۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۵۵
کد خبر: 82857821
T T
۰ نفر

سمنانیها اهدای خون در پایان سال را فراموش نكنند

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۵۵
کد خبر: 82857821
سمنانیها اهدای خون در پایان سال را فراموش نكنند

سمنان- ایرنا- كاهش ذخایر خون یكی از چالش های پایان هر سال است، مردم استان سمنان با 80 درصد اهداكننده مستمر و ظرفیت ویژه در اهدای خون، باید نقش قابل توجه در این امر خداپسندانه در این دوره زمانی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، یكی از چالش های روزهای پایانی هر سال كاهش ذخایر خون و فرآورده های خونی به دلیل كاهش مراجعه برای اهدا به‌خاطر مشغله‌های مردم است، نوع‌دوستی ایرانیان اما نباید مشمول این غفلت شود.
مردم استان سمنان با خیرخواهی و نیك اندیشی در امر خداپسندانه اهدای خون و با كسب بالاترین رتبه كشور در اهدای خون مستمر، ثابت كرده اند همچنان در كمك به همنوع خود بی‌همتا هستند، این خصلت انسانی باید در روزهای پایانی سال همچنان ادامه داشته باشد.
روزهای پایانی سال شمسی برای همه ایرانیان روزهای خانه‌تكانی، جمع‌بندی امور سالانه، رسیدگی به كارهای عقب‌افتاده، برنامه‌ریزی برای تعطیلات و سفر است؛ تمام این مسایل دست به دست هم می دهند تا از برخی امور خیرخواهانه كه در طول سال به آن دلبسته هستیم، غفلت كنیم، یكی از آنها اهدای خون است.
بنا به گفته مسوولان كشور، روزهای پایانی سال و روزهای ابتدایی سال، به دلیل فشردگی انجام جراحی های مختلف و سوانح رانندگی در تعطیلات نوروزی، با افزایش مصرف فرآورده های خونی همراه است و پاسخگویی به این نیاز، طلب می كند شهروندان بیشتری داوطلبانه به اهدا خون اقدام كنند و به افزایش ذخایر خونی اهتمام داشته باشند.
نیاز به خون در اوقات عادی سال، همیشگی و دائمی است اما فشردگی كارهای پزشكی و درمانی، انجام جراحی های بیشتر در روزهای قبل از تعطیلات و سوانح رانندگی در طول تعطیلات، نیاز به فرآورده های خونی را بیشتر می كند و نیاز است به ویژه در روزهای پایانی سال، شهروندان به ویژه اهداكنندگان مستمر خون، به این كار اقدام كنند.
بنا به گفته مسوولان سازمان انتقال خون ایران، میزان اهدای خون در فصل زمستان به ویژه در نزدیك ایام نوروز نسبت به دیگر ایام سال كاهش می‌یابد، این در حالی است كه در ایام نوروز آمار اهدا به حداقل خود می‌رسد و مراجعه كننده كمتری برای اهدای خون اقدام می كنند، این در حالی است كه نیاز خونی اما در این دوره افزایش می یابد.
استان سمنان در تعطیلات نوروزی میزبان 15 میلیون مسافر عبوری و گردشگرانی است كه این استان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می كنند، سوانح رانندگی به ویژه در مسیر اصلی غربی- شرقی كشور كه بیش از 600 كیلومتر آن از استان سمنان عبور می كند، دلیل مهمی است برای نیاز به خون بیشتر برای درمان مجروحان تصادفات رانندگی.
مدیركل انتقال خون استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : اهدای خون در ماه اسفند به طور معمول كاهش می یابد و این میزان كاهش در روزهای منتهی به نوروز مشهود می شود و به ویژه در 2 هفته اول فروردین و سال نو نیز به میزان قابل توجهی كاهش می یابد.
پژمان صالحی فر با اشاره به محدودیت زمانی در ذخیره فرآورده های خونی، گفت : گلبول قرمز بین 35 تا 42 روز و پلاكت حداكثر تا سه روز قابل ذخیره سازی و استفاده است، این در حالی است كه تصادفات در تعطیلات نوروز و مسافرت هموطنان در یك بازه زمانی طولانی رخ می دهد و نیاز به خون در این بازه زمانی باید مدنظر باشد.
وی با تاكید بر اینكه شهروندان اهدای خون را در روزهای پایانی سال فراموش نكنند، خاطرنشان كرد : باید به این فرهنگسازی برسیم كه در آستانه چهارشنبه آخرسال بهتر است به جای آسیب به همنوعان، به كمك همنوعان بشتابیم و با اهدای خون، سلامت و روند درمانی هوطنان‌مان را سرعت بخشیم.
مدیركل انتقال خون استان سمنان با اشاره به قرارگرفتن سمنان در بین استان های منطقه یك كشور شامل استان های تهران، قم، قزوین، مركزی و البرز، بیان كرد: سمنان مهمترین استان معین تهران برای تامین گروه های خونی است كه رسالت مردم این استان برای اهدای خون در برهه حساس پایان سال را سنگین‌تر می كند زیرا شاخص 80 درصد اهداكننده مستمر در استان سمنان ویژگی برجسته كشوری است.
وی با اشاره به تعداد پنج پایگاه خونگیری و تجهیزات موجود در استان ، گفت: این میزان امكانات طلب می كند شهروندان استان سمنان همچنان مانند گذشته اهتمام ویژه دراهدای خون و فرآورده های خونی داشته باشند.
صالحی فر تصریح كرد : استان سمنان در مسیر اصلی یكی از شاهراه اصلی مسافران كشور قرار دارد و مردم این استان رتبه اول كشور در شاخص اهدای خون نسبت به جمعیت را در بین استان های كشور دارند و باید برای حفظ این شاخص و جایگاه، در پایان سال همچنان از امرخداپسندانه اهدای خون غفلت نكنند.
وی با اشاره به اینكه حدود 80 درصد اهداكنندگان خون در استان اهداكننده مستمر هستند، اضافه كرد: در 10 ماه سال 96 تعداد 42 هزار نفر برای اهدای خون به پایگاه های پنجگانه استان مراجعه كردند كه از این تعداد 31 هزار نفر موفق به اهدا خون شدند.
مدیركل انتقال خون استان سمنان یادآور شد : در سال های اخیر افزایش جراحی ها، كشف بیماری های عجیب، افزایش بیماران سرطانی، افزایش بیماران شیمی درمانی نیازمند به خون و كشف راه های جدید درمانی با استفاده از فرآورده های خونی، باعث افزایش نیاز به خون و فرآورده های ارزشمند خونی در جهان شده است و ایران نیز با پیشرفت قابل توجهی پزشكی در دهه های گذشته، نیاز به خون و ذخیره‌سازی در حد قابل توجه دارد.
در استان 700 هزار نفری سمنان پنج پایگاه انتقال خون وجود دارد و مردم این استان در شاخص اهدای خون مستمر نسبت به جمعیت رتبه اول كشور را دارند، حدود پنج درصد از اهداكنندگان در استان سمنان گروه خونی O منفی، سه درصد گروه خونی B منفی، 3.5 درصد A منفی و یك درصد AB منفی دارند.
اداره كل انتقال خون استان سمنان با نصب و راه اندازی چهار دستگاه پلاسما فرزیس و 2 دستگاه پلاكت فرزیس، برنامه ریزی ویژه ای برای جذب شهروندان به منظور اهدای این فرآورده های مهم و ارزشمند خونی ترسیم كرده است.
/6026/6103