط با این طرح امكان پذیر خواهد بود.

به گزارش ایرنا ،طرح راه اصلی تنكابن - الموت – قزوین كه پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال 82 مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال 86 عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد ، در مجموع شامل 6 قطعه است كه با احداث آن شهرستان تنكابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل می شود.
فاصله شهرستان تنكابن تا شهرستان قزوین از طریق این پروژه 153 كیلومتر است كه 92 كیلومتر آن در استان قزوین و 61 كیلومتر در استان مازندران واقع شده است.
در شرایط كنونی مسافت فعلی شهرستان تنكابن تا شهرستان قزوین از مسیر جاده رشت 330 كیلومتر است كه با احداث این طرح ، طول این مسیر 177 كیلومتر كاهش خواهد یافت.
در گذشته های نه چندان دور این جاده كوهستانی و سنگلاخی پر پیچ و خم با طبیعت بكر كه یك طرف آن صخره های مخملی و طرف دیگر دره ای عمیق كه به رودخانه ای خروشان منتهی می شود مسیر تردد مردمانی بود كه با عبور از روستاهای یان دشت ، خانیان ، آش محله ، سربالان ، یوج ، شهرستان ، درجان ، مران ، سلج انبار و پیچ بن در استان مازندران به سرزمین دژهای تسخیر ناپذیر و روستاهای دیندرود ، گرمارود ، كلان ، زوارك ، سلیكان ، ورك ، حسن آباد و... سرانجام به الموت و قزوین می رسیدند.
هم اكنون جاده های هراز، فیروزكوه و چالوس (كندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مركز به استان مازندران هستنند كه ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیكی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل كرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می شود.
با احداث این جاده ، مسیر تردد از مازندران به استان های آذربایجان غربی و شرقی ، زنجان ، قزوین و همدان هموارتر می شود و می تواند از بار ترافیكی محور رشت و كندوان تا حدود زیادی بكاهد.
این طرح در استان مازندران با توجه به برخی مشكلات از پیشرفت فیزیكی 26.7 درصدی و پیشرفت ریالی 25.5 درصدی برخوردار است.
شرایط بد آب و هوایی ، حساسیت بالای زیست محیطی ، وجود معارضین ملكی و برنامه های سد سازی بر روی رودخانه سه هزار تنها بخشی از مشكلاتی است كه می توان با تعامل و همكاری بین دستگاه های اجرایی مرتبط آنها را برطرف نمود تا روند اجرایی این پروژه تسریع گردد.
** رد پای تاریخ
كارشناسان اقتصادی معتقدند ، حمل و نقل مناسب موجب تسریع در رشد اقتصادی كشور ها خواهد شد چرا كه حمل و نقل سرمایه به كار گرفته شده و در گردش ، یك منطقه را آزاد ساخته و استفاده از آن را در منطقه دیگر فراهم می آورد.
آنان براین باورند كه بخش حمل و نقل با هموار كردن امر مبادله و تجارت ، موجبات رشد را هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی فراهم می آورد و از طرفی زمینه های امكان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی را افزایش می دهد.
یك شهروند تنكابنی ، متولد روستای گرمارود از توابع الموت قزوین در این زمینه گفت : درگذشته بسیاری از نیاكان ما با عبور از همین جاده كه باریك و خطرناك تر بود با ابتدایی ترین وسیله برای كسب و كار به تنكابن مهاجرت كردند و همین جا تشكیل خانواده دادند.
محمد رضا باقری گرمارودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با وجود همین جاده سنگلاخی و سختی های راه ، امروزه بسیاری از مردم برای سفر به الموت و قزوین بویژه در فصل بهار و تابستان این مسیر را انتخاب می كنند .
وی با بیان اینكه محصولات باغی و زراعی فراوانی همچون گیلاس ، آلبالو ، زردآلو ، سیب در منطقه الموت تولید و به تنكابن جهت فروش ارسال می شود ، اظهار داشت : با بازگشایی این مسیر علاوه بركوتاه شدن زمان و كاهش هزینه های حمل و نقل ، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده و سبب ایجاد رونق اقتصادی برای این دو منطقه خواهد شد .
