۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۶
کد خبر: 82862385
T T
۰ نفر
ظریف: ترامپ در موقعیتی نیست كه برای برجام تكلیف تعیین كند

اسلام آباد - ایرنا - «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه كشورمان در جریان سفر اخیر خود به پاكستان در گفت و گو با شبكه تلویزیونی «جیوتی وی» (Geo Tv ) این كشور در مورد آینده برجام گفت: ترامپ در موقعیتی نیست كه بخواهد برای برجام شرایط تعیین كند .

به گزارش روز سه شنبه ایرنا وزیر امور خارجه كشورمان در این برنامه در گفت و گو با «حامد میر» مجری شبكه خبری پربیننده «جیوتی وی» افزود: متاسفانه دونالد ترامپ عادت دارد همیشه تصمیم های غیر قابل پیش بینی شده و غیر واقعی در سطح جهان اتخاذ كند.
ظریف با بیان اینكه آمریكا متعهد به پیروی از برجام است، گفت: «اگر در جامعه بین المللی این تفكر قوت بگیرد كه اعتبار معاهداتی كه با آمریكا بسته می شود تنها منوط به زمامداری رئیس جمهوری است كه آن معاهده را امضاء میكند و با آمدن رئیس جمهور بعدی اعتبار این معاهده پایان می پذیرید فكر می كنم در این صورت هیچ كس در دنیا حاضر به امضاء معاهده با آمریكا نباشد».
رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان همچنین با ابراز خرسندی از سطح همكاری های ( امنیتی و اطلاعاتی) با پاكستان گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه اجازه نخواهد داد تا تروریست ها از خاك این كشور علیه پاكستان استفاده كنند.
ظریف اظهار داشت: اخیرا شاهد دو حمله انتحاری در خاك ایران و نزدیك به مرز مشترك با پاكستان بودیم كه هر دو با ناكامی روبرو شد و برای خنثی سازی این عملیات ها، همكاری های بسیاری خوبی از سوی نیروهای مرزی و ارتش پاكستان در مرزها را شاهد بودیم.
وی تعهد ایران در قبال توسعه همكاری ها با كشورهای همسایه را اعلام كرد و گفت: رایزنی ها و گفت و گوهای بسیار خوبی با دوستان عالیرتبه پاكستانی داشتیم و آنچه را كه از دستمان برمی آید را انجام داده و مضایقه نمی كنیم .
وزیر امور خارجه كشورمان همچنین با اشاره به تلاش های نواز شریف نخست وزیر سابق پاكستان برای میانجیگری بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان گفت: عربستان سعودی از این اقدام حمایت نكرد .
عربستان در حالی از این پیشنهاد پاكستان استقبال نكرد كه با بحران مشروعیت در داخل كشور و دست و پنجه نرم كردن با مشكلات سیاسی مواجه و به دنبال بحران آفرینی در منطقه است.
ظریف در پاسخ به پرسشی در خصوص دستگیری 'كلبهوشن یاده' جاسوس هندی كه گفته می شود در سال 2016 از خاك ایران وارد ایالت بلوچستان پاكستان شده بود نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همه اطلاعات مورد نظر در این باره را به دولت پاكستان ارائه داده است .
وی همچنین بر فعالیت موثر و سازنده سازمان همكاری های اسلامی OIC تاكید كرد و گفت: این سازمان باید از تسلط سیاسی كشورهایی كه در پی رسیدن به اهداف این سازمان نیستند رها شود .
به گزارش ایرنا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان شامگاه شامگاه سه شنبه این هفته در پایان سفر سه روزه خود به پاكستان به همراه هیات 30 نفره اقتصادی از فرودگاه كراچی به تهران بازگشت.
آساق**6125**1663