۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۳۶
کد خبر: 82893086
T T
۰ نفر

اتریش دروازه ورود غرب به جاده ابریشم نوین

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۳۶
کد خبر: 82893086
اتریش دروازه ورود غرب به جاده ابریشم نوین

وین - ایرنا -اتریش با توجه به موقعیت جغرافیایی و توانمندی هایی كه دارد می تواند نقش مهمی در توسعه جاده ابریشم جدید در مسیرهای اروپایی و كمك به اتصال بازارهای دو قاره اروپا و آسیا ایفا كند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا ، موقعیت راهبردی اتریش در مركز اروپا در كنار دانش و تجربیات این كشور در زمینه نوآوری و تجارت می تواند منجر به فرصت های همكاری زیادی با چین از جمله از طریق طرح پیشنهادی 'یك جاده ، یك كمربند' این كشور باشد كه از آن به عنوان جاده ابریشم جدید یاد می شود.
این وضعیت در حالی است كه اهمیت كشورهای مجارستان و اسلوواكی در مسیر جاده ابریشم جدید در حال افزایش است و اتریش به علت موقعیت و مركزیت جغرافیایی در اروپا می تواند به چهارراه ارتباطی و دروازه اتصال جاده ابریشم نو با غرب اروپا تبدیل شود.
طرح 'یك جاده ، یك كمربند' با عنوان تركیبی از كمربند اقتصادی جاده ابریشم و راه ابریشم دریایی قرن 21 كه شی جین پینگ رئیس جمهوری چین سال 2013 آن را مطرح كرد، كشورهایی را در آسیا، اروپا و حتی آفریقا با هدف تقویت و توسعه زیرساخت ها، همكاری های مالی و تبادل فرهنگی كنار هم می آورد.
پس از ارائه ابتكار اولیه این طرح توسط رییس جمهوری چین، نخستین اجلاس همكاری بین المللی راه ابریشم جدید به میزبانی پكن با حضور سران ، روسا و نمایندگان بیش از 100 كشور و سازمان بین المللی مهم سال گذشته میلادی برگزار شد و اهداف این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
چین برای این منظور از سال 2013 تاكنون با 50 كشور حوزه راه ابریشم قراردادهای اقتصادی امضا كرده و نزدیك به 56 منطقه اقتصادی و تجاری ایجاد شده است. آكادمی علوم اجتماعی چین هم در تازه ترین گزارش خود آورده است كه میزان سرمایه گذاری كشورهای مرتبط با این طرح، به تدریج درحال افزایش است.

** سفر بزرگترین هیات تجاری اتریش به چین
در این حال، بزرگ ترین هیات سیاسی و اقتصادی تاریخ اتریش متشكل از حدود 250 نفر به ریاست الكساندر فان در بلن رئیس جمهوری و سباستین كورتس صدراعظم این كشور دو هفته پیش به چین سفر كرد.
چهار وزیر كابینه و حدود 170 نماینده از شركت های تجاری به ریاست كریستوف لایتل رئیس اتاق بازرگانی فدرال اتریش در این سفر با هدف توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با چین به این كشور رفتند.
كارین كنایسل وزیر امور خارجه، الیزابت كوشتینگر وزیر محیط زیست، مارگارت شرامبوك وزیر اقتصاد و نوربرت هوفروزیر امور زیرساخت ها رئیس جمهوری و صدر اعظم اتریش را در این سفر همراهی كردند.
هوفر وزیر زیرساخت های اتریش در این سفر یادداشت تفاهمی برای همكاری این كشور در طرح جاده و كمربند چین امضا كرد كه به گفته او فرصت های كاری زیادی را برای شركت های اتریشی فراهم می كند.
كورتس صدراعظم اتریش نیز با تاكید بر حمایت دولت از این طرح بر ضرورت هماهنگی بیشتر تاكید كرد.

