۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۱
کد خبر: 82858330
T T
۰ نفر
طرح نوروزي نظارت بر فرآورده هاي خام دامي در استان مركزي كليد خورد

اراك - ايرنا - طرح نوروزي نظارت بر فرآورده هاي خام دامي با هدف كنترل و نظارت بهداشتي روند توليد و عرضه فرآورده هاي خام دامي از روز يكشنبه در استان مركزي كليد خورد.

رئيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره كل دامپزشكي استان مركزي در گفت و گو با ايرنا، افزود: در اين طرح 2 هزار و 200 واحد از مراكز توليد، نگهداري و عرضه مواد غذايي استان مركزي توسط 64 گروه ثابت و سيار متشكل از بازرسان بهداشتي دامپزشكي مورد بازرسي قرار مي گيرند.
سيروس سلمان نژاد گفت: عرضه و فروش هر گونه فرآورده خام دام و طيور در حاشيه خيابان و به صورت دوره گردي در اين استان ممنوع است و مردم بايد از خريد اين گونه فرآورده هاي غير بهداشتي خودداري كنند.
رئيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره كل دامپزشكي استان مركزي از شهروندان درخواست كرد: مرغ تازه خنك شده و آلايش خوراكي مرغ (جگر، سنگدان و دل) را به صورت بسته بندي بهداشتي با درج مشخصه كامل شامل نام كشتارگاه، تاريخ توليد، تاريخ انقضا و شرايط نگهداري تهيه كنند و از خريد محصولات فاقد شناسنامه بپرهيزند.
وي ادامه داد: خارج و قطعه كردن گوشت مرغ از بسته بندي در محيط مغازه مرغ فروشي به دليل احتمال آلايندگي ثانويه و نبود نظارت بهداشتي ممنوع است.
رئيس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره كل دامپزشكي استان مركزي همچنين از شهروندان اراكي خواست كه ماهي قرمز براي نوروز را از مراكز بهداشتي تهيه كنند.
دكتر سلمان نژاد افزود: مردم در هنگام خريد ماهي قرمز بايد به شكل ظاهري و سلامت آن شامل تحرك مناسب، شناي متعادل، باله هاي سالم و بدون شكستگي و خوردگي، پولك هاي كشيده شده در سطح كل بدن و چشم هاي بدون بيرون زدگي توجه كنند.
وي افزود: عرضه هر گونه خزندگان، دوزيستان و حلزون نيز در آستانه نوروز در استان غيرمجاز است و بعضي از گونه ها مانند لاك پشت سنگاپوري و يا مينياتوري(گوش قرمز) به عنوان مخزن بيماري باكتريايي سالمونلوز هستند و موجب بيماري گاستروانتريت در انسان مي شود.
استان مركزي با 12 شهرستان، و يك هزار و 539 روستا، داراي 622 واحد مرغداري صنعتي، 491 واحد گاوداري صنعتي و 191 واحد كارگاه پرورش آبزيان است.
1955/6013/