۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۲۲
کد خبر: 82865299
T T
۰ نفر
اردوغان: نيروهاي تركيه در آستانه ورود به شهر عفرين هستند

آنكارا- ايرنا- رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه اعلام كرد كه نيروهاي ارتش اين كشور به همراه عناصر شبه نظامي ارتش آزاد سوريه با محاصره مركز عفرين، در آستانه ورود به اين شهر هستند.

به گزارش ايرنا، اردوغان روز شنبه در ششمين كنگره حزب عدالت و توسعه در ماردين افزود: شهر عفرين در شمال سوريه محاصره شده‌ و هر لحظه ممكن است كه خبر ورود نيروهاي ارتش تركيه و عناصر شبه نظامي ارتش آزاد سوريه اعلام شود.
وي مدعي شد: 'آنها حتي اگر براي اربابان خود التماس كرده و پايتختهاي اروپايي را به ديوارهاي گريه تبديل كنند، باز هم وارد لانه تروريست ها خواهيم شد.'
اردوغان بار ديگر با انتقاد از حمايت تسليحاتي آمريكا از يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) و حزب اتحاد دموكراتيك سوريه(پ.ي.د) بيان كرد: 'بارها به آنها گفتيم كه در حال ارتكاب اشتباه هستيد چرا كه هم مدعي مبارزه با تروريسم هستيد و هم همگام با تروريست ها حركت مي كنيد و تاوان اين اشتباه را به سختي خواهيد داد.'
وي مدعي شد: آمريكايي ها به اين گروه ها پنج هزار دستگاه تريلي و 2 هزار هواپيماي باري سلاح و تجهيزات ارسال كرده اند و ما همه اين تسليحات را پيدا كرده ايم و مكان همه آنها معلوم است و طبيعي است كه وقتي تروريست ها آن سلاح ها را جا مي‌گذارند، ما جمع مي‌كنيم.'
وي بار ديگر آمريكا را به دروغگويي در خصوص محل استفاده سلاح هاي تحويلي متهم كرد و گفت: دروغ شما برملا شده و همه تجهيزات نظامي تحويلي مشخص است.
رييس جمهوري تركيه به صورت تلويحي، گروه هاي پ.ك.ك و ي.پ.گ را تجزيه طلب خواند و ادعا كرد: 'بررسي اقدامات آنها در مناطقي مانند عفرين، منبچ و ديگر نقاط اشغال شده نشان مي دهد كه اين گروه هاي تروريستي در پس حوادث كوباني و جنگ شهري در جنوب شرق تركيه دنبال چه هدفي بودند.'
به گزارش ايرنا، ارتش تركيه روز گذشته در پي تنگ تر شدن حلقه محاصره شهر، از طريق هوايي براي مردم عفرين سوريه اطلاعيه هشدار دهنده در خصوص پرهيز از 'همكاري با گروه هاي تروريستي' و نيز 'تضمين امنيت براي غيرنظاميان' پخش كرد.
شهر عفرين بنا به ادعاي مقامات تركيه به محاصره كامل نيروهاي مسلح تركيه و نيز عناصر شبه نظامي ارتش آزاد سوريه در آمده و مردم غيرنظامي اين شهر نگران حملات هوايي و توپخانه اي و نيز كشيده شدن درگيري به داخل شهر هستند.
دولت تركيه چند روز پيش در پي تنگ تر شدن حلقه محاصره شهر عفرين اعلام كرد كه براي خروج غيرنظاميان از شهر، كريدوري امن در نظر گرفته شده است.
قبل از اين موضوع، مردم عفرين خروج از شهر و عزيمت به سمت حلب را آغاز كرده بودند ولي پس از اعلام دولت تركيه مبني بر ايجاد كريدور، خروج مردم شدت گرفت.
بنا بر ادعاي رسانه هاي تركيه، نيروهاي يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) و حزب كارگران كردستان تركيه(پ.ك.ك) با مشاهده خروج گسترده مردم از شهر، اقدام به مسدود كردن مسيرهاي خروجي شهر كردند تا از ساكنان اين شهر به عنوان سپر انساني در برابر نيروهاي تركيه استفاده كنند.
ارتش تركيه از روز 20 ژانويه(30 دي ماه 1396) با تجاوز آشكار به خاك سوريه و با همراهي نيروهاي موسوم به ارتش آزاد سوريه، عملياتي را به نام شاخه زيتون در منطقه عفرين در شمال سوريه آغاز كرده است.
دولت سوريه نيز با اشغالگري خواندن اقدام دولت تركيه در انجام عمليات نظامي در منطقه عفرين و ساير مناطق شمال سوريه، خواستار خروج نيروهاي ارتش اين كشور از خاك خود شده است.
نقض حاكميت ملي سوريه و نيز حضور نظامي در خاك سوريه بارها توسط مجامع جهاني و دولت هاي بي طرف محكوم شده و حتي مخالفت هايي را در داخل تركيه به دنبال داشته به طوري كه تا كنون بيش از يكهزار نفر از مخالفان اين عمليات توسط دولت تركيه بازداشت شده اند.
تركيه هدف از اين عمليات را بيرون راندن شبه نظاميان و نيروهاي موسوم به يگان هاي مدافع خلق سوريه(ي.پ.گ) كه شاخه نظامي حزب اتحاد دموكراتيك(پ.ي.د) محسوب مي شوند، از منطقه عفرين اعلام كرده است.
خاورم/1905