** تاكید وین بر استفاده از ظرفیت های عظیم همكاری با پكن
كورتس پیش از این سفر ضمن تاكید بر اهمیت چین به عنوان یك عضو دائم شورای امنیت در روابط بین المللی و كمك به حل مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی با اشاره به رشد اقتصادی 6.5 درصدی تاكید كرد كه این كشور ظرفیت بالقوه بسیار عظیمی برای كار دارد و هم اكنون حدود 900 شركت اتریشی در چین كار می كنند.
صدراعظم اتریش در باره این سفر و دیدار با مقامات ارشد چینی از جمله رئیس جمهوری این كشور گفت: چین نه تنها یك ابرقدرت اقتصادی بلكه در مسیر تبدیل شدن به مهم ترین اقتصاد جهان است و به همین علت به داشتن روابط نزدیك با این كشورعلاقه داریم.
وی تاكید كرد: ما از طرح یك جاده ، یك كمربند حمایت می كنیم و درصدد ایجاد همكاری اقتصادی نزدیكی با چین در این ارتباط هستیم. اتریش دانش و مهارت لازم را برای كار در بسیاری از زمینه ها دارد.
صدراعظم اتریش در این سفر با «یی هوئیما» رئیس بانك آی سی بی سی بزرگ ترین بانك جهان نیز دیدار و گفت وگو كرد.
كورتس در باره این دیدار گفته است كه تصمیم این بانك برای انتخاب وین به عنوان محل استقرار شعبه جدید اروپایی برای شرق و مركز اروپا، رای اعتماد نیرومندی به بخش مالی و بانكی اتریش است. اداره مسئول بازار مالی اتریش و بانك مركزی اروپا اكنون در حال بررسی این پیشنهاد هستند.
صدراعظم اتریش در جریان دیدار با مقامات چینی همچنین از تجارت آزاد دفاع و ابراز امیدواری كرد كه پكن گام های بیشتری برای گشودن بازارهای چین به روی شركت های خارجی بردارند.

** حركت اولین قطار باری از چنگدو به مقصد وین
رهبران دو كشور یكشنبه هشتم آوریل (21 فروردین) در زمینه ایجاد مشاركت راهبردی دوستانه بین پكن و وین به توافق رسیدند كه انتظار می رود نقش مهمی در گسترش همكاری ها به ویژه در زمینه مشاركت با چین در طرح جاده ابریشم نوین داشته باشد.
در جریان سفر هیات اتریشی، پنجشنبه 12 آوریل (25 فروردین) یك سرویس جدید قطار باری بین شهر چنگدو در جنوب غربی چین و شهر وین پایتخت اتریش راه اندازی شد.
در مراسمی با حضور رئیس جمهوری، صدراعظم و وزیر خارجه اتریش و شماری از مقامات بلندپایه دو كشور، یك قطار باری با 41 كانتینر شامل محموله ای به ارزش 1.5میلیون دلار صفحات نمایش 'ال ای دی' و سایر اجناس از شهر چنگدو مركز استان سیچوان چین حركت كرد كه قرار است پس از گذر از قزاقستان، روسیه، اوكراین و اسلواكی پس از 13 روز و پیمودن 9 هزار و 800 كیلومتر وارد شهر وین شود.
فان در بلن رئیس جمهوری اتریش گفت این قطار كه از حمل و نقل دریایی سریع تر و با محیط زیست هم سازگارتر است، نقش مهمی در تجارت دو جانبه خواهد داشت. كورتس نیز در این مراسم همكاری های نیرومند اقتصادی دو كشور را مورد تاكید قرار داد و گفت: با راه افتادن این قطار باری، روابط نزدیك بین چین و اتریش نیز روی ریل قرار می گیرد.
بر اساس یادداشت تفاهمی كه بین شركت راه آهن OBB اتریش و شركت توسعه و سرمایه گذاری راه آهن چین امضا شد ، اتریش سال 2020 یك ایستگاه جدید به عنوان پایانه ای برای طرح جاده و كمربند چین در مركز اروپا احداث خواهد كرد.
این اولین سرویس راه آهن است كه اتریش را مستقیم به جاده ابریشم جدید متصل می كند. سرویس های بیشتری روی خط چنگدو - وین نیز در حال طراحی و برنامه ریزی است.
بنا بر اطلاعات شركت راه آهن چین، قطارهای باری بین این كشور و اروپا در سه ماه اول سال جاری میلادی یك هزار سفر انجام داده اند كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد افزایش داشته است.
این شبكه راه آهن فرامرزی 43 شهر چین را به 41 شهر اروپایی در 13 كشور متصل می كند و چنگدو 16 مسیر به شهرهایی شامل نورنبرگ ، میلان و پراگ دارد.
در جریان سفر هیات اتریش به چنگدو، یك كنسولگری جدید به عنوان چهارمین نمایندگی دیپلماتیك اتریش در چین پس از پكن، شانگهای و هنگ كنگ افتتاح شد و كنایسل بر اهمیت كار آن برای فعالیت شركت های اتریشی در چین تاكید كرد.

