آیا عربستان در سیاست خود نسبت به لبنان تجدیدنظر كرده است؟

بیروت-ایرنا- سفر «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان به ریاض، امروز (پنج شنبه) در روزنامه های این كشور بازتاب ویژه ای داشت. برخی این سفر را گشودن صفحه ای جدید در روابط دو كشور توصیف كرده و برخی با تردید و شبهه انتخاباتی به آن نگریسته اند.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر لبنان در اولین ساعات بامداد چهارشنبه پس از حدود 4 ماه به عربستان سفر و با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این كشور دیدار كرد.
آخرین باری كه سعد الحریری به ریاض سفر كرد در آبان ماه امسال بود كه در جریان آن، او به صورت ناگهانی و از طریق یك شبكه تلویزیونی سعودی استعفای خود را اعلام كرد.
بسیاری از مقامات رسمی و حزبی حتی جریانات سیاسی موافق با عربستان سعودی در لبنان این استعفا را تحت فشار و اجباری دانستند.
«نهاد المشنوق» وزیر كشور لبنان و از رهبران حزب المستقبل (وابسته به الحریری) در واكنش به خواسته عربستان برای سفر اعضای خانواده الحریری و اعضای حزب او به ریاض برای بیعت با «بهاء الحریری» برادر سعد، گفته بود: در لبنان همه چیز با انتخابات معین می شود و ما گله گوسفند نیستیم كه كسی با ما اینگونه رفتار كند.
در نهایت پس از فشار لبنان و میانجیگری برخی كشورها از جمله فرانسه، الحریری به بیروت بازگشت و پس از چند روز استعفای خود را پس گرفت و این مساله بر گمانه زنی های بازداشت نخست وزیر لبنان در ریاض و اجبار او به استعفا قوت بخشید.
روابط ریاض و بیروت طی چهار ماه اخیر روابط سردی بود. در چنین فضایی «نزار العلولا» فرستاده پادشاه عربستان دوشنبه گذشته به لبنان آمد و طی دو روز با مقام های ارشد این كشور و برخی از رهبران گروه های سیاسی دیدار كرد. او همچنین از سعد الحریری برای سفر به ریاض نیز دعوت كرد كه خیلی سریع از سوی وی مورد پذیرش قرار گرفت.

**المستقبل: استقبال رسمی از نخست وزیر لبنان بوسیله پادشاه عربستان
روزنامه «المستقبل» وابسته به الحریری در شماره امروز خود درباره سفر نخست وزیر لبنان به ریاض نوشت: سفر الحریری به ریاض از نظر شكلی و محتوایی، آرزوی برخی را برای ضربه زدن به روابط ریشه دار، برادرانه و تاریخی دو كشور نقش بر آب كرد.
این روزنامه با اشاره به استقبال رسمی ملك سلمان از الحریری در قصر یمامه نتایج این جلسه را ممتاز دانست و در ادامه به گفت و گوی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با روزنامه «واشنگتن پست» آمریكا پرداخت كه در بخشی از آن او گفته است «وضع الحریری در حال حاضر از گروه شبه نظامی حزب الله بهتر است.»
المستقبل همچنین به نقل از «غطاس خوری» وزیر فرهنگ لبنان تاكید می كند كه «شیوه استقبال از الحریری در ریاض، نشانگر این است كه روابط لبنان و سعودی در مسیر درست قرار دارد و این سفری رسمی بوده است و استقبالی رسمی و شایسته از نخست وزیر لبنان انجام شده و این امر خود حاكی از شروع مرحله ای جدید در تحكیم روابط است.

