۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۲۰
کد خبر: 82851269
T T
۰ نفر
سهم كالاهای ایرانی در نمایشگاه های بهاره چقدر است؟

تهران- ایرنا- نمایشگاه های بهاره بستری مناسب برای عرضه كالاهای ایرانی است كه هم تولیدكنندگان داخلی بتوانند با حضور در این شبكه توزیع، محصولات خود را عرضه كنند و هم مردم اجناس مورد نیاز شب عید خود را با تخفیف هایی تا 40 درصد تامین كنند.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، اتاق های اصناف كل كشور در آستانه عید نوروز اقدام به برگزاری نمایشگاه های بهاره كرده اند تا مردم كالاهای مورد نیاز شب عید خود از جمله پوشاك، كیف و كفش، آجیل و خشكبار، شیرینی و شكلات، لوازم آشپزخانه و همچنین محصولات شوینده و بهداشتی را بتوانند با كیفیت و قیمتی مناسب تهیه كنند.
در این ارتباط، «محمد فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران پیش از این به ایرنا گفته بود كه پنج نمایشگاه بهاره در محل نمایشگاه های مصلای تهران، پارك ارم، بوستان ولایت، حكیمیه تهرانپارس و خاوران مایحتاج شب عید شهروندان تهرانی را عرضه می كنند.
به گفته فاضلی، این نمایشگاه ها علاوه بر تهران در سایر مراكز استان ها نیز برگزار خواهد شد.
وی تصریح كرد: قید اصلی برگزاری نمایشگاه های بهاره، عرضه كالاهای تولید داخل است؛ به عبارتی دیگر، از عرضه كالاهای خارجی در نمایشگاه های بهاره جلوگیری خواهد شد و اتحادیه ها موظف به در نظر گرفتن این اصل هستند.
در این ارتباط، سری به این نمایشگاه ها زدیم تا از نزدیك روند عرضه كالاها در نمایشگاه های بهاره را جویا شویم.

** عرضه كالا با تخفیف های 7 تا 40 درصدی
«بهرام حیدری» برگزار كننده نمایشگاه بهاره در محل نمایشگاه های مصلای تهران، به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع اصلی برگزاری این نمایشگاه ها، حمایت از تولید داخل است.
وی با تاكید بر اینكه كالاهای ایرانی از كیفیت و قیمتی مناسب برخوردار هستند، گفت: كالاهای ایرانی در برخی زمینه ها مانند خشكبار و زعفران از جایگاه ویژه ای در بازارهای خارجی برخوردار است و افزایش توان رقابتی این كالاها، نیازمند حمایت های دولت و مردم است.
حیدری با تاكید بر اینكه حمایت از تولید داخل، ضامن اشتغال فرزندان این مرز و بوم است، گفت: فقط سه تا چهار درصد از محصولات این نمایشگاه خارجی هستند؛ برخی از این محصولات خارجی در بازار تقاضا دارند اما تولید داخل ندارند.
وی در مورد قیمت گذاری محصولات در نمایشگاه های بهاره نیز گفت: همه این كالاها توسط كارشناسان اتحادیه ها قیمت گذاری شده اند.
حیدری اضافه كرد: در عموم كالاها به طور میانگین 15 تا 25 درصد تخفیف اعمال شده است؛ البته در برخی اقلام مثل خشكبار، تخفیف ها حدود هفت تا 10 درصد است و در برخی كالاها مانند پوشاك، تخفیف ها به 40 درصد هم می رسد.

** كالاهای خارجی جای پای خود را در نمایشگاه های بهاره باز كرد
در شرایطی كه اتاق اصناف ایران اعلام كرده «هدف اصلی برگزاری نمایشگاه های بهاره، عرضه كالاهای تولید داخل است»، برخی غرفه داران معتقدند كه اجناس بی كیفیت و ارزان قیمت چینی نیز به طور مخفیانه در این نمایشگاه ها عرضه می شود.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، برخی اقلام خارجی مانند عینك، عطر و اسباب بازی به صورت كاملا مشخص در این نمایشگاه عرضه می شود و برخی غرفه ها نیز پوشاك خارجی را در قالب تولید داخل عرضه می كنند.
یكی از غرفه داران كه خواست نامی از وی برده نشود در این زمینه به ایرنا گفت: برخی غرفه ها بلوز زنانه (شومیز) را به قیمت 15 هزار تومان عرضه می كنند كه با توجه به هزینه های تولید در ایران، هیچ تولیدكننده داخلی نمی تواند شومیزی با قیمت 15 هزار تومان عرضه كند.
به گفته وی، برخی غرفه داران نیز بر روی اجناس خارجی نشان ایرانی درج می كنند تا بتوانند آن را در قالب جنس ایرانی عرضه كنند.
البته باید توجه داشت كه بعضی از غرفه داران ناگزیرند برخی كالاها مانند عینك آفتابی و بادام هندی - كه تولید چندانی در كشور ندارند – را عرضه كنند اما در مورد اقلام دیگری همچون پوشاك، این مساله قابل پذیرش نیست.

