۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۵۰
کد خبر: 82856473
T T
۰ نفر

مدرس تئاتر: همايون شهنواز وطن پرست بود

۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۵۰
کد خبر: 82856473
مدرس تئاتر: همايون شهنواز وطن پرست بود

تهران - ايرنا - استاد تئاتر و پژوهشگر هنري گفت: مرحوم همايون شهنواز براي شناخت فرهنگ ايران زحمات بسياري كشيد و به واقع از او بايد به عنوان يك وطن پرست اصيل ايراني ياد كرد.

اردشير صالح پور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا افزود: مرحوم شهنواز گوهري ذي قيمت و از هر نظر تاثيرگذارترين فرد در بين اهالي سينما بود و به لحاظ شناخت فرهنگي و تاريخي، با ساخت سريال «دليران تنگستان» اتفاق بزرگ را براي هويت، فرهنگ و مقاومت مردم ايران رقم زد.
وي ادامه داد: مرحوم شهنواز با ساخت اين سريال وزين، در زماني كه بيشتر محصولات فرهنگي در كشور تفنني ساخته مي شدند، به هويت، مقاومت، وطن دوستي و ايران دوستي اشاره كرد و با خلق سريال «دليران تنگستان» فرهنگ مقاومت را در برابر استعمار نشان داد و نيز شان و جايگاه رئيسعلي دلواري و خالو حسين دشتي و همچنين مقاومت عشاير دلير و سلحشور جنوب ايران را در برابر هجوم انگليس كه قصد اشغال بوشهر را داشتند، به زيباترين شكل ابراز كرد.
دبير سي وسومين جشنواره تئاتر فجر افزود: مرحوم شهنواز از جمله هنرمندان و فيلمسازاني بود كه تاريخ ايران را بطور كامل مي شناخت و با علوم جامعه شناسي و مسايل حقوق بسيار آشنا بود و خدمات بسيار زيادي براي شناخت هنر ايران در تلويزيون به كار گرفت و بعد از پيروزي انقلاب فيلم «شاه خاموش» را ساخت كه زندگي احمد شاه قاجار بود و سپس سريال «روزهاي بياد ماندني» را كار كرد كه اين مجموعه مقاومت ملي مردم ايران را در برابر هجوم بيگانگان روايت مي كرد.
صالح پور گفت: همايون شهنواز به لحاظ منش و شخصيت اخلاقي، انسان فوق العاده انسان، متين، آگاه و علاقه مند به فرهنگ ملي بود و به سرزمين ايران تعلق خاطر داشت.
وي تصريح كرد: مرحوم شهنواز همچنين در ارتباط با جنگ تحميلي يك فيلمنامه به نام «روز واقعه» نوشت كه شهرام اسدي اين فيلم را كارگرداني كرد.
اين مدرس تئاتر گفت: در كارنامه حرفه اي همايون شهنواز همواره واژه ايران، وطن، مقاومت و فرهنگ ايران قابل مشاهده بود و اخيرا هم فيلمنامه اي با موضوع كودتاي 28 مرداد در دست داشت كه متاسفانه مرگ به او امان نداد.
همايون شهنواز كارگردان سريال «دليران تنگستان» روز چهارشنبه 16 اسنفد بر اثر ايست قلبي درگذشت.
مرحوم شهنواز كه پس از سالها به كشور بازگشته بود، پنجم اسفند ماه به علت انفجار گاز در منزل، دچار سوختگي شديد و به بيمارستان منتقل شد.
مرحوم شهنواز كارگردان سريال تلويزيوني «دليران تنگستان» و فيلم سينمايي «شاه خاموش» را در كارنامه حرفه اي خود دارد.
سريال خاطره انگيز «دليران تنگستان» به كارگرداني همايون شهنواز در اوايل دهه 50 شمسي از تلويزيون پخش شد و پخش مجدد آن در اوايل دهه 60 شمسي با استقبال مردم مواجه شد.
«دليران تنگستان» به روايت مبارزان بوشهري به رهبري رئيسعلي دلواري مي پرداخت.
مرحوم محمود جوهري در اين سريال نقش رييسعلي دلواري را برعهده داشت، شهروز رامتين، مرحوم اسماعيل داورفر، عنايت‌الله شفيعي، مرحوم نعمت‌الله گرجي، ولي شيراندامي و حسين محجوب ديگر نقش آفرينان اين سريال بودند.
مراسم تشييع پيكر مرحوم شهنواز فردا(شنبه) ساعت 9 از مقابل ساختمان خانه سينما برگزار مي‌شود.
فراهنگ ** 1417 ** 1071