۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82862198
T T
۰ نفر
اقتصادی شدن ورزش در كردستان رویایی كه قابل تحقق است - وریا كرمی*

ورزش در دنیای كنونی به عنوان یكی از مولفه های پیشرفت و عامل توسعه در هر كشوری محسوب می شود و این در حالی است كه در ایران و به ویژه استان كردستان از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود و به طور كل می توان گفت كه ورزش نقشی در اقتصاد ایفا نمی كند.

امروزه اغلب كشورهای توسعه یافته به نقش مهم ورزش در اقتصاد پی برده اند و برخی از برنامه ریزی ها و درآمدزایی آنان بر پایه ورزش قرار گرفته است و به ورزش به عنوان یك صنعت نگاه می كنند.
در دهه 1950 میلادی برای اولین بار كشور انگلستان ورزش را به عنوان یك صنعت معرفی كرد و بدنبال آن دیدگاه اقتصادی به ورزش در جهان روز به روز پررنگ تر شد.
در كشورهای جهان سوم و ایران، ورزش بعنوان زیر مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی و هنری یا به نوعی سرگرمی دیده می شود و هنوز جایگاه واقعی خود را در اقتصاد این كشورها باز نكرده است.
در این میان استان كردستان نیز بدلیل محرومیت و نبود زیرساخت های ورزشی مناسب و كافی، در این حوزه از شرایط بدتری نسبت به دیگر استان های كشور برخوردار است و ورزش تاكنون نتوانسته آنگونه كه شایسته این استان است رونق یابد؛ چه برسد به اینكه بخواهیم از اقتصاد حاصل از ورزش در كردستان سخن بگوییم.
متاسفانه بخش های مختلف در كردستان، چه دولت و چه بخش خصوصی، به پتانسیل های ورزش این استان توجه لازم را نداشته و دیدگاه اقتصادی به ورزش در كردستان وجود ندارد.
با توجه به اینكه اسپانسرهای قوی در زمینه ورزش در این استان وجود ندارند و واحدهای تولیدی بزرگ نیز به هر دلیلی حاضر به حمایت از ورزش نیستند، پس نمی توان با این شرایط انتظار داشت كه در كردستان، اقتصادی بر مبنای ورزش ایجاد شود.
پر واضح است كه می توان از پتانسیل های فراوان طبیعی و اقلیمی این استان در زمینه اشتغالزایی یا بهتر بگوییم اقتصاد ورزشی بهره برد.
وجود منابع متنوع طبیعی در كردستان، از دشت های زرینه، قروه و دهگلان گرفته تا كوه ها، دره ها و رودخانه های سروآباد، كامیاران و اورامانات، ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در رشته های گوناگون ورزشی مانند، موتور سواری، اتومبیلرانی، سواركاری، قایقرانی، كوهنوردی و غارنوردی و بدنبال آن ایجاد اشتغال و یا بهتر بگوییم اقتصاد ورزشی است.
از طرف دیگر، در صورت تكمیل و بهره برداری سالن 6 هزار نفری و خوابگاه 400 نفری سنندج، زمینه برای میزبانی مسابقات ملی و حتی بین المللی داخل سالنی در كردستان فراهم شده و این مهم نیز در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی استان، تاثیر بسزایی خواهد داشت.
و سخن آخر اینكه، اكنون كه دولت به تنهایی قادر به سرمایه گذاری در ورزش كشور و استان كردستان نیست و به تبع آن در ایجاد اقتصاد ورزش نیز ناتوان است، پس نیاز است به گونه ای با دادن مشوق ها، بخش خصوصی را به سمت اقتصادی كردن ورزش در كردستان سوق دهد تا ورزش هم به نوبه خود سهمی در توسعه این استان داشته باشد.
خبرنگار مركز سنندج