** 20 درصد كالاهای نمایشگاه بهاره خارجی است
در ارتباط با سهم تولید داخل در نمایشگاه های بهاره، با «سید حسین ذوالفقاری» تولیدكننده پوشاك مردانه گفت و گو كردیم.
وی معتقد است كه 80 درصد محصولات عرضه شده در نمایشگاه بهاره داخلی و 20 درصد خارجی است.
این تولیدكننده پوشاك می گوید: برخی از غرفه داران اجناس ارزان قیمت خارجی را با برچسب (اتیكت) محصولات ایرانی عرضه می كنند، برخی نیز اجناس خارجی را به صورت زیرمیزی به مشتریان عرضه می كنند كه این رفتارها با هدف و فلسفه نمایشگاه بهاره تناقض دارد.

** تولیدكنندگان كمربند تركیه، توان رقابت با محصولات ایرانی را ندارند
«ایمان مرادی» تولید كننده كیف و كمربند چرم نیز در ارتباط با ورود كالاهای خارجی به بازار ایران و رقابتی نبودن محصولات ایرانی، گفت: در تولید كیف ما نمی توانیم با محصولات خارجی رقابت كنیم چرا كه كیفیت و قیمت محصولات خارجی با كیفیت تر است.
این تولیدكننده محصولات چرم می گوید: در شرایطی ما می توانیم با محصولات خارجی در بازارمان رقابت كنیم كه قیمت تمام شده ما كمتر شود و با استفاده از دستگاه های جدید، محصولاتی با كیفیت تر و متنوع تری به بازار عرضه كنیم.
مرادی اضافه كرد: البته در تولید كمربند، مردم اقبال بیشتری به تولیدات داخلی نشان می دهند؛ چرا كه محصول را جلوی چشم خود مردم تولید می كنیم؛ به این ترتیبب، مشاهده می شود كه تُرك ها به این بخش ورود پیدا كرده اند اما هنوز نتوانسته اند با تولیدكنندگان داخلی رقابت كنند.

** ایجاد فرصت شغلی با توجه به تولید داخل
«عباس رحیمی» تولیدكننده حوله نیز به موضوع رقابت محصولات ایرانی و خارجی در صنف خود پرداخت و گفت: قیمت حوله های خارجی پایین تر از محصولات ایرانی است اما به دلیل كیفیت بالای پنبه ایرانی، هیچ كدام از محصولات خارجی قابل رقابت با محصولات ایران نیستند.
وی اضافه كرد: البته باید توجه داشته باشیم كه خارجی ها طراحی بهتر و متنوع تری دارند و همچنین از بسته بندی بهتری برخوردارند؛ آنها همچنین دستگاه های مدرن تری در اختیار دارند كه تولید با آن دستگاه ها موجب می شود قیمت محصول آنها كاهش پیدا كند.
این تولیدكننده حوله با اشاره به اینكه در گذشته با 24 كارگر كار می كردم اما اكنون با محدود شدن فعالیت، تعداد كارگران را به 2 نفر تقلیل داده ام، گفت: اگر مورد حمایت قرار بگیریم، من به تنهایی می توانم 30 تا 40 فرصت شغلی در تولید حوله ایجاد كنم.

** مردم متقاضی اجناس ایرانی هستند
«امیر بختیاری» نماینده یك نشان ایرانیِ تولیدكننده پوشاك نیز به اقبال مردم نسبت به محصولات ایرانی اشاره كرد و گفت: مشتریان در مورد برخی لباس ها متقاضی تولیدات ایرانی هستند؛ زمانی كه به آنها می گوئیم جنس خارجی است خرید نمی كنند و اصرار دارند كه كالای ایرانی به آنها معرفی كنیم.
وی در مورد حضور كالاهای خارجی در نمایشگاه بهاره نیز گفت: برگزاركنندگان نمایشگاه تاكید دارند كه اجناس خارجی در نمایشگاه عرضه نشود؛ اگر چنین كالایی در نمایشگاه باشد، قطعا بازرسان اتحادیه ها از آن بی اطلاع هستند.

