۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸
کد خبر: 82852067
T T
۰ نفر
ناشران و نويسندگان هم بر نرخ مطالعه تاثير گذار هستند

سنندج - ايرنا - نويسنده و مدرس زبان كُردي گفت: ناشران و نويسندگان نيز با كم توجهي به عوامل فروش كتاب و استقبال از آن بر نرخ مطالعه تاثير منفي مي گذارند.

عدنان برزنجي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: ناشران و نويسندگان كتاب نيازسنجي اصولي براي اينكه بدانند جامعه به چه كتابي نياز دارد، انجام نمي دهند.
وي با اشاره به اينكه برخي از كتاب ها با استقبال جامعه روبرو و چند بار تجديد چاپ مي شوند، افزود: ما در ميان كتاب هايي كه به زبان كُردي چاپ شده اند، كتاب هايي كه مورد استقبال قرار گرفته اند را مي بينيم.
برزنجي اضافه كرد: علاوه بر انتقاد به مردم و دولت بايد به ناشران هم انتقاد كرد كه بسياري از آنها هنوز به شكل سنتي براي تبليغ آثار خود عمل مي كنند.
وي يادآور شد: ناشران در بازاريابي هم ضعيف عمل مي كنند و شاهديم يك نفر هم مسئول بازاريابي، پخش و كارهاي ديگري به صورت همزمان است و اين موجب مي شود در هيچكدام از كارها موفق نشود.
اين نويسنده كردستاني با بيان اينكه مشكلات اقتصادي در كنار فضاي مجازي مردم را از كتابخواني و خريد كتاب دور كرده است، تاكيد كرد: مي توان در اين بخش با تمهيداتي همچون توزيع كتاب هاي الكترونيكي يا صوتي بخشي را به سمت كتاب كشاند.
اين مدرس زبان كُردي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: انتشار كتاب به زبان كُردي نيز متاثر از فضاي كنوني نسبت به گذشته افت كرده است و عدم حمايت، نبود تسهيلات و وجود نگاه سطحي بر ميزان انتشار كتاب تاثير گذاشته است.
برزنجي برگزاري نمايشگاه بزرگ كتاب در استان كردستان را حركتي مثبت و ارزشمند دانست و افزود: اميدوارم اين حركت هر سال تداوم داشته باشد.
وي برگزاري چنين نمايشگاه هايي را موجب نزديكي فرهنگي ميان شهرهاي مختلف كشور و حتي ميان شهرهاي داخلي با شهرهاي اقليم كردستان عراق دانست و اظهار كرد: ناشران خوبي از منطقه شمال عراق در اين نمايشگاه حضور دارند و كتاب هاي متنوعي عرضه كرده اند.
به گزارش ايرنا، هفتمين نمايشگاه كتاب كردستان روز يكشنبه با حضور معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون وزير فرهنگ اقليم كردستان عراق، نماينده ولي فقيه در كردستان، استاندار كردستان و مردم فرهنگ دوست اين استان در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي سنندج گشايش يافت.
628 ناشر براي حضور در اين نمايشگاه متقاضي شده بودند كه 338 ناشر فرصت حضور در هفتمين نمايشگاه بزرگ كتاب كردستان را يافتند.
علاوه بر ناشران داخلي، 14 ناشر برجسته منطقه شمال عراق (اقليم كردستان) 2 هزار و 718 عنوان كتاب شامل 42 هزار نسخه را در اين نمايشگاه عرضه مي كنند.
بازديد كنندگان از نمايشگاه مي توانند از طريق آدرس www.icfi.ir/fa/book و با جستجوي اسم نويسنده، كتاب يا دسته بندي موضوعي، ناشر و محل عرضه آن در نمايشگاه را پيدا كند.
7349/9102