۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82863179
T T
۰ نفر

استيضاح عجولانه، نتيجه نامطلوب

۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82863179
استيضاح عجولانه، نتيجه نامطلوب

تهران- ايرنا- استيضاح به طور كلي به دو روش انجام مي‌گيرد، به صورت شخصي و يا به صورت فراكسيوني. در استيضاح وزرا شاهد بوديم هيچكدام از 3 فراكسيون فعال مجلس در برگزاري اين استيضاح‌ها نقشي نداشتند.

روزنامه آرمان در يادداشتي به قلم قاسم ميرزايي نيكو نماينده مجلس دهم نوشت: بنابراين اين استيضاح به روش شخصي صورت گرفت به اين صورت كه عده‌اي از نمايندگان به طور فردي نسبت به جمع‌آوري امضا جهت استيضاح وزرا اقدام كردند. مساله اينجاست كه براي استيضاح يك وزير تنها جمع‌آوري امضا كافي نيست بلكه براي استيضاح وزير بايد برنامه‌ريزي شود و مباحث را از قبل جمع‌بندي كنند و همچنين مسائل را تجزيه تحليل كرد. در استيضاح وزرا عدم برنامه‌ريزي دقيق و انسجام موارد مطروحه به طوركامل مشخص بود.
اتهام‌زني‌هاي پي‌درپي و بي‌پايه و اساس به وزرا نشان دهنده ضعف نمايندگان بود. برخي از نمايندگان عجولانه امضاهايي را براي استيضاح وزرا جمع‌آوري كردند بدون آنكه محورهاي مورد بحث را مشخص كنند. برخي از محورهايي را كه تعيين نموده بودند در صحبت‌هاي خود مطرح نكردند و بارها مباحث مطروحه در جلسه استيضاح را به حاشيه كشاندند.
بنابراين وقتي جلسات استيضاح مورد بررسي قرار دهيم مشخص نيست نمايندگان پيگير استيضاح، چه مساله‌اي را مي‌خواستند بررسي كنند و به دنبال چه دستاوردي بودند. در فراكسيون اميد اين مساله تدوين شده است كه اگر نماينده‌اي قصد تحقيق و تفحص دارد و يا مقدمات استيضاح وزيري را فراهم سازد ابتدا بايد آن را در فراكسيون مطرح كند و با استناد به خرد جمعي و همچنين نظر شوراي مركزي و هيات رئيسه مجمع مسائل و مباحث مورد بررسي و جمع‌بندي قرارگيرد و آن زمان اگر همه اعضا فراكسيون به نتيجه قطعي رسيدند آن زمان بحث استيضاح از طريق فراكسيون مطرح گردد. اما استيضاحي كه انجام شد به هيچ وجه در اين چارچوب تنظيم نشده بود و هيچكدام فرايند آئين‌نامه داخلي فراكسيون را طي نكرده بود.
برهمين اساس وقتي اهداف اصلي يك جلسه استيضاح مشخص نباشد به طور قطع نتيجه مطلوبي هم در برنخواهد داشت. مدتي نزديك به 6 ماه عده‌اي تلاش داشتند تا وزيركشاورزي را استيضاح كنند و اكنون با صرف انرژي و سرمايه زياد براي دولت و مجلس شاهد اين حقيقت هستيم كه تمام تلاش‌ها نتيجه‌اي نداشته است جز لطمه خوردن به آراي وزيران و هويدا كردن ضعف نمايندگان مجلس. شايد برخي بر اين اعتقاد باشند كه حركت برخي نمايندگان در استيضاح وزيران دولت آقاي روحاني رفتاري سياسي در جهت ضربه زدن به اصلاحات بوده است اما بايد اعتراف كرد كه اي‌كاش اين يك حركت سياسي بود و يك حركت منسجم سياسي صورت گرفته بود.
استيضاح از اختيارات نماينده محسوب مي‌شود و نمي‌توان نمايندگان را بابت استفاده از حقوق قانوني خود سرزنش كرد اما اي‌كاش نمايندگان از اين اختيارات خود استفاده پخته‌تري مي‌كردند و در تهيه مباحثي كه قصد پرداختن به آن را دارند با دقت نظر بيشتري عمل كنند تا ضمن حفظ اقتدار مجلس به عنوان ناظر بر اجراي قوانين و مدافع حقوق ملت، به جايگاه دولت و وزرا لطمه وارد نگردد.
متاسفانه روند استيضاح وزرا يك روند نامنظم و بدون برنامه مشخص بود كه جايگاه نمايندگان ملت را تضعيف كرد بدون آنكه هدف مشخص و دقيقي را پيگيري كند. به هر حال بعد از تمام اين ماجراها اكنون مجلس به اين وزرا راي داده است و اميدواريم كه با تمام قدرت نسبت به اصلاح ضعف‌هايي كه در اين وزارتخانه‌ها وجود دارد اقدام كنند و با تمام وجود در خدمت كشور و ملت شريف ايران باشند.

*منبع:روزنامه آرمان،1396،12،24
**گروه اطلاع رساني**9370**1601**
۰ نفر