۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۰۱
کد خبر: 82867803
T T
۰ نفر
نماینده ایران: اساس نوروز عشق به مردم است

وین - ایرنا-رضا نجفی سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز سه شنبه در مراسم جشن نوروز در سازمان ملل، این عید باستانی را تبریك گفت و اظهار داشت: اساس نوروز احترام و عشق به مردم است.

به گزارش ایرنا، نجفی ظهر سه شنبه در مراسم جشن نوروز در مقر سازمان ملل به مناسبت 21 مارس روز جهانی نوروز در وین ، ضمن تبریك این مناسبت به نمایندگی از كشورهای ایران ، افغانستان، جمهوری آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاكستان، تاجیكستان، تركیه و ازبكستان در سخنانی به سابقه تاریخی نوروز اشاره كرد.
وی افزود: جشن نوروز حوزه جغرافیایی گسترده ای مشتمل بر كشورها و ملت های زیادی را در بر می گیرد و به زبان مشترك میلیون ها انسان در آسیا، شبه قاره هند ، آسیای مركزی، خاورمیانه ، قفقاز ، بالكان ، منطقه دریای سیاه و بسیاری مناطق دیگر بر روی كره زمین تبدیل شده است.
نماینده كشورمان در سازمان ملل افزود: امروز بیش از 300 میلیون نفر در جهان نوروز را جشن می گیرند. نوروز زیباترین جشن طبیعت است كه با تبدیل زمستان به بهار نویدبخش امید و سبزی است.
وی با اشاره به تلاش های مشترك كشورهای حوزه تمدنی نوروز خاطرنشان كرد كه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسكو) و سازمان همكاری اقتصادی (اكو) با توجه به این موضوع مسیر استفاده از ظرفیت های فرهنگی و معنوی نوروز را هموار كردند.
وی خاطرنشان كرد: نوروز همه اعضای جامعه بشری را فرامی خواند تا صرف نظر از فاصله جغرافیایی و مرزهای سیاسی زیر سقف دوستی ، محبت و وحدت گردهم بیایند. ترویج احساسات مشترك انسانی در سراسر گیتی هدف جشن نوروز است.
وی در پایان با آرزوی حكمفرما شدن صلح و راستی در جهان با الهام از نوروز برای همگان از خداوند طلب برآورده شدن آرزوها در سال جدید كرد.
در این مراسم همچنین 'یوری فدوتوف' دبیركل دفتر سازمان ملل در وین در سخنانی ضمن بزرگداشت عید باستانی نوروز این مناسبت را به كشورهای حوزه تمدنی نوروز تبریك گفت.
این مراسم به میزبانی نمایندگی های دائمی كشورهای حوزه تمدنی نوروز در سازمان ملل شامل ایران، افغانستان، تاجیكستان، ازبكستان، قزاقستان، قرقیزستان، تركمنستان ، آذربایجان ، هند ، پاكستان ، عراق و تركیه برگزار شد.
در این مراسم گروه های موسیقی از چند كشور شركت كننده قطعاتی موسیقی برای حاضران نواختند و با غذاها و شیرینی های سنتی از مهمانان مراسم پذیرایی شد.
در این مراسم یوری فدوتوف مدیركل دفتر سازمان ملل در وین طی سخنانی ضمن اشاره به اهمیت این مناسبت تاریخی در گسترش صلح و دوستی میان ملتها سابقه اعلام این روز از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز بین المللی نوروز را تشریح كرد.
در این مراسم كه برای پنجمین سال متوالی از سوی جمهوری اسلامی ایران در محل دفتر سازمان ملل در وین برگزار می گردد ، همچنین قطعات زیبائی از موسیقی سنتی ایرانی از سوی گروه هنرمندان موسیقی كشورمان در دو بخش اجرا شد و هنرمندانی از كشورهای افغانستان، قزاقستان، عراق، تركیه و هند نیز به اجرای برنامه پرداختند.
مراسم بزرگداشت نوروز امسال نیز به ابتكار كشورمان در دو بخش صنایع دستی و فرهنگی و جشنواره غذا برگزار گردید كه مورد استقبال گسترده ای قرار گرفت. همچنین كلیپ ویدیوئی از سنت های رایج نوروز در كشورمان و برخی از كشورهای منطقه نوروز در جریان این مراسم به نمایش درآمد و سفره هفت سین و آثار و صنایع دستی فاخر ایرانی زینت بخش این مراسم بود. بیست و یكم مارس از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز بین المللی نوروز اعلام شده است.
اروپام**1078**1392
۰ نفر