۲۴ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۴۸
کد خبر: 82885429
T T
۰ نفر
وزیرخارجه بحرین: قطر جایی درنشست سران عرب ندارد

دوحه – ایرنا – «خالد بن احمد آل خلیفه » وزیر امور خارجه بحرین در توئیتی نوشت : حملات رسانه ای قطر به نشست سران اتحادیه عرب در ظهران عربستان و ادامه بی احترامی به پادشاه عربستان نشان می دهد كه قطر هیچ جایگاه و نقشی در این نشست نخواهد داشت .

به گزارش ایرنا ، وزیر بحرینی در توئیت خود افزود : حضور قطر به هر شكلی ( در این اتحادیه ) به نفع امنیت ملی كشورهای عربی نیست .
این اظهارات یك روز بعد از آن انجام می شود كه نشست كمیته چهارجانبه كشورهای تحریم كننده قطر در ریاض تشكیل شد و بر لزوم اجرای شروط 13 گانه این كشورها برای از سرگیری روابط با قطر تاكید كرد.
این كمیته متشكل از « انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات ، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان ، «شامی حربی» وزیر خارجه مصر و «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین بود.
نشست این كمیته دیروز ( پنجشنبه ) و در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در ریاض برگزار شد. نشست وزیران خارجه با هدف آماده سازی دستور كار نشست سران اتحادیه عرب برگزار شد.
بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب روز یكشنبه آینده (26 فروردین ) در ظهران (شرق) عربستان برگزار می شود.
گفته می شود قرار نیست در این نشست موضوع اختلاف با قطر مطرح شود.
«لولو راشد » سخنگوی وزارت خارجه قطر هفته گذشته اعلام كرد كه كشورش به این نشست دعوت شده و قطعا در آن شركت خواهد كرد اما نگفت این حضور در چه سطحی خواهد بود.
روزنامه الرای كویت اخیرا به نقل از منابع دیپلماتیك نوشت كه شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ریاست هیات كشورش را در این نشست بر عهده خواهد داشت .
حضور شیخ تمیم در این نشست اولین سفر وی به عربستان بعد از بروز تنش در روابط میان این دو عضو شورای همكاری خلیج فارس محسوب می شود.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیروز (پنجشنبه )در گفت وگو با شبكه فاكس نیوز آمریكا گفت كه دوحه و واشنگتن برای حل تنش و ایجاد وحدت در شورای همكاری خلیج فارس توافق كرده اند .
وی كه در نشست وزیران خارجه سران اتحادیه عرب در ریاض حضور نداشت در عین حال گفت كه تلاش این كشورها برای منزوی كردن قطر كارساز نبوده و نخواهد بود.
عربستان ، امارات ، بحرین و مصر 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با متهم كردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این كشور را قطع كردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بسند.
این كشورها برای از سرگیری روابط 13 شرط را برای قطر تعیین كردند كه اجرای هر كدام از این شرط ها به معنای زیر سوال رفتن حاكمیت قطر بود.
دوحه طی ده ماه گذشته ادعای كشورهای تحریم كننده را رد و اعلام كرده است كه آنها برای اثبات ادعای خود هیچ دلیل قانع كننده ای در اختیار ندارند.
خاورم**1508 **1663**
۰ نفر