۱ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 82868092
T T
۰ نفر
نوروز پيوندي آشكار ميان فرهنگ ايران با آيين اسلام است

قم- ايرنا- عضو هيات مديره جمعيت هلال احمر استان قم، گفت: مردم ما در ايام نوروز بر اساس سنت هاي خود، كارهاي نيك و پسنديده را انجام مي دهند كه نشان مي دهد ميان فرهنگ ايران زمين و آيين اسلام، پيوند استواري برقرار است.

حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا قاسمي نيا روز چهارشنبه درگفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: نوروز نماد تحول و دگرگوني است و در همين راستا مردم ما بر اساس سنت هاي كهن خود، جامه و لباس نو به تن مي كنند و به ديدار يكديگر مي روند كه اين مساله در آموزه هاي ديني، امري پسنديده و مورد تاكيد است.
وي بيان كرد: براساس روايات اهل بيت (ع)، هر روزي كه در آن نافرماني خداوند نشود، عيد است، بنابراين ورود به فصل بهار و تجديد حيات طبيعت، بهترين فرصت براي ترك گناه و تقويت باورهاي ديني است و مردم ما با خواندن دعاي تحويل سال از خداوند بهترين سرنوشت را طلب مي كنند.
وي ادامه داد: ديد و بازديدهاي ايام نوروز كه در نگاه ديني از آن به عنوان صله رحم ياد مي شود، فرصت مناسبي براي فراموش كردن ناراحتي ها و احسان به يكديگر است و مي توان اين سنت پسنديده را در تمام طول سال ادامه داد.
قاسمي نيا گفت: مبدا سال خورشيدي، بر اساس هجرت پيامبر اكرم (ص) از مكه به مدينه تعيين شده است و اين نشان دهنده ارادت ايرانيان به خاندان رسالت است، همچنين بيشتر مردم ما در لحظه تحويل سال نو در اماكن زيارتي و مقدس به سر مي برند و اين نشان مي دهد نوروز تا چه ميزان توانسته است در پيوند ميان فرهنگ ايراني با آموزه هاي اسلام، نقش ايفا كند.
وي افزود: ديدار از بيماران، حضور در كنار سالمندان و دلجويي از افراد ناتوان از ديگر سنت هاي نيكوي ايرانيان در ايام نوروز است كه همگي در آيين اسلام مورد توجه و تاكيد قرار گرفته است.
وي ادامه داد: ما ايرانيان با اعتقاد به آيين اسلام، سال خود را نو مي كنيم و با افتخار به دنيا نشان مي دهيم كه ملتي استوار و دوستدار يكديگر هستيم.
اين فعال فرهنگي گفت: نوروز فصل همزباني و همراهي مردم و مسئولان براي رفع آسيب هاي اجتماعي در جامعه است، بايد در اين ايام همه تلاش كنيم كه آبروي خود و افراد پيرامونمان را حفظ و جامعه را از زشتي ها، پاك كنيم.
وي افزود: در اين ايام مي توانيم اخلاق خود را مانند لباس هايمان نو كنيم و با بررسي اعمال و رفتار يكسال گذشته خود، اشتباهاتمان را جبران نماييم.
وي ادامه داد: در ايام نوروز بايد حقوق مردم و همسايگان را رعايت كنيم و از هرگونه مزاحمت در ديد و بازديد ها پرهيز نماييم.
قاسمي نيا گفت: مطالعه كتاب، رسيدگي به احوال افراد ناتوان فاميل، حفظ طبيعت و محيط زيست، پرهيز از اسراف و تجملات و پايبندي به ارزش هاي ديني از جمله نكاتي است كه با انجام آن در ايام نوروز مي توانيم سالي پر از موفقيت را آغاز كنيم.
وي بيان كرد: نوروز ما ايرانيان، پيام آور صلح و دوستي در جهان است و به همين منظور لازم است در اين ايام تمام توان خود را براي كمك به ديگران به كار بگيريم.
وي ادامه داد: همچنين مردم ما مي توانند با اهدا يك شاخه گل و يا گفتن جملات تشكر آميز، قدرداني خود را از كساني كه در اين ايام براي خدمت رساني به آنان تلاش مي كنند، به نمايش بگذارند.
7405/ 6133/