به گفته این شهروند ، با تكمیل و بهره برداری از این جاده ، میزان ترافیك جاده های منتهی به شمال كشور بویژه غرب مازندران به طور چشمگیری كاسته خواهد شد.
وی خواستار همكاری بیشتر مسئولان جهت تكمیل و راه اندازی این جاده شد.
** پیوند كشاورزی مازندران با صنایع قزوین
یك كارشناس اقتصادی با مقایسه مزیت ها و قابلیت های 2 استان قزوین و مازندران در حوزه اقتصادی و گردشگری اظهار داشت : استان قزوین با دارا بودن هشت شهرك صنعتی به نام های 'البرز' ، ' لیا ' ، ' كاسپین' ، 'آبیك'، 'حیدریه'، 'آراسنج'، 'خرمدشت' و ' حكیمیه' یكی از قطب های صنعتی كشور به شمار می روند و كوتاه شدن فاصله آن با غرب مازندران كه بیشتر در زمینه كشاورزی فعالیت دارند می تواند زمینه ساز تحول اقتصادی در منطقه باشد.
حسین صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تامین مواد اولیه كارخانه های تولید مواد غذایی استان قزوین با استفاده از محصولات باغی و كشاورزی غرب مازندران به واسطه احداث این جاده می تواند در كوتاه مدت اثرات مثبت خود را در شهرهای غرب مازندران و بویژه تنكابن نمایان سازد.
وی به تاثیرات احداث این جاده در حوزه گردشگری استان قزوین اشاره كرد و اظهار داشت : جاذبه های گردشگری منطقه الموت شامل دریاچه «اوان» ، روستای «آتان» ، دره «نینه رود» ، منطقه ییلاقی «پیچ بن»، دامنه های جنوبی «سیالان» و قله «خشچال» است كه می تواند بسیاری از گردشگران را از غرب مازندران به این منطقه جذب نماید.
این كارشناس یادآور شد : راه دسترسی آسان به سواحل دریای مازندران ، جنگل و طبیعت بكر شمال كشور نیز با تكمیل این جاده برای مسافران و گردشگران مركز كشور فراهم خواهد شد.
** فقدان مدیریت زیست محیطی
رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان تنكابن هم با بیان اینكه در این پروژه سازمان محیط زیست نهایت همكاری و تعامل را با مجری این طرح داشته است ، گفت : باید یك طرح توجیهی برای مشخص شدن ابعاد اقتصادی و اجتماعی این پروژه تهیه شود تا آیندگان بدانند كه این جاده به چه منظوری ساخته شده است.
هادی منصور كیایی اظهار كرد : حساسیت های موجود برای آن است كه منطقه بكر و دست نخورده سه هزار تنكابن همچون جواهر ده ، جنت رودبار و كلاردشت دچار آسیب های زیست محیطی نشود .
وی افزود: 500 هكتار از اراضی مردم منطقه در طول این مسیر واقع شده و باید طرح جامعی برای كاربری های آن از جمله گردشگری ، مسكونی یا اقتصادی تهیه گردد.
منصور كیایی با اشاره به اینكه مدیریت زیست محیطی در حین اجرا و بهره برداری طرح ها در كشور مغفول مانده است ، گفت : با توجه به شكنندگی كه در طبیعت منطقه وجود دارد ، اجرای طرح مدیریت زیست محیطی در زمان بهره برداری ضروری است.
وی یادآور شد : در منطقه بالادست حد فاصل روستای مران تا مرز استان قزوین مسائل و مشكلاتی وجود دارد كه این سازمان به طور قطع راهكارهایی برای آن خواهد داشت.
مدیر امور منابع آب شهرستان های تنكابن ، رامسر و عباس آباد نیز در این باره گفت : در مناطق دو هزار و سه هزار چهار گزینه سد سازی داشتیم كه دو گزینه منطقه دو هزار به دلیل مباحث محیط زیستی و منابع طبیعی بعید می دانیم مجوز های آن صادر شود.