**الاخبار: آشتی عربستان با لبنان در پی فشارهای خارجی بر سعودی ها و تكاپوی امارات است
الاخبار دیگر روزنامه لبنانی ضمن بیان اینكه این تحول مثبت نمی تواند بدون فشارهای خارجی حاصل شده باشد، از قول منابع رسمی خود اعلام كرد كه برخی از كشورهای عربی برای برقراری آشتی میان عربستان و لبنان پا در میانی كردند.
الاخبار بنا بر اطلاعات حاصله خود از منابع آگاهش نوشت: حدود یك ماه پیش رئیس دستگاه اطلاعاتی امارات متحده عربی محرمانه به لبنان آمد و برای ساعات طولانی با سعد الحریری و پس از آن با اشخاص بسیار اندكی از جمله نهاد المشنوق وزیر كشور لبنان دیدار كرد.
این روزنامه در ادامه به تكاپوی امارات جهت بازسازی موضع عربستان در قبال نخست وزیر لبنان اشاره كرد و نوشت: اقدام امارات برای حفظ جایگاه عربستان است كه به ویژه پس از توقیف الحریری و اجبار او بر استعفا در خاطر لبنانی ها به ویژه اهل سنت به صورت منفی حك شده است و به كوشش زیادی برای پاك كردن آن نیاز دارد.
«میسم رزق» نویسنده الاخبار در ادامه تحلیل خود نوشت: به دور از این فشارها و میانجی گری ها به نظر می رسد كه عربستان سعودی قصد دارد با پرونده لبنان با نگاه سیاسی واقع گرایانه تعامل كند.
وی دعوت عربستان از الحریری برای سفر به ریاض را اعتراف علنی و صریح به واقعیتی دانست كه پس از كودتای ناكام علیه لبنان نه می توان نادیده گرفت و نه از آن عدول كرد.

**الجمهوریه: آیا الحریری قبل و بعد از سفر تغییر خواهد كرد؟
روزنامه «الجمهوریه» اما به استقبال رسمی ملك سلمان و اجرای كامل پروتكل استقبال از سران كشورها از سوی عربستان اشاره كرد و نوشت: خادم الحرمین الشریفین، نخست وزیر لبنان را در صندلی سمت راست خود نشاند و امروز نیز بن سلمان با الحریری دیدار می كند، تا صفحه ای جدید در روابط دو كشور گشوده شود و این پس از شائبه هایی است كه در پی استعفای چهارم نوامبر (13آبان) الحریری در ریاض بوجود آمده بود.
این روزنامه لبنانی سوالی اساسی را مطرح می كند كه با آغاز سفر اخیر الحریری به ریاض در ذهن ها ایجاد شده است: آیا این سفر نقطه تحولی در میان مرحله گذشته و آینده در روابط لبنان و عربستان است؟
الجمهوریه پاسخ این سوال را به آزمون ایام گذاشته و می نویسد: همه لبنانی ها می دانند نخست وزیر چگونه رفته ولی كسی نمی داند او چگونه باز خواهد گشت. آیا با موضع سابق خود باز می گردد یا دستخوش تغییرات می گردد؟
این روزنامه برای نزدیك شدن به جواب اظهار نظر دیشب «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان را بیان می كند كه گفت «دیدار با فرستاده ویژه سعودی (نزار العلولا) برای بازسازی روابط لبنان و عربستان، دوستانه بود.»

**البناء: تردید در نیت عربستان برای بازسازی روابط
روزنامه لبنانی «البناء» شیوه دعوت از نخست وزیر لبنان و پذیرش به سرعت آن و تعیین وقت فوری را باعث ایجاد شدن سوالات زیادی دانست و نوشت: آیا این سفر رسمی رئیس یك دولت به كشوری دیگر است؟ آیا لغو قرارهای الحریری در جلسات دولت و به عقب انداختن مراسم اعلام نامزدهای حزب المستقبل عادی است؟ چرا نهاد المشنوق وزیر كشور كه قرار بود با الحریری در سفر به ریاض همراه شود در لحظات پایانی منصرف شد؟ آیا در پی اظهارات تند او پس از استعفای الحریری، او از جان خود برای سفر به عربستان ترسیده یا اینكه به همین سبب سعودی ها مانع سفر وی به ریاض شده اند؟
این روزنامه در ادامه به اظهارات غطاس خوری وزیر فرهنگ لبنان اشاره كرده كه پس از رد فرضیه هرگونه دخالت عربستان در انتخابات این كشور، هدف سفر هیات عربستانی به لبنان و پس از آن نخست وزیر كشورش به ریاض را برای بازگشت لبنان به آغوش عربی توصیف كرد.
البناء بنابر قول منابع آگاهش در جریان هشتم مارس (حامی مقاومت) نوشت: عربستان سعودی، فشار زیادی را بر روی الحریری اعمال می كند تا سیاست های خصمانه ای را علیه حزب الله در انتخابات آینده دنبال كند؛ چرا كه دیگر سیاست تحریم این حزب و ادامه همكاری با آن در دولت كفایت نمی كند.
خاورم**2054