۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82857341
T T
۰ نفر

كدداركردن تلفن های همراه به نوكیا و هواوی رسید

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82857341
كدداركردن تلفن های همراه به نوكیا و هواوی رسید

تهران- ایرنا- طرح كدداركردن گوشی های تلفن همراه یا همان رجیستری پس از پشت سر گذاشتن پنج مرحله موفق، از بامداد امروز (شنبه) وارد مرحله ششم شد و گوشی های تلفن همراه تولیدی شركت های نوكیا و هواوی را دربرگرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اكنون خریداران گوشی های تلفن همراه نشان های تجاری نوكیا و هواوی باید به این نكته توجه كنند كه گوشی خریداری شده، حتما رجیستر شده باشد تا بتوان از خدمات شبكه تلفن همراه كشور استفاده كرد.
طرح رجیستری هیچگونه هزینه‌ای برای شخص خریدار نخواهد داشت و مردم توجه داشته باشند كه اگر فروشنده ای هزینه ای تحت عنوان رجیستری طلب كرد، موضوع را به اتحادیه فروشندگان دستگاه های مخابراتی و ارتباطی تهران به آدرس خیابان حافظ، جنب ساختمان بورس ایران، كوچه شهید حسنی گزارش كنند.
سامانه همتا با هدف فعال سازی رجیستری برای گوشی های جدید پیشتر راه اندازی شده است و خریداران می توانند با ارسال پیامك به سرشماره#7777* نسبت به فعال سازی اقدام كنند.
براساس اعلام این سامانه خریداران باید دقت داشته باشند شناسه IMEI تلفن همراه، با شناسه درج شده روی جعبه تلفن همراه منطبق باشد.
كد فعالسازی یك كد 6 رقمی یكبار مصرف است كه نباید با صفر آغاز شود؛ این كد به ازای هر گوشی تولید می‌شود و برای فعال‌شدن تجهیز در شبكه اپراتوری به‌كار می‌رود.
بدین ترتیب هر گوشی به همراه یك كد فعال‌سازی به خریدار ارائه می‌شود این كد با عبارت كد فعالسازی یا Activation Code به‌صورت «اسكرچ‌شده» روی كارت گارانتی درج شده و یا با برچسب روی جعبه تلفن همراه حك شده است.
برای فعالسازی تلفن‌های همراه دو (چند) سیم كارته، تنها كافیست با استفاده از كد فعالسازی، یكی از شناسه‌های تلفن همراه را فعال كرد درصورتی كه تلفن همراه قانونی باشد و اطلاعات آن در سامانه ثبت باشد، به ‌صورت خودكار شناسه‌(های) بعدی نیز فعال می‌ شود.
كد فعالسازی یك بار مصرف است و تنها كافیست یكی از شناسه‌های تلفن همراه یا همان IMEI را فعال كرد.
اجرای طرح رجیستری از اواخر مهر ماه در كشور آغاز شده است و اكنون این طرح مرحله به مرحله با اعلام نشان های تجاری مختلف گوشی های تلفن همراه می رود تا سامان دادن به بازارگوشی های قاچاق را عملیاتی سازد.
سامانه اطلاع رسانی این طرح ملی در جدید ترین گزارش خود به شهروندان توصیه كرده است تا برای فعال كردن گوشی‌هایی كه قرار است به زودی مشمول طرح شوند و تاكنون خاموش بوده اند، از سیم كارت‌هایی كه به تازگی خریداری شده است استفاده نكنند و از سیم كارت‌های قدیمی خود استفاده كنند.
این سامانه اعلام كرده است: چنانچه شخصی از سیم كارت نو برای فعال كردن گوشی خود استفاده كند، مسئولیت ثبت نشدن گوشی بر عهده خودشخص خواهد بود.
توصیه شده است مردم پس از قرار دادن سیم كارت درون گوشی، حتی المقدور با آن تماسی گرفته و یا پیامكی ارسال كنند.
همچنین شهروندان برای اطمینان از ثبت شدن گوشی‌ها در سامانه، باید پس از گذشت چند ساعت از قرار دادن سیم كارت درون گوشی، از طریق كد دستوری *7777# و یا برنامه كاربردی همتا اصالت تلفن همراه را از طریق فرآیند استعلام اصالت دریافت كنند.
به مردم توصیه شده است از قرار دادن سیم كارت درون گوشی را به ساعات پایانی روز جمعه موكول نكنند زیرا در این ‌صورت مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از آن بر عهده شخص خواهد بود.
از مهر ماه امسال تاكنون و پس از اتمام مرحله پایش رجیستر گوشی های فعال در شبكه تلفن همراه كشور، محصولات تلفن همراه و تبلت های شركت های اپل، موتورولا، بلك بری، گوگل پیكسل و ال.جی مشمول اجرای این طرح شده اند.
هفته آینده (26 اسفند) نیز قرار است گوشی های سونی و تكنو مشمول رجیستری شوند.
از گوشی های شركت سامسونگ نیز دو سری جدید این گوشی ها پیش از پایان سال مشمول این طرح شدند و اعمال رجیستری برای سایر مدل های آن به سال آینده و پس از تعطیلات نوروز موكول شده است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2078*2025