۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۲۰
کد خبر: 82855219
T T
۰ نفر
ترانزيت كالا در شبكه ريلي به 10 ميليون تُن افزايش مي يابد

اصفهان- ايرنا- معاون فني و زيربنايي راه آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه سالانه 2 ميليون تن بار ترانزيتي از طريق خطوط ريلي جابه جا مي شود، گفت:پيش بيني مي شود با تكميل خطوط ريلي و راههاي ترانزيتي اين ميزان به 10 ميليون تن افزايش يابد.

به گزارش ايرنا، ' مازيار يزداني ' روز چهارشنبه در مراسم بهره برداري از پروژه خط آنتني شركت بارآهن سپاهان و اتصال به شبكه ريلي كشور افزود:تكميل كريدورهاي شمال-جنوب و جنوب - غرب باعث افزايش حمل و نقل كالا در كشور خواهد شد.
وي با اشاره به خط ريلي رشت -آستارا را به عنوان كريدور شمال- جنوب با حداكثر ترانزيت حمل بار از كشور ، گفت: اتصال آستارا به شبكه ريلي كشور و سپس اتصال به خليج فارس يكي از طرح هاي مهم در حال پيگيري دولت است.
معاون فني و زيربنايي راه آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه هم اكنون امكان جابه جايي بار از اين طريق وجود دارد گفت: بخشي از مسير در محدوده رشت تا آستارا هنوز ساخته نشده و حمل بار از طريق حمل و نقل تركيبي ( جاده) منتقل مي شود و در ادامه بطور مجدد از طريق ريل به بندرعباس قابل انتقال است.
يزداني با بيان اينكه بايد خطوط آنتني (رفت و برگشت) هر چه سريعتر توسعه و گسترش پيدا كند گفت: در تمام خطوطي كه در سالهاي اخير در كشور ساخته شده به خطوط آنتني توجهي نشده است.
وي با بيان اينكه هنگام ساخت خطوط راه آهن بر اثر كمبود بودجه،فشارهاي مختلف فقط راه آهن را تكميل مي كنيم و به احداث خطوط آنتني ( رفت و برگشت) توجهي نداريم افزود: بسياري از مسيرهاي راه آهن همانند مسير اصفهان - شيراز و همه مسيرهايي كه در چند سال اخير ساخته شده ، ضررده هستند.
يزداني گفت كه در صورتي كه خطوط راه آهن تا چند سال آينده توسعه پيدا كند و به خطوط آنتني متصل نشود سونامي تلفات و كشتار جاده اي در كشور اتفاق خواهد افتاد.
وي ادامه داد: مسئولان راه آهن به اين نتيجه رسيده اند كه براي توجيه اقتصادي خطوط و جلوگيري از افزايش تلفات جاده اي بايد هرچه سريعتر برنامه ريزي كرده خطوط آنتني راه آهن را متصل كنند.
وي با بيان اينكه ساخت و توسعه راه آهن هزينه بر و زمان بر است اما پروژه هايي با مشاركت و سرمايه گذاري خارجي در كشور در حال اجراست گفت: عمليات برقي كردن مسير تهران - مشهد، ساخت خطوط ريلي قطارهاي پرسرعت در مسير تهران - قم - اصفهان و برقي كردن مسير گرمسار - اينچه برون از مهم ترين پروژه هاي بزرگ راه آهن در شبكه ريلي كشور است.
يزداني افزود: يكي از اولويت هاي راه آهن جمهوري اسلامي اهتمام به ارتقاء خطوط ريلي باري است، چراكه اين امر باعث صرفه جويي در سوخت و كاهش هزينه ها، تصادف ها، استهلاك جاده اي و تبعات اجتماعي مي شود.
وي با بيان اينكه مطالعات خوبي در حوزه توسعه خطوط راه آهن كشور انجام شده، اما ساخت راه آهن پرهزينه است، گفت: بايد راهكارهاي مناسبي براي تامين مالي آن پيش بيني شود كه بهترين راه سرمايه گذاري خارجي است كه هم اكنون در دستور كار دولت و راه آهن جمهوري اسلامي است.