** تاكید مقام اتریشی بر تسریع در اجرای پروژه جاده ابریشم جدید
در حالی كه اجرای طرح جاده ابریشم با تاخیرهایی نیز روبرو شده است، هارالد ماهرر وزیر سابق اقتصاد و از مقامات ارشد اتاق بازرگانی اتریش بر اجرایی شدن سریع تر این طرح تاكید كرده است.
بنا بر جدیدترین اطلاعات، ساخت یك خط آهن 6 میلیارد دلاری در اندونزی از برنامه اعلام شده عقب مانده و مشكلات مشابهی نیز در قزاقستان و بنگلادش ایجاد شده است.
ماهرر در این زمینه به خبرگزاری شینهوا گفت: اتریش می خواهد حجم مبادلات تجاری با چین را از حدود 10 میلیارد یورو كنونی تا سال 2020 دو برابر كند و تاكید كرد طرح جاده ابریشم جدید باید زودتر اجرایی شود.
وی تاكید كرد: اتریش با كشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم جدید نزدیك اروپا روابط خوبی دارد و از لحاظ جغرافیایی می تواند نقش 'دروازه ورود' به جاده ابریشم از سوی غرب باشد.
ماهرر افزود كه اتریش می تواند دانش و مهارت زیادی در زمینه راهكارهای زیرساخت های هوشمند و فناوری های سبز برای كمك به اجرای بهتر این طرح ارائه كند.
وی خاطرنشان كرد كه اتریش و شهر وین پایتخت می توانند كانون خوبی برای تمركز فعالیت های شركت های چینی در اروپا باشد.

** چالش های طرح و زمینه های همكاری اتریش و لهستان در شاخه اروپایی كمربند و جاده
اجرای طرح بلندپروازانه چین با چالش هایی نیز رو برو شده از جمله در برخی كشورهای آسیایی مسیر كمربند و جاده نگرانی هایی در خصوص بدهی به چین یا حقوق حاكمیتی در ارتباط با استفاده از بنادر و راهها مطرح شده است. با این حال انتظار می رود در بخش اروپایی طرح، روابط خوب اتریش به عنوان كشوری بی طرف در اروپا با كشورهای شرق قاره سبز بتواند به پیشبرد بخش اروپایی این طرح كمك كند و ریاست دوره ای وین بر اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال جاری میلادی نیز به این مساله كمك خواهد كرد.
سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی همچنین نظر مساعدی به كشور لهستان در شرق اروپا دارند به ویژه این كشور بزرگ ترین اقتصاد این منطقه را دارد، عضو بانك سرمایه گذاری زیرساخت های چین است و ظرفیت زیادی برای سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها در شرق اروپا دارد.
استراتژی لهستان برای 'توسعه مسئولانه' زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری چین است، اما طبق برنامه اعلام شده در این كشور برای سرمایه گذاری، پیش بینی شده كه نیمی از اعتبارات از طریق اتحادیه اروپا تامین شود، این در حالی است كه به علت خروج انگلیس از اتحادیه و مشكلات سیاسی بروكسل با ورشو، اعتبارات اروپایی برای لهستان رو به كاهش است كه در این میان اتریش می تواند به حل اختلافات و رسیدن به توازنی میان سرمایه گذاری اروپایی و چینی در شرق اروپا كمك كند.

** دورنمای تجارت انگلیس و چین از مسیر اتریش و شرق اروپا
در حالی كه مذاكرات انگلیس با اتحادیه اروپا در خصوص نوع روابط تجاری متقابل پس از خروج از اتحادیه در حال انجام است، لندن خواستار گسترش روابط تجاری با نقاط مختلف جهان پس از برگزیت است و در این ارتباط نیز نقش اتریش به عنوان نقطه اتصال غرب با شرق اروپا و آسیا اهمیت می یابد.
فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس گفته كه این كشور یك شریك طبیعی برای طرح جاده ابریشم جدید چین به شمار می رود و پس از برگزیت خواستار تجارت بیشتر با جهان است. لندن امیدوار به امضای یك قرارداد تجارت آزاد با پكن پس از خروج از اتحادیه اروپا بوده و تلاش می كند برگزیت بر روابط با چین تاثیری نداشته باشد.
هاموند چندی پیش نیز در یك كنفرانس مرتبط با طرح یك جاده، یك كمربند چین در شهر پكن حمایت قاطع لندن را از این طرح اعلام و تاكید كرد: انگلیس در منتهی الیه غربی جاده و كمربند واقع شده و یك شریك طبیعی طرح به شمار می رود، زیرا برای قرن ها یكی از حامیان اصلی نظام تجاری باز جهانی بوده است.
به این ترتیب و در بحبوحه تنش های تجاری اروپا و چین با آمریكا، بحث ترتیبات تجاری جدید جهانی اهمیت و فوریت بیشتری می یابد و این مساله در كنار تلاش اروپا برای كاستن از وابستگی امنیتی و دفاعی به واشنگتن می تواند سر آغاز افق های تازه در آرایش های جدید بین المللی باشد. از منظر تجاری اگر چین بتواند به تفاهم بیشتری با اتحادیه اروپا در باره تجارت آزاد و رفع موانع رقابتی برسد، طرح جاده و كمربند پكن ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری و توسعه تجارت آسیا و اروپا خواهد داشت و اتریش نیز كنار كشورهای شرق اروپا از شریكان مهم این طرح خواهد بود.
شبد**1078**1516*9122
۰ نفر