۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۱۵
کد خبر: 82866530
T T
۰ نفر
ارزان فروشی زمین،محبوبیت نخست وزیر ژاپن را كاهش داد

پكن - ایرنا - نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد محبوبیت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به دلیل رسوایی اخیر ارزان فروشی زمین در این كشور 9.5 درصد كاهش یافته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا بر اساس تازه ترین نظرسنجی این كشور كه توسط خبرگزاری كیودو انجام شده است محبوبیت آبه نزدیك به 9.5 درصد نسبت به نظرخواهی قبلی در اوایل ماه جاری میلادی كمتر شده است.
این نظرخواهی نشان می دهد نزدیك به 44 درصد از افراد مورد نظرسنجی خواستار كناره گیری آبه از مقام نخست وزیری شده اند.
نزدیك به 66 درصد نیز گفته اند آبه به عنوان نخست وزیر باید مسئولیت رسوایی اخیر را بپذیرد و فقط وزارت دارایی را مسئول این افتضاح معرفی نكند.
همزمان نزدیك به 65 درصد ازافراد مورد نظرسنجی این خبرگزاری گفته اند كه همسر آبه باید در مقابل پارلمان حاضر شده و در باره این رسوایی كه رد پای او نیز در آن دیده می شود، توضیح دهد.
به گزارش تارنمای یی سی چین، تارو آسو وزیر دارایی ژاپن قرار بود این هفته در اجلاس وزیران دارایی جی 20 در آرژانتین شركت كند اما باید در برابر نمایندگان پارلمان این كشور در خصوص این موضوع توضیح دهد.
بر اساس این گزارش انتظار می رود نمایندگان احزاب مخالف در ژاپن بنا به درخواستی كه ارایه كنند سوالاتی را از وزیر دارایی در روز دوشنبه در نشست پارلمان مطرح كنند.
اگرچه او بابت این رسوایی و مسایل پیش آمده از نمایندگان پارلمان و مردم عذرخواهی كرده است اما نمایندگان مخالف گفته اند او باید از این مقام كناره گیری كند.
رسوایی فروش ارزان یك قطعه زمین آموزشی در ژاپن كه به استعفای یك مقام مالیاتی منجر شد اكنون از این فراتر رفته و پای همسر 'شینزو آبه' نخست وزیر این كشور و همچنین خود وی را نیز به میان كشیده است.
مدرسه خصوصی 'موریموتو گاكووئن' در ژاپن زمینی به مساحت هشت هزار و 770 متر را دو سال پیش با مبلغ یك میلیون و 260 هزار دلار خریداری كرد كه گفته می شود این مبلغ فقط 14 درصد بهای واقعی زمین است.
'نوبوهیسا ناگاوا' رییس سازمان مالیاتی ژاپن كه در زمان معامله این زمین مدیركل اداره مالیاتی وزارت دارایی بود، كناره گیری كرد اما موضوع به اینجا ختم نشد و 6 حزب مخالف، پای همسر نخست وزیر ژاپن را نیز به این پرونده باز كردند.
از آنجایی كه اداره كننده این مدرسه از آشنایان همسر 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن بوده است، معامله یاد شده ادعاهایی مبنی بر اینكه این معامله ممكن است با جانبداری و پارتی بازی انجام شده باشد را برانگیخته است.
سال گذشته پس از اینكه این رسوایی برملا شد، وزارت دارایی مدارك مربوط به معامله این ملك را به پارلمان ارایه كرد اما پیشتر در ماه جاری یك روزنامه مدعی شد این مدارك پیش از ارایه به پارلمان دستكاری و نام همسر نخست وزیر در این مدارك حذف شده است.
به گزارش كیودو نیوز، این وزارتخانه از آن زمان تا كنون كارمندان مرتبط با این مساله را مورد پرسش قرار داده و به این نتیجه رسیده است كه برخی از كلمات در این مدارك تغییر داده شده اند.
6 حزب مخالف در ژاپن در نظر دارند از دولت بخواهند تا همه مدارك مربوطه را منتشر كند و 'نوبوهیسا ساگاوا' كه هفته گذشته بعنوان رییس سازمان مالیات كشور از سمت خود استعفا داد، برای شهادت دادن در پارلمان حاضر شود، هنگامی كه معامله این زمین صورت گرفت او رییس دفتر مالی این وزارتخانه بوده است.
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن بعد از اینكه وزارت دارایی تاكید كرد اسناد مربوط به فروش این زمین دستكاری شده است از مردم در برابر رسانه ها عذرخواهی كرد و گفت: به عنوان رییس دولت نسبت به این موضوع احساس مسئولیت می كند.
او گفت: از وزیر دارایی خواهد خواست مسئولیت خود را در برابر این موضوع به عهده بگیرد.
آساق**231**1904**