معاون فني و زيربنايي راه آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به افتتاح و بهره برداري از پروژه خط آنتني شركت بارآهن سپاهان و اتصال به شبكه ريلي كشور گفت: راه آهن با بهره برداري از اينگونه پروژه ها شكوفا خواهد شد.
وي با قدرداني از مشاركت بخش خصوصي در توسعه راه آهن گفت: اميدواريم بخش خصوصي در ساير نقاط كشور هم به اينگونه پروژه ها در راستاي توسعه راه آهن توجه داشته باشد .
به گزارش ايرنا پروژه اتصال شركت بار آهن سپاهان به شبكه ريلي با هدف افزايش سهم ريل در جابجايي بارهاي استان و در راستاي تحقق برنامه ششم توسعه كشور در بخش ريلي افتتاح شد.
اين پروژه با هدف جذب و حمل مواد اوليه مورد نياز كارخانه هاي فولادسازي منطقه شرق اصفهان ازطريق ناوگان ريلي، درسال جاري افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
شركت بار آهن سپاهان با همكاري و مساعدت راه آهن جمهوري اسلامي ايران، باهدف افزايش سهم ريل در حمل بارهاي استان، نسبت به احداث خط منشعب فرعي بطول هشت كيلومتر با اعتباري بالغ بر 120 ميليارد ريال از ايستگاه راه آهن فيروزه اقدام كرد.
به گفته مدير كل راه آهن اصفهان، با احداث اين خط ريلي، مجتمع هاي فولادي منطقه شرق اصفهان به شبكه سراسري راه آهن متصل شد و با افتتاح و بهره برداري از مرحله اول آن در سال جاري، زمينه جذب و حمل 250 هزار تن مواد اوليه از اين مجتمع فراهم شد و در مراحل بعدي، تا يك ميليون تن افزايش خواهد يافت .
وي گفت : سياست هاي تشويقي راه آهن فرصتي بسيار مناسبي براي اتصال واحدهاي صنعتي به شبكه ريلي و برخورداري از مزاياي بي بديل آن در راستاي تحقق برنامه ششم توسعه كشور در بخش ريلي است .
هم اكنون طول خطوط ريلي كشور به بيش از 13 هزار كيلومتر رسيده و دولت در نظر دارد در پايان برنامه ششم توسعه طول شبكه ريلي كشور به 25 هزار كيلومتر افزايش يابد و امسال 919 كيلومتر خط آهن جديد به بهره برداري مي رسد.
شركت بارآهن سپاهان در سال 1372 تاسيس شد و در زمينه ساخت محصولات و خدمات ساخت سازه هاي راه آهن و ايجاد زيرساخت حمل مواد اوليه از شركت فولاد مباركه اصفهان به گروه صنعتي سپاهان فعاليت مي كند.
استان اصفهان 35 تا 40 رام قطار باري با ترافيك بالا در روز دارد، و از نظر تخليه بار رتبه اول ( با 33 درصد از سهم كل كشور)، از نظر صدور بارنامه رتبه دوم، از نظر تن كيلومتر رتبه سوم و از نظر تناژ بارگيري رتبه چهارم كشوري را دارد.
سهم راه هاي ريلي نسبت به كل راه ها در استان اصفهان 18 درصد، سهم جابه جايي مسافر در راه آهن نسبت به همه بخش ها هشت درصد و سهم حمل و نقل باري در راه آهن نسبت به كل در استان 25 درصد است.
استان اصفهان در سال 1347 به شبكه سراسري راه آهن كشور پيوست و داراي 681 كيلومتر و 677 متر خط اصلي، 188 كيلومتر خط مانوري و 66 كيلومتر خط صنعتي و تجاري ريلي است.
25 درصد كل بارهاي حمل شده در بخش مواد اوليه و بيش از 5 درصد حمل محصولات ريلي راه آهن جمهوري اسلامي ايران مربوط به شركت فولاد مباركه اصفهان است.
فولاد مباركه بزرگترين مجتمع صنعتي كشور و بزرگترين توليدكننده فولاد تخت در خاورميانه است.
اين مجتمع فولادي با سهم بيش از 50 درصدي در توليد فولاد كشور داراي ارزش فعلي 200 هزار ميليارد ريال است.
شركت فولاد مباركه با داشتن حدود 12 ميليون تُن ظرفيت آهن اسفنجي، بزرگترين توليدكننده آهن اسفنجي در جهان محسوب مي شود.
ت 7150 / 2093

سرخط اخبار استان‌ها