۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۰۸
کد خبر: 82871896
T T
۰ نفر

مقام اروپايي

موضوع هسته اي كره شمالي صلح آميز حل شود

۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۰۸
کد خبر: 82871896
موضوع هسته اي كره شمالي صلح آميز حل شود

پكن - ايرنا - در شرايطي كه نگراني هاي از انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنيت ملي آمريكا در كره جنوبي تشديد شده است ، يك مقام اتحاديه اروپا در سفر به كره جنوبي گفت كه اين اتحاديه حل صلح آميز مساله هسته اي شبه جزيره كره را خواستار است.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي ، هلگا اشميت دبير كل اداره خدمات و اقدامات خارجي اتحاديه اروپا امروز دوشنبه در ملاقات با لي دو هون مذاكره كننده ارشد هسته اي كره جنوبي گفت : اروپا از فرايند مصالحه دو كره حمايت مي كند.
اين اظهارات در شرايطي مطرح مي شود كه قرار است بر اساس توافق دو كره سران دو كشور در ارديبهشت ماه امسال سومين نشست تاريخي سران را از سال 2000 ميلادي به اين طرف برگزار كنند.
اين هفته با توافق دو كره نشست كاري نيز برگزار مي شود كه از هر دو كشور هيات هايي مركب از سه نفر به آن اعزام مي شوند تا در باره برنامه و موضوعات ديدار سران رايزني كنند.
مقام اتحاديه اروپا گفت كه كشورهايي اروپايي بر اين باورند كه بايد از حل صلح آميز مساله هسته اي شبه جزيره كره و از جمله ايجاد رژيم دايمي صلح در منطقه پشتيباني شود.
دو طرف در اين ملاقات براي پيشبرد همكاري ها و رايزني هاي مشروح در باره مسايل شبه جزيره كره و افزايش رايزني ها در اين باره و حفظ ارتباطات طرفين به توافق رسيدند.
وزارت خارجه كره جنوبي در بيانيه اي آورده است كه برخي از مقام هاي وزارت خارجه نيز با مقام اروپايي ديدار كرده و خواستار آن شده اند كه مراودات براي گفت و گو در باره مساله هسته اي شبه جزيره كره ادامه يابد.
خبرگزاري كره جنوبي مي نويسد كه در شرايطي است كه كشورها بر حل صلح آميز مساله هسته اي شبه جزيره كره تاكيد مي ورزند ، برخي نگراني ها وجود دارد كه انتصاب بولتون به عنوان مشاور امنيت ملي آمريكا تاثيرات منفي بر فرايند گفت و گوها داشته باشد.
يونهاپ از بولتون به عنوان صداي تندروها در آمريكا ياد كرده اما تاكيد كرده است كه مقام هاي ارشد كره جنوبي بر اين باورند كه گفت و گوهاي سران دو كره مي تواند باعث بهبود جدي تر مناسبات دو كشور شود.
آساق**231**