۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۵۸
کد خبر: 82866652
T T
۰ نفر
مرجعیت عراق خون شهدا را با سفر بن سلمان معامله نمی كند

بغداد - ایرنا - یك عضو كادر رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق درخصوص برنامه سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به كشورش گفت مرجعیت عالی شیعه هرگز خون شهدای عراق را با سفر بن سلمان ولیعهد عربستان معامله نخواهد كرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، 'جلال الدین الصغیر' در گفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق گفت رژیم عربستان سعودی در سالهای گذشته خون عراقی ها را (با حمایت سیاسی، مالی و لجستیكی از گروههای تروریستی) ریخته است بنابر این كسی از دیدار ولیعهد سعودی از عراق خوشحال نمی شود و استقبال نمی كند مرجعیت عالی عراق نیز اگر سفر بن سلمان به قیمت پایمال شدن خون وحقوق شهروندان عراقی باشد آن را نخواهد پذیرفت.
وی گفت: تقویت روابط با عربستان سعودی نباید از مرز امنیت كشور عبور كند و نباید به صرف هدیه دادن یك ورزشگاه به عراقی ها (از سوی پادشاه عربستان) درهای عراق را به روی آنان باز كرد.
الصغیر همچنین از دولت خواست تا خون ریخته شده جوانان عراقی به دست داعش كه توسط حاكمان سعودی برای نابودی كشور حمایت و تامین مالی می شدند را فراموش نكند.
وی با اشاره به ریخته شدن خون مردم عراق در اثر حمایت های رژیم سعودی از تروریسم گفت: كسی از دیدار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از عراق استقبال نمی كند و به او خوش آمد نمی گوید.
وی افزود : دولت باید تا جایی دنبال تجدید روابط با كشورها باشد كه امنیت كشور حفظ شود و عربستان سعودی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
الصغیر گفت : اگر سعودی در تجدید روابط با عراق جدی است، باید ابتدا به طور رسمی بابت تمام خونهایی كه در اثر تروریسم در عراق ریخته شده است عذرخواهی و آن را جبران كند و سپس میلیاردها سرمایه را كه پیشتر رژیم سعودی و وهابیت در حمله به شهرهای مقدس عراق از جمله از خزانه حرم امام حسین (ع) به سرقت برده اند را بازگردانند.
ولیعهد سعودی در حالی قرار است در روزهای آینده به عراق سفر كند كه این امر با مخالفت شدید مردم و سیاستمداران عراقی روبرو شده است.
مخالفان سفر بن سلمان بیش از هر چیز به سیاست ها و اقدامات خصمانه ریاض در دو دهه اخیر در حمایت از تروریست های تفكیری و تامین مالی و اعزام هزاران فرد انتحاری به عراق اشاره می كنند و بر این باورند كه سیاست اصولی عربستان درضربه زدن به عراق تغییر نكرده است بلكه در دوران پساداعش روشهای جدیدی را برگزیده است.
افكار عمومی و محافل سیاسی و رسانه ای عراق همچنین از تلاش های عربستان و پول پاشی های ریاض بین برخی احزاب، شخصیت ها و عشائر با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی آتی (22 اردیبهشت) و ایجاد فتنه در كشور سخن می گویند.
حیدرالعبادی نخست وزیر عراق تقویت روابط و همكاری متوازن با همه كشورهای همسایه از جمله عربستان در چارچوب احترام متقابل و حاكمیت ملی عراق را از سیاست های اصولی دولت خود اعلام كرده است.
خاورم**380**