۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82881557
T T
۰ نفر

جشنی ملی با نمایش دستاوردهای نوین هسته ای

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82881557
جشنی ملی با نمایش دستاوردهای نوین هسته ای

تهران - ایرنا - جشن روز ملی فناوری هسته ای هر سال با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و دیگر دست اندركاران صنعت هسته ای كشور برگزار می شود؛ جشنی كه در آن، نمایش دستاوردهای نوین هسته ای جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در مراسم امسال نیز كه صبح دوشنبه در سالن اجلاس سران بر پا شد، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، جمعی از معاونان رییس جمهوری، وزیران، سفراء و نمایندگان كشورهای خارجی در تهران و دانشمندان و محققین صنعت هسته ای حضور داشتند.
همچنین خانواده های شهداء هسته ای ، شهیدان احمدی روشن، شهریاری ، علیمحمدی و رضائی نژاد نیز با حضور در كنار دیگر مسئولان لشكری و كشوری یاد ونام این عزیزان را در روز جشن ملی هسته ای گرامی داشتند .
پیش از آغاز مراسم رییس جمهوری از نمایشگاهی كه در حاشیه این مراسم برگزار شده بود بازدید و از دستاوردهای جدید صنعت هسته ای كشور دیدن كرد.
در آغاز این مراسم علی اكبر صالحی ، رییس سازمان انرژی اتمی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در طول یكسال گذشته و مختصری از محتوای دستاوردهایی كه در این روز به بهره برداری رسید ارائه كرد .
پس از آن حسام الدین سراج ، به همراه گروه هنرمندان قطعه ای را به صورت زنده برای حاضران سرود .
در ادامه برنامه رئیس جمهوری شش پروژه ودستاورد هسته ای از جمله انتقال اولین محموله كیك زرد از كارخانه یزد به اصفهان،بهره برداری از واحد فرایندی اختلاط و تولید اورانیوم با غنای مورد نیاز رآكتورها ،تست لوپ اكتیو، طراحی و ساخت و افتتاح مركز تحقیق و توسعه در سایت فردو،اولین شتابدهنده خطی بومی و اولین شبیه ساز سنج فرایند در آزمایشگاه های وابسته را از طریق ویدئو كنفرانس به بهره برداری رساند .
در سالن مراسم نیز سه دستاورد مهم صنعت هسته ای ، با عنوان دستگاه آنالیز ایزوتوپی لیزری ، دستگاه سانتریفیوژ و اولین شبیه ساز سنجش فرایندی با حضور رییس جمهوری رونمایی شد .
روحانی در بخشی از سخنان خود خاطر نشان كرد: این دستاوردها پیام روشنی دارد برای برخی از دوستان كه گاهی بدون دقت حرف می زنند. برخی فكر می كنند در دولت یازدهم و دوازدهم حركت هسته ای كند شده است و سانتریفیوژها نمی چرخد یا كند می چرخد.
وی افزود: به ملت بزرگ ایران با صراحت و شفاف عرض می كنم كه صنعت هسته ای ما با توان و دقت بیشتر و محاسبه دقیق تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد.
البته رییس جمهوری در سخنان خود گریزی هم به موضوع برجام زد و خاطر نشان كرد: 15 ماه است كه فردی در آمریكا تلاش می كند برجام را بشكند ولی تاكنون نتوانستند واگر هم روزی بتوانند به برجام لطمه بزنند كشور ما در افكار عمومی جهان پیروز است .
روحانی بار دیگر تصریح كرد: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و به عهد خود وفا داریم و اگر آنها عقب نشینی كنند معنایش این است كه آنها به پیمانشان وفادار نیستند و آبروی خود را در صحنه جهانی لكه دار خواهند كرد.
وی گریزی نیز به قدرت دفاعی مان زد و تاكید كرد كه سلاح وموشك ما برای دفاع از كشور است چراكه در منطقه و جهان نا امن هستیم و این سلاح برای تجاوز علیه همسایگان وهیچ كشوری نیست.
در سالروز ملی فناوری هسته ای از 83 دستاورد اقتدارآفرین در بخش های مختلف با حضور رئییس جمهوری رونمایی شد .
سیام/ 1053 /1449
۰ نفر