۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
کد خبر: 82881833
T T
۰ نفر

روابط ايران و گرجستان در سال 1396

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۳۴
کد خبر: 82881833
روابط ايران و گرجستان در سال 1396

باكو – ايرنا – جمهوري اسلامي ايران كه توسعه رو ابط با همسايگان را از اولويت هاي عمده سياست خارجي خود اعلام كرده است ، در سال گذشته نيز تلاش هاي خود براي تقويت مناسبات و تعاملات با كشورهاي منطقه از جمله گرجستان را ادامه داد .

اقتصاد باز كشور چهار ميليون نفري گرجستان ، رتبه بالاي اين كشور در اقتصاد جهان ، روابط نزديك با اتحاديه اروپا و از طرفي روابط خوب گرجي ها با كشورمان باعث شده است تا فعالان اقتصادي گرجستان را دروازه ورود ايران به اروپا بدانند.
گرجستان بعنوان يكي از كشورهاي قفقاز جنوبي با مساحت 69.7 هزار كيلومتر مربع و با سه ميليون و 718 هزار نفر جمعيت با قرار گرفتن در ساحل درياي سياه و داشتن مرز مشترك با چند كشور منطقه از موقعيت جغرافييايي مناسب برخوردار بوده و يكي از مسيرهاي عمده ترانزيتي ميان آسيا و اروپا به شمار مي رود . پس از فروپاشي شوروي درسال 1991ميلادي و اعلام استقلال گرجستان، جمهوري اسلامي ايران از اولين كشورهايي بود كه استقلال اين كشور را به رسميت شناخت وپس از گذشت چند ماه از استقلال گرجستان، روابط ديپلماتيك بين دو كشور برقرار شد و كشور همكاري هاي منطقه اي و دو جانبه در دستوركارقرار گرفت .
ايران همواره از استقلال، حاكميت و تماميت ارضي گرجستان حمايت كرده و روابط سياسي دو كشور و سفرهاي مقامات عاليرتبه آنها در اين دوره 27 ساله نشاندهنده اراده دو كشور براي توسعه همه جانبه مناسبات است.
- سفرظريف به گرجستان
سفر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در فروردين ماه سال گذشته به گرجستان و ديدار «گئورگي كويريكاشويلي» نخست وزيراين كشور درارديبهشت ماه از تهران، شاهد اين ادعا است.
وزير امور خارجه كشورمان دراين سفر با همتاي گرجستاني ، رئيس جمهوري، نخست وزير، رئيس پارلمان و وزير اقتصاد گرجستان ديدار ودرباره توسعه روابط ايران و گرجستان در حوزه هاي مختلف از جمله تجاري، اقتصادي، بانكي، كشاورزي، تبادل زنداني ها و راهگذر ترانزيتي خليج فارس - درياي سياه گفت وگو شد.
ظريف در اين سفر در همايش تجاري با شركت فعالان اقتصادي دو كشوردر آن سخنراني كرد ، يك هيات اقتصادي و صنعتي از بخش هاي دولتي و خصوصي نيز وزير امور خارجه ايران را در اين سفر همراهي كردند.
هر چند در سال هاي اخير، هيات هاي مختلفي از دو كشور با يكديگر ديدار داشته اند، اما اهميت ديدار مقامات ارشد ايران و گرجستان به ويژه در سطح رئيس جمهور، نخست وزير، رئيس پارلمان و وزير امور خارجه، گوياي اراده سياسي رهبران دو كشور در بالاترين سطوح سياسي است كه مي تواند زمينه بهبود و گسترش هر چه بيشتر روابط و تسريع در روند همكاري دستگاه هاي اجرايي دو كشور را فراهم سازد.
- سفر نخست وزير گرجستان به ايران
سفر رسمي 'گئورگي كويريكاشويلي' نخست وزير گرجستان در ارديبهشت ماه سال 1396 به ايران يكي از رويدادهاي مهم در عرصه سياسي روابط دو كشور بود.
دكترروحاني درديدار با نخست وزير گرجستان، گفت: ايران و گرجستان از ظرفيت ها و توانمندي هاي اقتصادي، علمي و فرهنگي گسترده اي براي تقويت همكاري ها برخوردارند اما از اين توانمندي ها به خوبي بهره گيري نشده و اين سفر مي تواند زمينه مناسبي براي توسعه مناسبات مشترك ايجاد كند.
رييس جمهور با بيان اينكه ايران مي تواند مسير گرجستان و كشورهاي منطقه به خليج فارس، درياي عمان و اقيانوس هند باشد و گرجستان هم تسهيل بخش راه دسترسي ايران به درياي سياه باشد، افزود: امروز ترانزيت در منطقه از اهميت ويژه اي برخوردار است و با توجه به اتصال راه آهن ايران به آستارا و آذربايجان و ارتباطات ريلي و جاده اي مناسب در گرجستان، توسعه همكاري هاي تهران- تفليس در اين زمينه مي تواند موجب تحول در منطقه شود.
- نشست چهارجانبه وزيران خارجه
نشست چهارجانبه وزيران امور خارجه ايران ، تركيه ، جمهوري آذربايجان و گرجستان 24 اسفند سال 1396در باكو برگزار شد .
محمد جواد ظريف در ابتداي نشست چهارجانبه باكو بر اهميت اين نشست براي تقويت ثبات، امنيت و رونق اقتصادي در منطقه و مقابله با تهديدات امنيتي مشترك مانند تروريسم و افراطي گري تاكيد كرد.
در اين نشست ،همكاري چهار كشور حاضر درباره تقويت صلح وثبات و امنيت منطقه ، همكاري هاي اقتصادي ، حمل و نقل ، انرژي ، گردشگري ، فرهنگي و ديگرموضوعات مورد علاقه بررسي مي شود.

