۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82881423
T T
۰ نفر

اسلام آباد و كابل بر تدوین برنامه صلح توافق كردند

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82881423
اسلام آباد و كابل بر تدوین برنامه صلح توافق كردند

اسلام آباد - ایرنا - وزارت امور خارجه پاكستان روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای از توافق دولت این كشور با افغانستان در خصوص تدوین برنامه هفت ماده ای صلح و همبستگی افغانستان و پاكستان (APAPPS) خبر داد.

به گزارش ایرنا، بیانیه وزارت امور خارجه پاكستان در پی سفر روز جمعه 'شاهد خاقان عباسی' نخست وزیر پاكستان به كابل و دیدارهای صورت گرفته با مقامات افغان٬ منتشر شده كه دو كشور در خصوص تدوین برنامه هفت ماده ای صلح به توافق رسیدند.
دفتر نخست وزیری پاكستان نیز روز شنبه گذشته در بیانیه ای با موفقیت آمیز خواندن نتایج سفر نخست وزیر به كابل، اعلام كرد: شاهد خاقان عباسی از ابتكار اشرف غنی برای پیشبرد صلح در افغانستان و پیشنهاد مذاكره به طالبان استقبال كرد.
در این بیانیه آمده است: پاكستان و افغانستان گزینه نظامی را راه حل مسئله افغانستان نمی دانند، تروریسم دشمن مشترك دو كشور است و همكاری های دوجانبه برای مقابله با دشمن مشترك گسترش می یابد.
بر اساس برنامه هفت ماده ای صلح و همبستگی افغانستان و پاكستان، اسلام آباد از روند برقراری صلح در افغانستان، حمایت كرده و طرفین در خصوص مقابله با عناصر تهدید كننده امنیت دو جانبه همكاری می كنند.
بر اساس این برنامه، دو كشور به جای متهم كردن یكدیگر در مسائل تهدیدآمیز٬ ساز و كار همكاری پیش بینی شده در این توافق موسوم به (APAPPS ) را در پیش گرفته و با همكاری به مقابله با این تهدیدات می پردازند.
همچنین بر اساس این توافق نامه، طرفین به منظور هماهنگی و رایزنی دوجانبه، گروهی را تشكیل داده و از تجریه افسران رابط استفاده می كنند، همچنین طرفین بر سر نقض نكردن مرزهای زمینی و هوایی یكدیگر توافق كردند.
رسانه های پاكستانی نیز در اخبار منتشر شده، با استقبال از دیدار شاهد خاقان عباسی با گلبدین حكمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان، نوشتند: این دیدار به معنای باز شدن روزنه جدید در روابط دو كشور است.
در این گزارش ها آمده است: پس از سه دهه روابط میان پاكستان با حزب اسلامی تا حدودی از سرگرفته شد و بدون شك، این دیدار با رضایت آمریكا و افغانستان انجام شده است.
آساق**6125**1144