۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82866899
T T
۰ نفر

توصيه هاي محيط زيستي به گردشگران نوروزي

۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82866899
توصيه هاي محيط زيستي به گردشگران نوروزي

تبريز- ايرنا - اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي با صدور اطلاعيه اي ضمن دعوت مردم به رعايت مسائل زيست محيطي در آستانه فصل بهار، توصيه هايي را به گردشگران براي حفظ طبيعت منطقه ارايه كرد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، در اين اطلاعيه آمده است: با توجه به وجود مناطق چهارگانه تحت مديريت حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي و غناي طبيعي آن، براي حفاظت و نگهداري اين غناي طبيعي از بهره برداري، شكار و صيد غيرقانوني و غيرمسئولانه حيات وحش و رستني هاي بهاري طبيعت به خصوص مناطق چهارگانه، پرهيز شود.
همچنين اين اداره كل توصيه كرده است: چادر زدن و روشن كردن آتش در جنگل ها و مراتع و مناطق طبيعت گردي و سهل انگاري در خاموش كردن آن، خسارت جبران ناپذيري به اين ذخاير مي رساند و تنوع زيستي را به خطر مي اندازد.
رها كردن زباله هاي غيرقابل بازيافت در طبيعت يكي از آسيب هاي جدي به طبيعت است و براي مديريت پسماند و زباله ها، مسافران نوروزي و طبيعت گردان با جمع آوري آن در كيسه هاي مخصوص زباله و رساندن آن به مكان هاي مخصوص جمع آوري زباله، در پاكيزگي طبيعت و حفظ خاك وآب از آلودگي ها، نقش موثري خواهند داشت.
مسافران نوروزي با معاينه فني خودروهاي خود و رعايت نكات محيط زيستي در تميز نگهداشتن هواي لطيف بهاري و آلوده نشدن آن با آلاينده هايي كه سلامتي هموطنان را به خطر مي اندازد، نقش موثري خواهند داشت و همچنين تميز كردن خودرو يا ريختن روغن هاي سوخته در آب هاي روان و سطحي، باعث آلودگي جبران ناپذير اين عنصر حياتي و به خطر افتادن و نابودي آبزيان مي شود.
محيط زيست آذربايجان شرقي اضافه كرده است: با داشتن مناطقي شامل پناهگاه حيات وحش كيامكي، منطقه حفاظت شده ارسباران، اثر طبيعي ملي منطقه فسيلي مراغه، منطقه شكارممنوع كاغذكنان، سهند، جزيره اسلامي، يكانات، چاراويماق، ميشو داغ، تالاب بين المللي قوريگل، تالاب قره قشلاق و ساير مناطق از غني ترين مناطق ايران اسلامي است كه همه ساله شاهد حضور طبيعت دوستان و مسافران نوروزي است.
گفتني است اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي داراي موزه حيات وحش واقع در خيابان آزادي است كه در ايام نوروز براي بازديد هموطنان آماده ارائه خدمت به گردشگران است.
3038/6183