۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۰۸
کد خبر: 82864482
T T
۰ نفر
بازارچه‌ صنايع دستي نوروزي بهترين معرف هنرهاي بومي است

سمنان- ايرنا - برپايي بازارچه‌هاي صنايع دستي در ايام تعطيلات نوروزي بهترين راهبرد فروش و معرفي هنرهاي گوناگون دستي هر استان به ويژه استان سمنان به مسافران و گردشگران است كه بايد براي برگزاري همه جانبه و اساسي آن تدابير ويژه اي انديشيد.

به گزارش ايرنا، صنايع دستي حال و هوا و رنگ و بوي تاريخ را در قالب هنر هر منطقه ارايه مي كنند و نوروز بهترين فرصت براي معرفي اين بخش از هنر به گردشگران و بازديدكنندگان هر استان است.
در سال هاي گذشته به ويژه در تعطيلات نوروز، با اهتمام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در كشور، صنايع دستي در قالب بازارچه هايي سعي داشته با هدف معرفي هرچه بيشتر فرهنگ بومي هر منطقه و از سويي براي فروش و رونق كسب و كار هنرمندان وارد عمل شود كه دستاورد خوبي داشته است.
تجربه سال ها برگزاري نمايشگاه و فروشگاه صنايع دستي، امروز توان برپايي بازارچه هايي كه براي گردشگران مقبوليت داشته باشند فراهم كرده است، به ويژه امكان توليد زنده برخي هنرهاي صنايع دستي بسيار براي گردشگران جذابيت داشته و خاطره آن را در ذهن مسافران و خريداران ماندگارتر مي كند.
استقبال از بازارچه هاي صنايع دستي و سوغات استان سمنان در نوروز سال به سال روند افزايشي داشته است، بر اساس اعلام اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سمنان، در تعطيلات نوروزي 96 بيش از 10ميليارد ريال از صنايع دستي نقاط مختلف استان به فروش رفته است، كه اين ميزان فروش نشان دهنده رضايتمندي مسافران نوروزي از محصولات صنايع دستي اين استان است.
در بازارچه سوغات و صنايع دستي نوروز 96 در شهرستان شاهرود چهار ميليارد ريال، در سمنان 2 ميليارد و 500 ميليون ريال ، در دامغان 2 ميليارد ريال ، در گرمسار يك ميليارد و 800 ميليون ريال ، در مهديشهر200 ميليون ريال و در ميامي150 ميليون ريال صنايع دستي به فروش رفت كه نتيجه حضور 475 هزار و 967 گردشگر در استان سمنان بود كه رشد 71 درصدي نسبت به سال 95 داشت.
برخي جاذبه هايي كه مي شود براي رونق بيشتر بازارچه هاي صنايع دستي درنظر گرفت، مانند برپايي بازارچه در كنار آثار تاريخي و فرهنگي، برنامه توليد زنده صنايع دستي، برپايي تورهاي كارگاه‌گردي به منظور معرفي بيشتر، ارايه تخفيف هاي ويژه، ارايه اينترنت رايگان در بازارچه‌ها، تعبيه بخش كودكان، ارايه آموزش صنايع دستي و اجراي موسيقي بومي در بازارچه هاي صنايع دستي مي تواند بر رونق آن موثر باشد.
براي تعطيلات نوروز 97 هم اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سمنان برپايي 21 بازارچه سوغات و صنايع دستي سمنان را برنامه‌ريزي كرده است.
سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: 206 غرفه در قالب 21 بازارچه سوغات صنايع دستي استان را به مسافران نوروز 97 عرضه مي‌كنند.
محمد جهانشاهي افزود : 21 بازاراچه نوروزي صنايع دستي در نقاط مختلف استان در حال راه اندازي است كه هدف از برپايي آن معرفي آثار، سوغات صنايع هنري و فرهنگي استان، حمايت از هنرمندان صنايع دستي و استقبال شايسته از مسافران نوروزي و گردشگران است.
وي تصريح كرد : در اين غرفه‌ها، صنايع‌دستي رايج استان سمنان مانند سفال و سراميك، بافته‌هاي داري شامل گليم، جاجي، گليچ، توليدات نساجي، نازك‌كاري چوب، قلمزني روي فلز، تراش سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي و زيور آلات سنتي ارايه مي‌شود.
جهانشاه با بيان اين كه در بسياري از غرفه‌ها، كارگاه زنده توليد صنايع‌دستي برپا مي‌شود، افزود: در نظر است تجربه توليد صنايع دستي براي بازديدكنندگان و گردشگران فراهم شود تا گردشگران هرچه بيشتر با صنايع دستي و سابقه تاريخي اين آثار در استان آشنا شوند.
سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سمنان با اشاره به برگزاري تور كارگاه‌گردي در ايام نوروز، يادآور شد : مسافران نوروزي با شركت در تورهاي كارگاه گردي از نزديك با فرايند توليد محصولات صنايع دستي آشنا مي‌شوند و زمينه خريد مستقيم از توليدكنندگان در اين كارگاه‌ها فراهم مي‌شود.
جهانشاهي درباره تدابير لازم به منظور اقامت مناسب گردشگران در مراكز اقامتي استان ، خاطرنشان كرد: ارايه خدمات اقامتي فقط توسط دستگاه‌ها و نهادهايي كه عضو ستاد خدمات سفر هستند مجاز است و از سوي ديگر دستگاه‌ها ممنوع است.
وي ادامه داد : اين ممنوعيت با هدف ساماندهي خدمات، جلوگيري از بي‌نظمي و ارتقاء خدمات قابل ارايه به مسافران و گردشگران نوروزي، اعلام شده است.
جهانشاهي با تاكيد بر اين كه نهادها و تشكيلات دولتي و غيردولتي نبايد بدون نظارت نهاد متولي خدمات اقامتي ارائه كنند، گفت: قوانين و ضوابط مربوط به تاسيسات گردشگري انعطاف لازم براي فعاليت نظام‌مند اين مراكز را دارد و ارائه خدمات به مسافران، خارج از اين چارچوب، شايسته مردم نيست.
سرپرست اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري سمنان با بيان اين كه برطرف كردن مشكلات واحدهاي اقامتي، زمينه‌ساز رونق گردشگري است، افزود : هدف اصلي صنعت گردشگري استان، افزايش ضريب اقامتي در واحدهاي داراي مجوز است.
وي اظهاراميدواري كرد با اجراي برنامه‌هاي پيش بيني شده در حوزه گردشگري، استان سمنان در سال 1400 در كشور از جايگاه قابل توجهي در حوزه گردشگري برخوردار شود.
به گفته واحدهاي اقامتي استان سمنان به لحاظ كيفي در سطح خوبي قرار دارند.
استان سمنان داراي 94 مركز اقامتي شامل 12 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمانپذير ، 43 اقامتگاه بوم گردي، 26خانه مسافر، يك متل و پنج مجتمع اقامتي، محوطه و مجموعه گردشگري است و اين واحدها داراي يكهزار و 309 تخت براي اقامت گردشگران است و ظرفيت اقامتي رسمي در استان سمنان بيش از 2 هزار نفر شب است.
چهار هزار و 500 هنرمند استان سمنان در 52 رشته صنايع دستي فعاليت دارند.
/6026/6103