۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۰
کد خبر: 82847734
T T
۰ نفر
اشتغال مبتنی بر مزیت‌های محلی اولویت وزارت كار است

تبریز - ایرنا - معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینكه اشتغال از طریق ارائه تسهیلات امكان پذیر نیست گفت: معتقدیم با تزریق پول و پرداخت تسهیلات، اشتغال ایجاد نمی‌شود محور فعالیت ما، ایجاد اشتغال مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ ای و محلی است.

به گزارش ایرنا، عیسی منصوری چهارشنبه شب در جلسه مشترك كارگروه تخصصی اشتغال و توانمند سازی نیروی كار ستاد اقتصاد مقاومتی استان در تبریز، افزود: آذربایجان شرقی از جمله استان هایی است كه می تواند در جریان اقتصاد كشور در حوزه تولید رونق ایجاد كند.
وی با اشاره به اینكه سایر استان ها در حوزه خدمات توانمند هستند، ادامه داد: با وجود اینكه بخش قابل توجهی از صنعت آذربایجان شرقی از جنس صنایع بزرگ نیست، این استان می تواند در رونق صنعت و ایجاد اشتغال در این حوزه نقش آفرینی كند.
منصوری گفت: بخش قابل توجهی از جنس وام ها، واحدهای ایجادی است و نظام اجرایی ما مبتنی بر وام شكل گرفته است.
وی با اشاره به اینكه باید بررسی های كارشناسی در خصوص اینكه تحول ساختاری در استان به چه ترتیبی است انجام گیرد، افزود: در برخی شهرها با مهاجرت نیروی كار ماهر مواجه هستیم و به جای آن نیروی غیر ماهر وارد و در حاشیه شهرها ساكن شده اند.
وی اظهاركرد: گام اول در تمركز زدایی پردازش وضعیت موجود است و باید بنا به اقتضای رونق و ركودی كه در اجتماع و سایر حوزه ها رخ داده اقدامات لازم انجام شود.
معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال زایی وزات تعاون، كار و رفاه اجتماعی با تاكید بر اینكه باید مطالعات بازنگری در عرض یك و نیم ماه انجام شود، اضافه كرد: قبل از اینكه وام دهیم ضروری است مداخله های توسعه ای اتفاق بیفتد.
وی افزود: 8 سال پیش 5 هزار تن صادرات فرش انجام می شد اكنون 500 تن صادرات انجام می شود و این به دلیل مساله بازار است، معادله بازار دنیا عوض شده و چون برند نداریم دچار مشكل هستیم.
منصوری با بیان اینكه باید ابتدا نهاد اتصال به بازار ایجاد شود، گفت: دوره صادرات گذشته باید اتصال به بازار، شركت صاحب برند و زنجیره جهانی مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به توانمندی صنعت كفش تبریز تاكید كرد: آماده ایم در سال 97 مركز طراحی كفش در تبریز ایجاد كنیم.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه توجه به ایجاد اشتغال در پرداخت تسهیلات اشتغال زایی را ضروری دانست و گفت: اگر تسهیلاتی در این بخش ارائه می شود ضروری است فقط در بخش اشتغال زایی هزینه شود.
مجید خدابخش توجه به اولویت های تعریفی وزارتخانه به منظور اعطای تسهیلات اشتغال زایی را یادآور شد و اظهار كرد: در بحث اشتغال روستایی متولیان امر موظفند اولویت های تعریف شده از سوی وزارتخانه های مربوطه را به دقت رصد كنند تا در ارایه تسهیلات در استان دچار مشكل نشویم.
وی ضمن انتقاد از عدم توازن بین تعداد طرح های اشتغال زایی به منظور استفاده از تسهیلات به بانك ها با تعداد طرح هایی كه توانسته اند این تسهیلات را اخذ كنند، گفت: این عدم توازن با هر توجیهی قابل قبول نیست و انتظار داریم بخش های مربوطه پاسخگو باشند.
خدابخش حمایت بانك ها از امر اشتغال زایی را خواستار شد و گفت: شواهد موجود نشان می دهد كه هماهنگی مورد نظر در ارتباط با بانك ها در پرداخت تسهیلات شكل نگرفته و امیدواریم بانك ها در این رابطه همراهی بیشتری داشته باشند.
6120/6183