۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82850773
T T
۰ نفر
شناسایی شیوه ترمیم زخم پای دیابتی به روش نانو دراستان مركزی

اراك - ایرنا - پژوهشگر انتقال خون استان مركزی، شیوه ترمیم زخم پای دیابتی را با استفاده از نانو بر روی نمونه حیوانی موش شناسایی و كشف كرد.

به گزارش ایرنا، این تحقیق توسط مصطفی خلیلی در بازه یك سال انجام شده و ثابت كرده است نانو می تواند در زخم پای دیابتی موثر باشد.
این پژوهشگرانتقال خون استان مركزی روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: این پژوهش علمی در بازه زمانی یك سال بر روی نوعی موش به نام رت در گروه كنترل بدون درمان و گروه دریافت كننده نانوبیومتریال انجام گرفته است.
مصطفی خلیلی توضیح داد: در این شیوه 24 موش از گونه اشاره شده با سن 6 هفته و با وزن یكسان با تزریق درون صفاقی در خصوص تاثیرات روش درمانی نانو بر شیوه ترمیم پای دیابتی سنجش شدند.
وی گفت: تزریقی صفاقی، معمول ترین روش تجویز داروها در جوندگان است كه علاوه بر وسعت زیاد محلول در حجم بالا تزریق و در مدت كوتاه وارد گردش خون می شودو عمل می كند.
خلیلی افزود: پس از 48 ساعت از تزریق میزان قند خون حیوانات اندازه گیری شد و این موش ها به صورت تصادفی در 2 گروه، كنترل بدون درمان و گروه دریافت كننده نانو تقسیم شدند.
این پژوهشگر آزمایشگاه انتقال خون استان مركزی گفت: در تمامی موش های این پژوهش، زخم پوستی در ناحیه پشت بدن به ابعاد یك و نیم در یك و نیم سانتیمتر ایجاد شد كه در روزهای اول، سوم، هفتم و چهاردهم از هر گروه سه موش به صورت تصادفی انتخاب و بعد از بیهوشی با اتر مساحت ناحیه زخم اندازه گیری و نمونه بافتی از زخم ومناطق اطراف آن تهیه شد.
وی اظهار كرد: مطالعات با استفاده از روش های مناسب آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج حاصله از این تحقیق نشان داد كه گروه‌های دریافت‌كننده نانو بیومتریال و گروه كنترل منفی اختلاف معناداری باهم دارند كه این امر حاكی از اثربخش بودن نانوبیومتریال نوتركیب در درمان زخم دیابتی است.
خلیلی افزود: نتایج ماكرو و میكروسكوپی نشان داد كه تركیب نانوبیومتریال نوتركیب در مقایسه با گروه كنترل باعث افزایش 2 برابری در مرحله تكثیری و افزایش 3 برابری در مرحله بلوغ خواهد شد و استفاده از تركیب نانوبیومتریال نوتركیب می‌تواند نوید بخش روش های درمانی نوین در درمان مبتلایان به زخم پای دیابتی باشد.
سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است حدود 171 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت و این میزان تا سال 2030 به 366 میلیون نفر افزایش می‌یابد.
6991/6013/