**روابط اقتصادي ايران و گرجستان
برگزاري ششمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و گرجستان در روزهاي 17 و 18 مهرسال 1396در تفليس پايتخت گرجستان از رويدادهاي مهم اقتصادي ميان دو كشور به شمار مي رود.
علي ربيعي وزيرتعاون ، كار و رفاه اجتماعي و رئيس ايراني كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي دو كشور در راس يك هيات اقتصادي كشورمان براي حضور در اين اجلاس به تفليس سفر كرد .
وي در اين اجلاس گفت: با توجه به مناسبات گرجستان با اتحاديه اروپا ، اين كشور مناسب ترين مسير براي صادرات كالاهاي ايراني به اروپا است .
تسهيل روابط بانكي به عنوان زير ساخت ارتباطات اقتصادي مهمترين محور مذاكره هيات ايراني با مقامات گرجستاني در قالب اين اجلاس و نيز ديدار هاي دوجانبه علي ربيعي با مقامات گرجستاني در اين سفر بود .
توسعه همكاري ايران و گرجستان در حوزه حمل و نقل ، ايجاد كريدورهاي جديد از جمله از خليج فارس به درياي سياه از طريق خاك دو كشور ، احداث يك كارخانه پتروشيمي در يكي از بنادر گرجستان از سوي بخش خصوصي ايران ، كشتي فراسرزميني ، اجراي پروژه هاي تكميلي با برند مشترك در حوزه هاي صنعتي از موضوعات مورد مذاكره در اين سفر بود .
مقامات گرجستاني نيز در ششمين اجلاس كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي اعلام كردند كه گرجستان مي تواند ايران را به بازارهاي اروپايي نزديك كند و ايران نيز مسيري مناسب براي دستيابي گرجستان به بازار 300 ميليون نفري منطقه است.
در پايان ششمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و گرجستان تفاهم نامه همكاري امضا شد و اين سند حاوي 16 ماده و شامل همكاري دو كشور در حوزه هاي نفت و گاز ، پتروشيمي ، انرژي ، تجارت ، سرمايه گذاري، حمل و نقل تركيبي از جمله جاده اي ، ريلي ، هوايي ، دريايي ، ارتباطات و فن آوري ، گردشگري ، كشاوزي ، كار ، بهداشت ، استاندارد ، شهرداري ، آموزش و پرورش و فرهنگ بود .
همكاري ايران و گرجستان در حوزه حمل و نقل و ترانزيت از مهمترين موضوعات تفاهم نامه بود و همكاري دو كشور در اين زمينه به معني اتصال خليج فارس به درياي سياه و اروپا است كه مي تواند خدمات ارزنده اي در عرصه بين المللي داشته باشد.
در اين نشست اعلام شد كه حجم مبادلات دو كشور در دو سال اخيرو در فاصله برگزاري دو كميسيون مشترك اقتصادي ايران و گرجستان ، 50 درصد افزايش پيدا كرده و به 131 ميليون دلار رسيده كه 83 ميليون دلار آن را صادرات ايران به گرجستان تشكيل مي دهد
-همكاري منطقه اي درحوزه ترانزيت
در سال گذشته ايران و گرجستان در قالب همكاري هاي منطقه اي تلاش هاي خود جهت استفاده حد اكثر از ظرفيت هاي ترانزيتي منطقه ادامه دادند .
مسئولان راه آهن ايران ، جمهوري آذربايجان، گرجستان ، اوكراين و لهستان براي بررسي راهكارهاي راه اندازي دالان حمل و نقل جنوب – غرب ، خرداد ماه سال 1396 در باكو گردهم آمدند .
كشورهاي حاضر اين نشست در باره هماهنگي فعاليت براي راه اندازي اين دالان حمل و نقل در اسرع وقت و ايجاد كميته هماهنگي براي توسعه اين دالان و رفع هر گونه موانع به توافق رسيدند .
كارشناسان دالان جنوب – غرب را يك مسير مناسب تر و باصرفه تر از نظر اقتصادي براي حمل ونقل محموله ها از هند و كشورهاي جنوب شرقي آسيا و از طريق خليج فارس و خاك كشورهاي ايران ، جمهوري آذربايجان و گرجستان به اروپا و بالعكس مي دانند .
رئيس راه آهن گرجستان در حاشيه اين اجلاس پنج جانبه ، گفت : ايران از ظرفيت هاي ترانزيتي بزرگ برخوردار است و در راه اندازي كريدور حمل و نقل جنوب- غرب نقش مهمي دارد.
وي به اهميت چشم انداز حمل و نقل بخشي از محموله ها از هند و از طريق دالان حمل و نقل جنوب -غرب اشاره كرد و گفت: در سال هاي اخير حجم گردش تجاري ميان ايران و اتحاديه اروپا افزايش يافته و اين روند نيز بر اهميت اين دالان مي افزايد .