حمید رضا افقی نز به خبرنگار ایرنا گفت : در منطقه سه هزار یك گزینه سد سازی در منطقه جیر هلوان به دلیل احداث جاده تنكابن - الموت – قزوین از دور خارج شد و تنها منطقه باقی مانده برای احداث سد منطقه جوربالان بالاتر از روستای قاضی محله است.
وی اظهار داشت : مراحل مطالعاتی این سد در حال انجام است و باید در احداث جاده دقت لازم صورت گیرد كه پس از آبگیری دچار مشكل نشود.
افقی با بیان اینكه جاده فعلی در كنار دریاچه سد قرار می گیرد ، گفت : باید گزینه های دیگری را برای احداث جاده در نظر داشت تا در صورت بروز مشكل ، روند احداث آن متوقف نشود.
نماینده مردم شهرستان های تنكابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی هم بر ضرورت رفع موانع پروژه جاده تنكابن - الموت – قزوین تاكید كرد و گفت : این پروژه ملی كه دارای ردیف اعتبار است و به دستور رهبری در حال ساخت است ، انتظارات اجتماعی را بسیار بالا برده و مردم منطقه به شدت چشم انتظار تكمیل و بهره برداری آن هستند.
شمس الله شریعت نژاد اظهار كرد : اگر این طرح دارای مشكلات زیست محیطی است باید خسارت های آن را به حداقل رساند نه اینكه روند اجرایی این پروژه را با مشكل مواجه نمود.
وی افزود : در طول مسیر برنامه هایی برای احداث سد در نظر گرفته شده اما ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد كه باید برطرف شود.
شریعت نژاد با بیان اینكه ایجاد موانع در روند اجرایی این پروژه غیر منطقی و غیر كارشناسی است ، گفت : این دولت در حوزه محیط زیست بسیار با انضباط تر است و به قوانین احترام می گذارد و امیدواریم همكاری های لازم جهت رفع موانع این جاده صورت گیرد.
این نماینده مجلس افزود : باید سطح كمی و كیفی راه های دسترسی به شمال كشور بویژه غرب مازندران ارتقا یابد تا در برخی از ایام سال با مشكل مواجه نشویم.
وی یادآور شد : مردم حق دارند كه یك تردد آسان با كمترین ترافیك را در شمال كشور داشته باشند و بنابراین باید روند احداث چنین طرح ها یی تسریع شود.
مدیركل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال غرب كشور در ارتباط با مشكلات جاده تنكابن - الموت – قزوین به خبرنگار ایرنا گفت : در آخرین نشست هم اندیشی كه برای این منظور برگزار شد مقرر گردید مسیر جاده تا روستای مران كه مورد تایید اداره كل حفاظت محیط زیست استان مازندران است در اولویت كاری قرار گیرد تا روستاییان منطقه از نعمت راه دسترسی مناسب بهره مند شوند.
محمد صادق وجدی افزود : ادامه مسیر از روستای مران تا اتصال آن به استان قزوین كه با مشكلات زیست محیطی مواجه است مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت و ادامه فعالیت منوط به موافقت كارگروه تخصصی آن خواهد بود.
وی اظهار داشت : در خصوص محدوده ای كه قرار است پروژه سد سازی صورت گیرد مقرر شد تا مكاتبات لازم جهت تعیین تكلیف در این زمینه از سوی مجری طرح و آب منطقه ای مازندران انجام و جلسه ای برای این منظور در هفته آینده برگزار شود.
وجدی با بیان اینكه مشكل معارضین ملكی نیز با پرداخت نقدی یا اسناد خزانه برطرف خواهد شد ، گفت : باید نگاه نشدن را به شدن تغییر داد و در این مسیر نهایت همكاری و تعامل بین دستگاه های اجرایی صورت گیرد.
شهرستان 165 هزار نفری تنكابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1654
۰ نفر