۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۵۹
کد خبر: 82863507
T T
۰ نفر
نماز جمعه تريبوني كاملا فراجناحي است

كرمانشاه - ايرنا - رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور، سنگر نماز جمعه را تريبوني كاملا فراجناحي دانست و گفت: نماز جمعه تريبوني مقدس و پايگاه آن نيز الهي است كه خطيب جمعه وقتي پشت اين تريبون قرار مي گيرد بايد از مسائل حزبي و جناحي كاملا پرهيز كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حجت الاسلام محمدجواد علي اكبري روز پنجشنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه استان كرمانشاه در سرسراي اجتماعات استانداري،تصريح كرد: ورود منازعات سياسي و جناحي به نماز جمعه كاملا خلاف نظر رهبري و شوراي سياستگذاري ائمه جمعه است كه خوشبختانه تاكنون مورد خاصي نيز كه بخواهد قداست نماز جمعه را زير سوال ببرد رخ نداده است.
وي تاكيد كرد: تريبون نماز جمعه ناظر به مصحلت هاي كلان نظام است كه در چارچوب منويات رهبري و ايجاد همدلي و وحدت تلاش مي كند.

**حضور گسترده مردم در نماز جمعه برنامه سال 97
وي در ادامه سخنان خود حضور گسترده نسل جوان و اقشار مختلف مردم با سلايق گوناگون را مهمترين برنامه هايي دانست كه اين شورا در سال آينده دنبال مي كند.
وي اظهار كرد: تحقق اين دو برنامه راهبردي نيازمند برنامه ريزي دقيق و حساب شده اي است كه حتما سعي مي كنيم آن را عملياتي كنيم.
وي افزود: به بركت انقلاب اسلامي 40 سال است كه نماز وحدت بخش جمعه در كشور برگزار مي شود و فكر مي كنم در اين مدت بركات زيادي براي كشورمان و خصوصا شهرهاي كوچكتر به همراه داشته است.
حجت الاسلام علي اكبري يادآور شد: در اين مدت بسياري از شهرهاي كوچك به بركت نماز جمعه و داشتن امام جمعه اي دلسوز صاحب مراكز علمي و دانشگاهي شده و يا مطالبات آن ها به نتيجه و سرانجام رسيده است.
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور خاطرنشان كرد: باز شدن گره از مشكلات مردم و تاسيس حوزه هاي علميه براي تربيت روحانيون بااخلاق و روشنفكر از ديگر بركاتي بوده كه تريبون هاي نماز جمعه نصيب ما كرده است.
وي در ادامه و با بيان اينكه نوبت آن رسيده كه پس از 40 سال نگاهي دوباره به اثربخشي نماز جمعه داشته باشيم، افزود: بايد نگاهي آسيب شناسانه به مسائل و مشكلات پيش رو داشته باشيم تا بتوانيم به دو خواسته مورد نظر خود در سال 97 كه جذب بيشتر نسل جوان و اقشار مختلف مردم براي حضور در نماز جمعه است، دست پيدا كنيم.
حجت الاسلام علي اكبري تاكيد كرد: ايجاد جذابيت در نماز جمعه و اينكه جوانان ما واقعا به اين نتيجه برسند كه مي توانند ساعات مفيدي را در مصلي هاي نماز جمعه گذرانده و به جواب بسياري از پرسش هاي خود دست پيدا كنند از جمله راهكارهايي است كه مي توان دو برنامه پيش بيني شده را جامه عمل پوشاند.
** جوان سازي فكرونگاه مهمتراز جوان سازي سن براي ائمه جمعه است
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر اينكه آيا اين شورا برنامه اي براي استفاده از روحانيون جوان در مسند امام جمعه دارد، گفت: جوان سازي فكرونگاه مهمتر از جوان سازي سن ائمه جمعه است و تمركز ما بيشتر در سال 97 روي اين مسئله معطوف شده است.
وي با بيان اينكه جواني در امام جمعه تعبير خاص خود را دارد، يادآور شد: معمولا ائمه جمعه اي كه بين 35 تا 40 سال سن دارند جزو امام جمعه جوان ما هستند كه البته تعدادي از آن ها نيز در همين استان كرمانشاه حضور دارند.
حجت الاسلام علي اكبري خاطرنشان كرد: آن هايي كه در مسند امامت جمعه قرار مي گيرند بايد سلايق و عقيده هايشان به نسل جوان نزديك باشد تا بهتر بتوانند مفهوم را به آن ها منتقل و پاسخ مناسبي را نيز دريافت كنند.

** جمع آوري 150 ميليارد ريال كمك در پايگاه هاي نماز جمعه براي زلزله زدگان كرمانشاه
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور در بخش ديگري از سخنانش به حادثه دلخراش وقوع زلزله 7.3 ريشتري استان كرمانشاه كه چهار ماه پيش اتفاق افتاد اشاره و اظهار كرد: از همان ابتداي وقوع اين حادثه غم انگيز پايگاه هاي نماز جمعه در سراسر كشور دست به كار شدند و بيش از 150 ميليارد ريال كمك جمع آوري و با تهيه نيازهاي زلزله زدگان براي مناطق حادثه ديده استان كرمانشاه ارسال كردند.
وي خاطرنشان كرد: تقريبا به همين مقدار نيز كمك هاي غيرنقدي جمع آوري و به مناطق زلزله زده استان كرمانشاه ارسال شد تا جامعه روحانيت و ائمه جمعه كشور نيز نقشي در كمك رساني به مردم حادثه ديده ايفا كرده باشند.
حجت الاسلام علي اكبري يادآور شد: از همان ابتداي حادثه بسياري از روحانيون چه با لباس روحانيت و چه با لباس هاي مبدل در مناطق زلزله زده استان كرمانشاه حضور يافتند و همپا با ساير هموطنان به ياري و حمايت از افراد حادثه ديده پرداختند.
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور تصريح كرد: بسياري از روحانيون در مناطق سني نشين كه از حادثه زلزله متاثر شده بودند حضور يافتند و بدون هيچ چشمداشتي به ياري برادران و خواهران اهل تسنن شتافتند تا قدم مهمي در راستاي تقويت وحدت، همدلي و انسجام برداشته باشند.
حجت الاسلام علي اكبري در پايان از ائمه جمعه استان خصوصا در نواحي زلزله زده كرمانشاه كه در اين مدت كنار مردم بودند و براي كاهش آلام آن ها تلاش كردند، قدرداني نمود.
استان كرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت از 14 شهرستان و 32 شهر تشكيل شده است.
زمين لرزه 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 كيلومتري بخش ازگله و 32 كيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه 620 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
اين زلزله به 10 شهرستان و يك هزار و 930 روستاي استان كرمانشاه خسارت وارد كرد و براساس ارزيابي بنياد مسكن انقلاب اسلامي بيش از 100 هزار واحد مسكوني شهري و روستايي آسيب كلي و جزئي ديده اند.
7458/3033
۰ نفر