**روابط فرهنگي
در سالي كه گذشت همراه با حوزه هاي سياسي و اقتصادي رويدادهاي مهم در روابط فرهنگي ايران و گرجستان روي داد و در حوزه آموزش و مطالعات علمي و نيز تقويت همكاري هاي دانشگاهي گام هاي قابل توجه برداشته شد.
- تفاهمناه همكاري بين دانشگاه ها
در سال گذشته چند تفاهمنامه همكاري بين دانشگاه خليج فارس ايران در بوشهر و سه دانشگاه گرجستان شامل دانشگاههاي جاواخيشويلي (دولتي تفليس)، گرجستان و ايليا امضا شد .
اين تفاهمنامه ها ، در جريان سفرهياتي از دانشگاه خليج فارس ايران به رياست عبدالمجيد مصلح رئيس اين دانشگاه و براي گسترش همكاري هاي علمي و آموزشي و با هدف برگزاري دوره هاي كوتاه مدت آموزش و تقويت زبان فارسي و ايران شناسي براي دانشجويان دانشگاه هاي گرجستان طراحي شده است .
در جريان اين سفر هيات ايراني ضمن ديدار با روساي دانشگاه هاي ياد شده و بازديد از امكانات آموزشي و پژوهشي آنها آمادگي خود را براي گسترش همكاري در زمينه هاي مورد علاقه طرفين مانند طرح هاي مشترك آموزشي و پژوهشي و تبادل استاد و دانشجو، اعلام كردند.
- تاسيس مركز علمي ايران و گرجستان
همچنين در سال گذشته مركز علمي - تحليلي روابط ايران و گرجستان با مشاركت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و دانشگاه بين المللي قفقاز در شهر تفليس افتتاح شد .
همزمان با گشايش اين مركز علمي و تحليلي ، همايش 'بررسي نقش و جايگاه ايرانشناسان گرجي در توسعه و تعميق روابط دو كشور' نيز در محل سالن اجتماعات اين دانشگاه در تفليس برگزار شد .
- برگزاري جشنواره فيلم ايراني
برگزاري جشنواره فيلم ايراني در آذرماه سال گذشته از جمله رويدادهاي مهم سال گذشته در روابط ايران و گرجستان به شمار مي رود
اين جشنواره در طول چهار شب ، ميزبان 4 فيلم فصل نرگس، تمشك، رگ خواب و سارا و آيدا بود و « نگار آذربايجاني» كارگردان فيلم فصل نرگس، «سامان سالور» كارگردان فيلم تمشك و «سميرا حسن پور» بازيگر نقش اول فيلم تمشك در طول جشنواره حضور داشتند.
گزارش از : تلمان زمان اف
آساق **337*1579