۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۷:۴۸
کد خبر: 82887284
T T
۰ نفر
پروازهاي آمريكايي استفاده از حريم هوايي روسيه را از سر گرفتند

تهران- ايرنا- پروازهاي آمريكا به سمت چين استفاده از حريم هوايي روسيه را پس از يك روز توقف در پي حملات موشكي واشنگتن با هم پيمانانش به سوريه، از سر گرفتند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، شركت هاي هواپيمايي آمريكا كه روز شنبه آن دسته از خطوط هوايي را كه از آسمان روسيه عبور مي كرد تغيير داده بودند، دوباره از حريم هوايي اين كشور استفاده كردند.
پروازهاي دالاس-پكن، دالاس-هنگ كنگ و شيكاگو پكن هواپيمايي آمريكا كه براي پرواز بدون سوختگيري نياز به عبور از آسمان روسيه داشتند، روز شنبه به دليل تغيير مسير براي سوختگيري مجدد در لس آنجلس توقف كردند.
توقف استفاده از آسمان روسيه در روز شنبه پس از حمله موشكي آمريكا و متحدانش به سوريه در بامداد همان روز صورت گرفت اما سخنگوي هواپيمايي آمريكا علت اين تغيير مسير را نظارت منظم بر وضعيت ژئوپوليتيك جهاني و تغيير مسير در صورت دريافت هشدار عنوان كرد.
در همين حال، نشريه «لوداستار» كه به مسائل لجستيكي مي پردازد، ماه گذشته گزارش داد كه توافقنامه استفاده از حريم هوايي دو سويه ميان آمريكا و روسيه اين هفته منقضي مي شود.
آمريكا، انگليس و فرانسه بامداد شنبه مناطقي از سوريه را به تلافي حمله شيميايي ادعايي به شهر دوما هدف حملات موشكي خود قرار دادند.
اين اقدام پس از آن روي داد كه تروريست هاي سوري مدعي شدند كه شهر دوما شامگاه شنبه 18 فروردين ماه هدف بمباران شيميايي قرار گرفت و در جريان آن 75 نفر كشته و ده ها تن زخمي شدند.
اين در حالي است كه دولت سوريه هرگونه دخالت در چنين حمله اي را رد كرده و خواستار اعزام كميته تحقيق مستقل بين المللي براي بررسي اين موضوع شده است.
حمله موشكي ائتلاف غربي به سوريه در حالي روي داد كه كميته حقيقت ياب سازمان ملل به درخواست سوريه و روسيه، ساعاتي پس از آن وارد دمشق شدند.
شبد**9416**9122