۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82891819
T T
۰ نفر

آيا ژنرال حفتر در ليبي به قدرت باز مي گردد؟

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82891819
آيا ژنرال حفتر در ليبي به قدرت باز مي گردد؟

الجزيره-ايرنا- ژنرال «خليفه حفتر » فرمانده ارتش ليبي كه مورد حمايت مجلس نماينگان اين كشور و رقيب سرسخت «فايز السراج» رئيس دولت وفاق ملي مورد حمايت جامعه بين الملل است، 22 فروردين در پي وخيم شدن وضعيت جسماني اش به خارج منتقل شد و از آن زمان شايعات زيادي در خصوص وضعيت سلامتي او منتشر شده است.

به گزارش ايرنا، رسانه هاي ليبيايي مانند «ليبيا الاخبار » ابتدا اعلام كردند وي دچار سكته مغزي شده و به همين دليل براي مداوا به اردن منتقل شده است تا پس از آن براي تكميل درمان، به يك كشور اروپايي منتقل شود.پس از مدتي اعلام شد ژنرال حفتر در پاريس تحت درمان است.
رسانه هاي طرفدار حفتر ابتدا اعلام كردند وي براي ماموريتي به خارج رفته و پس از طولاني شدن غيبت او اعلام كردند وضعيت جسماني او مناسب است و خطري او را تهديد نمي كند در حالي كه برخي رسانه ها خبر مرگ او را نيز منتشر كردند.«مصطفي بكري» نماينده مجلس مصر كه از جمله افراد نزديك به مقام هاي شرق ليبي است، ابتدا با قاطعيت خبر درگذشت او را اعلام و پس از مدت كوتاهي اين خبر را تكذيب كرد.
چند روز پيش نيز جنبش سلفي ليبي كه از جمله متحدان ژنرال حفتر است، اعلام كرد وي درگذشته است و دليلي وجود ندارد اين خبر ازمردم پنهان نگه داشته شود.
از سوي ديگر تارنماي خبري «ميدل ايست آي» پنجشنبه به نقل از يك ديپلمات غربي نوشت: ژنرال حفتر مبتلا به سرطان ريه است اين بيماري پيشرفته شده ، مغز او را نيز تحت تاثير قرار داده است و او بيشتر اوقات بيهوش است و به هيچ وجه به حالت عادي باز نمي گردد .
اين ديپلمات اروپايي افزود: حفتر توانايي سخن گفتن ندارد و نمي تواند بايستد يا حتي بنشيند.پزشك معالج او گفته است حتي اگر بدن او به درمان پاسخ مثبت دهد، موقتي خواهد بود و نمي توا ند به زندگي عادي باز كردد.
تارنماي خبري «العربي الجديد» نيز به نقل از يك پزشك آگاه نوشت، اين وضعيت شبيه به سكته مغزي است و قابليت درمان ندارد، مي توان اقداماتي براي كاهش تورم در مغز او انجام داد و با اين كار ممكن است قدرت تكلم را به دست آورد اما همه اين ها موقتي است.
«غسان سلامه» نماينده سازمان ملل براي حل بحران ليبي هفته گذشته و پس از انتشار خبر بيماري حفتر گفت با او تماس برقرار كرده است اما تارنماي ميدل ايست آي به نقل از منابعي آگاه نوشت اين تماس موفقيت آميز نبوده زيرا ژنرال حفتر بيهوش بود و ايتاليا، فرانسه و امارات بر سلامه فشار آوردند تا او بگويد وي همچنان زنده است.
در هر صورت بايد گفت ژنرال حفتر اكنون وضعيت جسماني مناسبي ندارد زيرا اگر اين گونه بود، طي يك هفته گذشته مي بايست حداقل يك فيلم يا دست كم عكس جديد از او منتشر مي شد بنا بر اين بايد گفت با توجه به اخبار موجود، احتمال بازگشت او به قدرت ضعيف است.
با توجه به وضعيت جسماني ژنرال حفتر، اين روزها نگراني در خصوص آينده ليبي افزايش يافته است زيرا از يك طرف مدعيان داخلي در پي جايگزيني او هستند و از سوي ديگر برخي كشورها در پي يافتن جايگزيني مناسب هستند تا منافعشان درليبي تامين شود .
تارنماي «الجزيره» نوشت،امارات و مصر اخيرا ، دست به اقداماتي زده اند تا تلاش هايشان در ليبي پس از ژنرال حفتر بي حاصل نماند .
اين تارنما افزود: مصر و امارات سه نامزد براي جانشيني ژنرال حفتر دارند، نخست سرلشكر «عون الفرجاني» يكي از نزديكان ژنرال حفتر و از جمله معاونان او ، دوم سرگرد«خالد خليفه حفتر » پسر ژنرال خليفه حفتر و سوم سرلشگر «عبدالسلام الحاسي » فرمانده اتاق عمليات نظامي عمليات «كرامت».
با توجه به وضعيت نابسامان ليبي و تلاش سازمان ملل براي برگزاري انتخابات تا ماه سپتامبر آينده در اين كشور ، بايد انتظار بي ثباتي سياسي بيشتري در ليبي داشت.
ژنرال حفتر متولد 1943 در اجدابيا ليبي، فرمانده كنوني ارتش اين كشور و مورد حمايت مجلس نمايندگان است.
حفتر يكي از قدرتمندترين شخصيت ها در ليبي است و گفته مي شود توافق سياسي بدون حضور و موافقت او در اين كشور امكانپذير نيست.
مصر، امارات و عربستان از او حمايت مي كنند و وي به عنوان رقيب سرسخت «فايز السراج» رئيس دولت وفاق ملي ليبي شناخته مي شود.
«امانوئل مكرون» رئيس جمهوري فرانسه، تابستان گذشته اين دو شخصيت ليبيايي را دعوت كرد براي حل نزاع در ليبي به پاريس سفر كنند. پس از اين ديدار اعلام شد دو طرف در خصوص آينده ليبي به توافق رسيده اند اما اين توافق اجرايي نشد.
ليبي از زمان سقوط حكومت 'معمر قذافي' در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامي است. اين هرج و مرج باعث تقويت گروه هاي تندرو و تروريستي در اين كشور شده و 'داعش' نيز با شكست هاي پياپي در عراق و سوريه سعي در تقويت جايگاه خود در اين كشور دارد.
اكنون دو دولت در ليبي وجود دارد، دولت وفاق ملي به رياست 'فايز السراج' در طرابلس كه مورد حمايت جامعه جهاني است و ديگري 'دولت طبرق' در شرق ليبي (دولت موقت) به رياست 'عبدالله الثني'. ژنرال حفتر فرمانده ارتش اين كشور نيز شخصيتي قدرتمند و مورد تاييد پارلمان ليبي است.
خاورم **2041** 1049