۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82862505
T T
۰ نفر
بقاياي شبستان غربي مسجد امام حسن(ع) زواره نمايان شد

تهران - ايرنا - سرپرست هيأت كاوش مسجد امام حسن عليه الاسلام(پامنار) زواره گفت: كارشناسان در حال پاكسازي و تثبيت تزئينات بقاياي شبستان غربي اين مسجد هستند كه همزمان با آزاد شدن دو محراب آن از زير خاك بيرون آمده است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، فريبا سعيدي اظهار كرد: سير تحول معماري مسجد امام حسن(ع) زواره نياز به پژوهش هاي دقيق معماري و باستان شناسي دارد كه بخشي از پرسش هاي موجود در طي كاوش پاسخ داده خواهد شد.
وي افزود: شبستان غربي اين مسجد كه سه محراب نفيس گچبري در آن قرار داشت به منظور وسعت بخشيدن به فضاي عبادت و همچنين دو محراب آن و ساختار اصيل آن تخريب شده است.
اين باستان شناس تصريح كرد: در اين كاوش بقاياي موجود اين شبستان از زير خاك بيرون آمد و دو محراب نيز با تراشيدن ديواري كه بر روي اين دو محراب كشيده شده بود آزاد و در حال پاكسازي و تثبيت تزئينات است.
سعيدي گفت: شبستان زير زميني مسجد نيز كه بخش عمده آن سالم باقي مانده از زير خاك بيرون آورده شده است.

** وجود محراب هاي شش گانه
سعيدي ويژگي منحصر به فرد اين مسجد را وجود محراب هاي شش گانه در ديوار قبله و يك محراب در سمت غرب و يك محراب در شبستان زير زميني اعلام كرد و افزود: بنا بر منابع تاريخي همچون معجم البلدان ياقوت حموي، اسماعيليان در اين منطقه نفوذ داشته اند و يكي از داعيان حسن صباح به نام ابوعلي دهدار اهل زواره بوده است.
وي با اشاره به قرار داشتن مسجد امام حسن(ع) زواره در محله بنكويه شهر زواره تصريح كرد: علت نامگذاري اين مسجد به مسجد امام حسن روايتي است مبني بر اينكه امام حسن(ع) در سفر به شرق در اين مسجد نماز خوانده است .
سعيدي گفت: نام رايج مسجد امام حسن(ع)، مسجد پامنار است زيرا يكي از قديمي ترين مناره هاي ايران در جوار آن ساخته شده است.

**دومين منار قديمي ايران
به گفته سعيدي، منار مسجد امام حسن(ع) دومين منار قديمي ايران بعد از منار مسجد جامع ساوه است.
اين منار بر اساس كتيبه كوفي زيباي نصب شده بر ساقه آن به دستور فردي به نام محمد بن ابراهيم در سال 461 ه.ق ساخته شده است.
سرپرست اين هيأت باستان شناسي افزود: به گفته حمزه اصفهاني در زواره آتشكده اي احتمالا در محل اين مسجد قرار داشته است.
وي اظهار كرد: دو دوره تاريخي روشن اين مسجد دوره سلجوقي و ايلخاني است كه تزئينات گچبري معرف سبك هنري اين دو دوره بر روي محراب هاي آن نقش بسته است.
كاوش و احياي شبستان غربي مسجد امام حسن(ع) زواره اصفهان با مجوز رياست پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در حال انجام است.
به گزارش ايرنا، زوارِه شهري در حاشيه جنوبي دشت كوير ايران از توابع شهرستان اردستان اصفهان است.
فراهنگ ** 3079 ** 1071
۰ نفر