۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82868385
T T
۰ نفر
نخست وزیر هند: برای تحكیم روابط با پكن تلاش می كنیم

دهلی نو - ایرنا - نارندرا مودی نخست وزیر هند پس از انتخاب دوباره شی جین پینگ به سمت رییس جمهوری چین، تلاش كرد با تبریك گفتن به وی، بر مناقشات اخیر بین دو كشور غلبه كرده و گامی به سوی تحكیم روابط دوجانبه بردارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه 'تایمز آو ایندیا'؛ مودی در مكالمه تلفنی با رییس جمهوری چین، درباره راه های ارتقا همكاری ها و تبادلات بلندپایه، گفتگو و تعمیق روابط دوجانبه را بررسی كرد.
پارلمان چین اخیرا انتخاب دوباره شی جین پینگ را در سمت رئیس جمهوری این كشور، تصویب كرد.
سران دو كشور در این مكالمه تلفنی تاكید كردند كه روابط دهلی نو و پكن به عنوان قدرت های بزرگ، برای تحقق ایده 'قرن 21، قرن آسیا' حیاتی است. رییس جمهوری چین نیز در این تماس بر عزم كشورش برای مشاركت بیشتر در طرح های مشترك كه به استحكام موقعیت هند و چین در جهان خواهد انجامید، تاكید كرد.
مقامات هندی و چینی هفته پیش، بعد از تمدید دوره ریاست جمهوری شی، تاكید كردند كه دو كشور با برگزاری دو دیدار در سطح وزرا در ماه جاری (مارس)، نشست سالانه نارندرا مودی و شی جین پینگ و همچنین چند دیدار دولتی دیگر در سال جاری، قصد دارند به منظور ارتقاء روابط، تعاملات خود را گسترش دهند.
سران دو كشور در طول دیدار اوت 2017 توافق كرده بودند كه طرفین باید سطح تعاملات خود را افزایش دهند.
سال گذشته (2017)، سالی پر تنش در روابط هند و چین بود كه در طول آن تنش 72 روزه دوكلم، مخالفت چین با قرار گرفتن نام مسعود اظهر رهبر گروه جیش محمد در فهرست تروریستی سازمان ملل متحد و همچنین مخالفت پكن با عضویت هند در گروه تامین كنندگان هسته ای، روابط دو كشور را به سوی تنش بیشتر هدایت كرد.
در اقدامی كه نشان دهنده موضع نرم تر چین در مقابل هند است، پكن ماه گذشته با قرار گرفتن نام پاكستان در لیست سیاه نیروی كاری عملیات مالی (FATF) موافقت كرد. این درحالی است كه دهلی نو نیز از مقامات دولتی درخواست كرده است تا در برخورد با موضوعاتی كه چین به آنها حساس است، احتیاط بیشتری به خرج دهند.
منابع هندی همچنین اعلام كرده اند: وزارت دفاع این كشور همایشی را در خصوص سیاست های امنیتی چین و طرح یك جاده یك كمربند این كشور كه قرار بود در تاریخ 6 مارس توسط موسسه تحلیل راهبردی (IDSA) وابسته به وزارت دفاع هند برگزار شود، لغو كرده است. مقامات دهلی نو گفتند كه نمی خواهند نظرات سخت در مخالفت با چین از یكی از بزرگ ترین اندیشكده های وابسته به دولت هند منتشر شود.
دهلی نو در اواخر ماه جاری، میزبان 'گو یی زو هاو' معاون وزیر امور بین الملل حزب كمونیست چین خواهد بود كه فرد بسیار مهمی در حزب كمونیست چین در زمینه سیاست خارجی محسوب می شود.
این درحالی است كه انتظار می رود 'هو شانگ' وزیر بازرگانی چین به همراه معاون خود با هدف بهبود كسری های تجاری میان هند و چین، با سورش پرابو وزیر بازرگانی هند در دهلی نو دیدار كنند.
مقامات چینی همچنین در نشست غیررسمی وزرای كشور های عضو سازمان تجارت جهانی كه در تاریخ 19 ماه مارس در هند برگزار شد، شركت كردند. نشست وزیران سازمان تجارت جهانی، برای هر دو كشور از اهمیت برخوردار است، چرا كه نگران سیاست های محدود كننده تجاری واشنگتن و افزایش نرخ تعرفه واردات گمركی توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور این كشور می باشند.
ترامپ سازمان تجارت جهانی را به راه انداختن جنگ تجاری تهدید كرده است كه پیروزی در آن برای آمریكا آسان خواهد بود.
ارتباط مهم بعدی میان هند و چین، گفت و گوی اقتصادی راهبردی میان دو كشور خواهد بود كه نشست مهم اقتصادی است، زیرا جزئیات پنج پروژه اقتصادی مشترك هند و چین در خصوص انرژی، تكنولوژی، سرمایه گذاری، زیرساخت ها و محافظت از منابع، در آن مورد بحث قرار خواهد گرفت.
انتظار می رود مودی در ماه ژوئن، با رئیس جمهوری چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همكاری شانگهای در چینگدائو دیدار كند.
مقامات هندی همچنین از شركت دهلی نو در نشست انجمن بوآوآسیا ابراز امیدواری كردند كه قرار است در ماه آوریل در پكن برگزار شود. دهلی نو در ماه نوامبر با وجود مخالفت با طرح یك جاده یك كمربند چین، با شركت در نمایشگاه بزرگ واردات شانگهای موافقت كرد.
به گفته مقامات هندی، دهلیز اقتصادی چین و پاكستان كه بخشی از طرح یك جاده یك كمربند چین، است از منطقه كشمیر اشغال شده توسط پاكستان عبور می كند كه حق حاكمیت ارضی هند را نقض می كند، اما پكن با سرمایه گذاری طولانی مدت در این بخش، به اشغال غیر قانونی كشمیر مشروعیت و استحكام بخشیده است.
دهلی نو در این راستا در كنفرانس یك جاده یك كمربند كه در مه 2017 در پكن برگزار شد، شركت نكرد.
آساق**1424**1486**