۶ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۰۲
کد خبر: 82871957
T T
۰ نفر
وزارت خارجه روسیه: برخی كشورها كوركورانه از انگلیس پیروی می كنند

مسكو- ایرنا - وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه ای به اخراج جمعی از دیپلمات های روس از كشورهای غربی واكنش نشان داد و اعلام كرد: متحدان انگلیس كوركورانه از اصل وحدت یورو آتلانتیكی پیروی و از لندن حمایت می كنند كه با منطق، اصول و معیارهای بین المللی سازگار نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در این بیانیه آمده است: به اخراج همزمان دیپلمات های روسیه از آمریكا و چند كشور غربی اعتراض خواهیم كرد چرا كه رفتاری غیردوستانه است و به یافتن دلایل و عوامل حادثه چهارم ماه مارس سالزبوری (مسمومیت اسكریپال) كمكی نمی كند.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: حركت تحریك آمیز این كشورها در همبستگی كذایی با لندن كه رویكرد انگلیس در مساله اسكریپال را پذیرفته و منتظر نتایج تحقیقات درباره این رویداد نشده اند، ادامه سیاست رویارویی برای تشدید تنش ها است.
«دولت انگلیس با طرح اتهام بی اساس علیه روسیه و خودداری از همكاری در مساله اسكریپال با مسكو، در واقع موضع مغرضانه، سیاسی و ریاكارانه اتخاذ كرده است.»
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: مساله سوء قصد به جان شهروند روس در قلمرو انگلیس مطرح است، طرف روسی به رغم درخواست های مكرر از انگلیس هیچ گونه اطلاعاتی در این مورد دریافت نكرده است، متحدان انگلیس هم اطلاعات قانع كننده در این باره ندارند و كوركورانه از اصل وحدت یوروآتلانتیكی پیروی می كنند كه با منطق، اصول و معیارهای بین المللی سازگار نیست.
در پایان بیانیه آمده است: بدیهی است كه این اقدام غیردوستانه بی پاسخ نمی ماند و روسیه به آن واكنش نشان خواهد داد.
به گزارش ایرنا، سرگئی اسكریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه كه در انگلیس زندگی می‌كرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یك نیمكت در مركز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.
براساس گزارش رسانه‌های انگلیس، حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی كه آن‌ها را پیدا كرد، در بیمارستان بستری است.
اسكریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریكا و روسیه به انگلیس پناهنده شد كه در آن، مسكو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریكا مبادله كرد.
وی پیش‌تر مامور اطلاعاتی روسیه بود كه به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسكو محكوم شد، او متهم بود كه هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.
مقامات انگلیس ادعا می‌كنند كه اسكریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است.
برهمین اساس، انگلیس هفته گذشته 23 دیپلمات روس را از این كشور اخراج كرد و در مقابل روسیه نیز علاوه بر اخراج 23 دیپلمات انگلیس از تعطیلی شورای انگلیس در مسكو خبر داد.
ترزا می نخست وزیر انگلیس پس از واكنش شدیدتر روسیه به انگلیس، اعلام كرد كه تدابیر دیگری به كار خواهیم بست كه به نظر می رسد اخراج دست جمعی دیپلمات های روسی، برنامه مدنظر ترزا می بوده است.
اروپام*391* 1346**