** واردات كفش چرم صرفه اقتصادی ندارد
«سجاد روستاپیشه» تولیدكننده كفش چرم نیز در مورد واردات كالاهای خارجی در صنف خود، گفت: چرم ایرانی چرمی مرغوب است و به همین دلیل، واردات كفش چرم خارجی برای واردكنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

** نظر مردم در مورد نمایشگاه های بهاره
در ارتباط با برگزاری چنین نمایشگاه هایی، با تعدادی از مردم و شركت كنندگان نیز گفت و گو كردیم.
«محمد عبدی» 65 ساله و بازنشسته آموزش و پرورش، معتقد است كه برگزاری چنین نمایشگاه هایی امكان خرید كالا برای همه اقشار جامعه را فراهم می آورد.
به گفته وی، تقریبا همه محصولات مورد نیاز شب عید در نمایشگاه ها وجود دارد اما برخی از اجناس از كیفیتی مناسب برخوردار نیستند.
«اصغر شهبازی» 45 ساله و راننده، برگزاری این نمایشگاه ها را فرصتی مناسب برای تهیه كل اقلام مورد نیاز شب عید در یك مكان عنوان كرد و گفت: با حضور در چنین نمایشگاه هایی می توان مایحتاج خانواده از مواد غذایی تا پوشاك و كیف و كفش را با قیمتی مناسب تر از بازار تهیه كنیم.
«كمال فاطمی» بازنشسته بانك نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، یكی از ضعف های نمایشگاه های بهاره را پایین بودن كیفیت و محدود بودن تنوع اجناس ذكر كرد و گفت: با این حال می توان بخش قابل توجهی از نیاز شب عید از جمله آجیل، خشكبار، شوینده ها و همچنین بخشی از پوشاك را از این نمایشگاه ها تامین كرد.

** جلوگیری از عرضه كالاهای خارجی
در ارتباط با عرضه محصولات خارجی در نمایشگاه بهاره، با «محمد باقر رادان»، بازرس اتاق اصناف تهران در نمایشگاه بهاره مصلا گفت و گو كردیم.
وی در پاسخ به این سوال كه چند درصد كالاهایی كه در نمایشگاه عرضه می شود ایرانی هستند؟ گفت: سعی می كنیم همه كالاها ایرانی باشند و با غرفه هایی كه اجناس خارجی عرضه می كنند برخورد كرده ایم.
رادان اضافه كرد: در روزهای اخیر یكی دو غرفه كالای چینی بی كیفیت به مشتریان عرضه كرده اند كه به آنها تذكر داده ایم و از عرضه آن كالاها جلوگیری كرده ایم.
وی افزود: در برخی اقلام چاره ای جز عرضه كالاهای خارجی نداریم؛ مثلا ما بارها جلوی عرضه بادام هندی را گرفته ایم اما وقتی مصرف كننده نیاز به این كالا دارد و تولید داخل این محصول وجود ندارد، ما ناگزیریم كه اجازه عرضه آن را بدهیم.
رادان اظهار كرد: در مورد عینك آفتابی نیز همین مساله مطرح است؛ به همین سبب مسئولان نمایشگاه به 2 غرفه اجازه عرضه عینك آفتابی داده است.
بازرس اتاق اصناف تهران در پاسخ به این پرسش كه آیا در روزهای برگزاری نمایشگاه مواردی مانند زیرمیزی فروختن (عرضه كالای خارجی غیرمجاز) مشاهده كرده اید؟ گفت: تخلف همه جا وجود دارد؛ گزارش ها و مشاهداتی دریافت شد كه به آنها رسیدگی كردیم و از تكرار آن جلوگیری شد.

** پلمپ نمونه اجناس، برای جلوگیری از تخلف
بازرس اتاق اصناف تهران در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا، از اجرای طرحی برای جلوگیری از تخلف در تغییر كیفیت و قیمت اجناس خبر داد و گفت: یك نمونه از هر كالایی كه در نمایشگاه بهاره عرضه می شود، توسط كارشناسان اتحادیه ها قیمت گذاری و با سیم و سرب پلمپ شده است تا فروشندگان كالاها را با همان كیفیت و همان قیمت به مشتریان عرضه كنند.
وی در این زمینه با ذكر مثالی تشریح كرد: مثلا اگر كارشناس اتحادیه، نوعی پسته اكبری را 65 هزار تومان قیمت گذاری كرده است، نمونه ای از این جنس پلمپ و در معرض دید مشتریان قرار گرفته است تا فروشنده، همان پسته با همان كیفیت را با قیمت مشخص شده عرضه كنند.
به گفته رادان، با اجرای این طرح از عرضه كالای بی كیفیت و یا گرانفروشی جلوگیری می شود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9189**1597
۰ نفر