۱۰ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۳۶
کد خبر: 82847677
T T
۰ نفر
چین و ایران روابط علمی مناسبی با یكدیگر دارند

پكن - ایرنا- قائم مقام معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در امور بین الملل با اشاره به روابط مناسب علمی چین و ایران به تشریح همكاری های دو كشور و ایران و چین در زمینه های نانوتكنولوژی و هایتك پرداخت.

علی مرتضی بیرنگ روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به همكاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با چین گفت: یكی از این همكاری ها، همكاری ما با آكادمی علوم چین جهت توسعه تحقیقات مشترك از طریق تاسیس صندوق علمی راه ابریشم است.
او گفت: با سفر رئیس محترم آكادمی علوم چین به كشورمان به دعوت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در آوریل 2015 همكاری‌های تحقیقاتی طرفین بطور جدی مطرح و ایده ایجاد صندوق علمی راه ابریشم با استقبال مواجه شد.
به گفته وی تفاهم مربوط به ایجاد صندوق علمی راه ابریشم بین معاونت علمی و فناوری و آكادمی علوم چین در سفر رئیس جمهور چین در ژانویه 2016 به ایران به امضا رسید و فرآیند اجرای آن بلافاصله آغاز شد.
بیرنگ افزود: در سال 2017، در مجموع 5 مورد پروژه مشترك، 3 مورد كارگاه مشترك علمی و یك مورد تبادل محقق جمعا با اعتبار 350 هزار دلار مورد حمایت قرار گرفت و همچنین تاكنون در سال 2018 ، 7 مورد پروژه مشترك، 6 مورد كارگاه مشترك علمی و 5 مورد تبادل محققین جمعا با اعتباری مشابه از محل این خط اعتباری مورد حمایت قرار گرفته است.
او دیگر زمینه همكاری با چین را تبادل محققان و دانشمندان جوان عنوان كرد و گفت: در خلال سفر معاون محترم نخست وزیر چین به تهران در آوریل 2017، تفاهم همكاری در خصوص تبادل محققین میان معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم و فناوری چین به امضا رسید و متعاقبا تعدادی از محققین جوان ایران به مركز تعاملات علم و فناوری وزارت علوم و فناوری چین معرفی شدند.
او گفت: این برنامه بستر‏ساز همكاری‏های گسترده‏تر میان جامعه علم و فناوری دو طرف خواهد شد.
بیرنگ همكاری با وزارت علوم و فناوری چین با تاكید بر مشاركت شركت‌های فناوری در تحقیق و توسعه مشترك از طریق احداث پارك فناوری مشترك میان دو طر را از دیگر همكاری های دو كشور عنوان كرد.
وی افزود: این مورد با همكاری وزارت علوم و فناوری چین با امضای تفاهم همكاری در حوزه پارك‌های فناوری در سفر رئیس جمهور محترم چین در ژانویه 2016 به تهران بصورت جدی‌ پیگیری شد.
وی ادامه داد: تدوین و اجرای سازوكارهای تشویق شركت‌های فناور و نوآور طرفین به سرمایه‌گذاری در كشور مقابل و بطور خاص تشویق شركت‌های چینی به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در ایران مهمترین هدف معاونت از این همكاری است.
وی تاسیس دفاتر تخصصی در پارك‌های صنعتی و فناوری چین با رویكرد توسعه همكاری‌ها را از دیگر موارد همكاری دو كشور عنوان كرد.
وی در ادامه با اشاره به تأسیس دفتر توسعه همكاری ایران – چین در حوزه فناوری نانو در شهر سوژو چین گفت: ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری در آوریل 2015 یك دفتر تخصصی در پارك صنعتی شهر سوژو چین تاسیس نمود.
او گفت: با همكاری این دفتر قراردادهایی بین شركتهای ایران و چین در حوزه های راه‌اندازی خط تولید نانوالیاف، راه اندازی خط تولید پوشش های نانوساختار، راه اندازی خط تولید رنگ های آنتی باكتریال و تجهیز مدارس با تجهیزات كمك آموزشی حوزه فناوری نانو منعقد شد.
او با اشاره به تأسیس دفتر تخصصی همكاری در حوزه تجهیزات پزشكی در شهر سوژو گفت: تجربه موفقیت‌آمیز دفتر نانو و همكاری معاونت با آكادمی علوم چین، امكان ایجاد یك دفتر تخصصی دیگر در انستیتوی تكنولوژی‌های بیومدیكال سوژو (متعلق به آكادمی علوم چین) را نیز فراهم نموده است تا با محوریت مركز فناوری‌های پیشرفته پزشكی بیمارستان امام خمینی (ره)، زمینه همكاری‌های فناوری و تجاری شركت‌های تجهیزات پزشكی كشورمان با طرف‌های چینی فراهم شود.
بیرنگ در ادامه همكاری كانون پتنت ایران با شركت WTOIP چین را از دیگر این موارد عنوان كرد و گفت: همچنین همكاری‌های مطلوبی در سال جاری میان كانون پتنت معاونت علمی و فناوری با بزرگترین شركت حوزه مالكیت فكری چین آغاز شده است كه بر اساس آن طرفین برای درآمدزایی از پتنت‌هایی كه با حمایت كانون پتنت به ثبت بین‌المللی رسیده است و در كشور چین دارای ظرفیت تجاری شدن است، تلاش خواهند نمود.
او با اشاره به مركز پاویون ایران در شانگهای افزود: بخشی از این مركز تجاری به محصولات فناوری و دانش بنیان ایرانی اختصاص یافته است كه در آن حدود 100 محصول از 45 شركت فناور ایران به نمایش گذاشته شده است.
وی گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور همواره آماده كمك به سرمایه گذاران، تاجران، بازرگانان و تولیدكنندگان عزیز از كشور چین در حوزه محصولات هایتك و دانشبنیان ایران است و از همكاری شركت های ایرانی و چینی با یكدیگر حمایت می كند.
**آساق**1904**