۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۵۵
کد خبر: 82851032
T T
۰ نفر
وظايف دستگاه ها براي اجراي سند طرح ملي حفظ قرآن ابلاغ شد

تهران - ايرنا - ستاد راهبري طرح ملي حفظ قرآن كريم، وظايف و راهبردهاي اين طرح را به دستگاه ها و نهادهاي متولي ابلاغ كرد.

به گزارش خبرنگار معارف ايرنا، دبيرخانه شوراي توسعه فرهنگ قرآني دو ماه و نيم پيش اعلام كرد كه بر اساس بحث و بررسي هاي صورت گرفته 16 متولي براي تحقق راهبردهاي طرح ملي حفظ قرآن كريم تعيين شده و حالا ستاد راهبري طرح ملي حفظ قرآن، اقدامات ملي اين سند را به دستگاه ها و نهادهاي متولي ابلاغ كرد.
بر اين اساس هر يك از دستگاه­ها اقدامات پيشنهادي خود را به ستاد ارائه كرده و پس از چندين بار بررسي و اصلاح متناسب با توانمندي­هاي دستگاه و نيز انتظارات و اهداف طرح، در نهايت بسته اقدامات همه دستگاه­ها در جلسه ششم ستاد به تصويب رسيد.
بر اساس اين مصوبه 16 دستگاه به عنوان متولي اصلي هر راهبرد مسئوليت اجراي 190 اقدام ملي را بر عهده گرفته­اند. البته در مواردي دستگاه متولي موظف است كميته­­اي تشكيل داده و ظرفيت نهادهاي زيرمجموعه را در جهت تحقق اهداف سازماندهي كند. مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي كاركنان دستگاه­هاي دولتي يا وزارت كار براي كارگران كارخانجات و شركت­هاي خصوصي راهبردهاي خود را اعلام مي كنند.
وزارت آموزش و پرورش به عنوان بيشترين ظرفيت براي تحقق در زيرمجموعه خود موظف است 24 اقدام را ارائه كند و آستان قدس رضوي با سه اقدام كمترين راهبردها را خواهند داشت.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با 20 اقدام، سازمان تبليغات اسلامي با 19 اقدام و دبيرخانه شوراي قرآن حوزويان، مركز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران و سازمان صدا و سيما با 16 اقدام، ستاد كل نيروهاي مسلح و سازمان اوقاف و امور خيريه با 14 اقدام و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با10 اقدام در مراحل بعدي قرار مي گيرند.
همچنين نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي با 9 اقدام، هيئت رسيدگي به امور مؤسسات فرهنگي قرآن و عترت و دبيرخانه ستاد راهبري طرح ملي حفظ قرآن با هشت اقدام، مركز هماهنگي و توسعه پژوهش و آموزش عالي قرآني كشور و سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي وزارت كشور با پنج اقدام و سازمان بسيج مستضعفين با چهار اقدام در مراحل بعدي قرار دارند.
بر اساس ابلاغ صورت گرفته، از دستگاه­ها خواسته شده با تداوم همدلي و همراهي چندماهه كه در طراحي بسته اقدامات صورت گرفت، با به­كارگيري و فعال­سازي همه ظرفيت­ها، اجرايي­سازي اقدامات را از هم‌‎اكنون آغاز كنند و در اين مسير شناسه اقدامات مشتمل بر كم و كيف و جزئيات هر اقدام از طريق تعامل با دبيرخانه ستاد تنظيم كنند.
ظرفيت ساير نهادها و دستگاه­ها و مؤسسات در برنامه­ريزي براي اجراي اقدامات ملي از طريق دستگاه­هاي متولي برشمرده خواهد شد و در صورت نياز به توجه مستقل به ظرفيت دستگاه­ها و نهادهاي ديگر اين مهم در ادامه معمول خواهد شد.
ستاد راهبري طرح ملي حفظ قرآن كريم بيان جزئيات اين ابلاغيه را به آينده موكول كرد.
به گزارش ايرنا در مرداد سال 90 رهبر معظم انقلاب از ضرورت تربيت 10 ميليون حافظ قرآن سخن گفتند و كليات طرح ملي حفظ قرآن كريم با اين هدف در اسفند سال 93 در شوراي توسعه فرهنگ قرآني كشور به تصويب رسيد و تدوين برنامه اجرايي آن به كميسيون توسعه آموزش عمومي و كميسيون تبليغ و ترويج دبيرخانه شوراي توسعه فرهنگ قرآني واگذار شد.
محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس شوراي توسعه فرهنگ قرآني اين طرح را مرداد سال 95 به وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان هاي صدا و سيما، تبليغات اسلامي، اوقاف و امور خيريه، ستاد كل نيروهاي مسلح و دستگاه هاي دولتي و عمومي ابلاغ كرد كه بر اساس اين طرح تمامي دستگاه‏ هاي اجرايي موظف شدند تا برنامه ­هاي خود را به منظور بررسي و يكپارچه‏ سازي و تصويب به ستاد راهبري طرح ملي حفظ قرآن كريم زير نظر شوراي توسعه فرهنگ قرآني ارسال كنند و در دوره‏ هاي زماني معين، نتايج حاصل از اجراي برنامه‏ ها را به ستاد گزارش دهند.

فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * 1071