۶ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۵۲
کد خبر: 82871345
T T
۰ نفر

جشنواره «مشك و ملار» در گچساران پايان يافت

۶ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۵۲
کد خبر: 82871345
جشنواره «مشك و ملار» در گچساران پايان يافت

گچساران - ايرنا - آيين پاياني سومين دوره جشنواره فرهنگي و ورزشي مشك و ملار با حضور هنرمندان استان هاي كهگيلويه و بويراحمد، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختياري و مسئولان استاني و شهرستاني در بوستان روستاي سرابننيز برگزار شد.

به گزارش ايرنا، نماينده مردم شهرستان هاي گچساران و باشت در مجلس شوراي اسلامي عصر يكشنبه در اين آيين گفت: برگزاري جشنواره مشك و ملار به معرفي جاذبه هاي مردم شناسي كهگيلويه و بويراحمد كمك مي كند.
غلامرضا تاجگردون با اشاره به استقبال خوب مردم از جشنواره بومي محلي مشك و ملار در سه دوره برگزار شده اظهار داشت: احياي بازي هاي بومي محلي با هدف افزايش تحرك بين مردم به ويژه نسل جوان با توجه به رواج بازي هاي رايانه اي از ديگر پيامدهاي مثبت اين جشنواره هاست.
وي با يادآوري ظرفيت هاي شهرستان گچساران در گردشگري نوروزي و وجود جاذبه هايي مانند بازي هاي بومي و محلي، موسيقي سنتي، پوشش لباس محلي و هنرمندان بنام گفت: اين شهرستان ظرفيت برگزاري جشنواره بازي هاي بومي محلي در سطوح ملي و استاني را دارد.
900 نفر در مسابقات بومي محلي جشنواره 'مشك و ملار 'در قالب 28 تيم با هم رقابت كردند.
سومين دوره جشنواره مشك و ملار در چهار دهستان امامزاده جعفر(ع)، بي بي حكيمه(س)، ليشتر و بويراحمد گرمسيري از روز 22 بهمن ماه امسال آغاز شد و روز يكشنبه در روستاي سرابننيز از توابع گچساران به پايان رسيد.
اين جشنواره در رشته‌هاي طناب‌كشي، چوگو، الختر، گرنا، كلكله برد، آشپزي، فوتسال و واليبال برگزار مي‌شود.
جشنواره مشك و ملار با همكاري خانه هنرمندان،دفتر نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي و دهياران روستا‌هاي بخش مركزي شهرستان گچساران برپا مي شود.
كارشناسان مي گويند كه 30 مورد بازي محلي در مناطق روستايي و عشايري گچساران از روزگاران كهن به يادگار مانده كه برخي از اين بازي‌ها در حال فراموشي است.
يه قل دو قل، طناب كشي، الختر، اسب سواري، تيراندازي، چهاركوس، هفت سنگ، چوكلي و گرنا دوال از مهمترين بازي‌هاي سنتي در گچساران است.
نخستين جشنواره بازي‌هاي بومي و محلي مشك و ملار سال 1393 با استقبال عمومي مردم روبه‌رو شد.
شهرستان گچساران داراي 122 روستا و 16 هزار و 943 خانوار جمعيت روستايي است.
8143/6110

سرخط اخبار استان‌ها