۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۴۰
کد خبر: 82847292
T T
۰ نفر
بررسی علمی و فقهی جرائم اجتماعی جدید مورد توجه حوزه های علمیه باشد

قم - ایرنا - آیت الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: حوزه های علمیه، بررسی علمی و فقهی جرائم اجتماعی جدید را به دلیل حساسیت و خطرهای آن ها در زمره اولویت های فعالیت های علمی و فقهی خود قرار دهند.

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید در پیامی به «كنفرانس فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی» كه در سالن همایش های مركز فقهی ائمه اطهار(ع) قم قرائت شد افزود: حوزه های علمیه و مراكز فقهی جهان اسلام به آن دسته از جرائم اجتماعی كه در دنیای جدید پا به میدان نهاده است، به عنوان بخش مهمی از مسائل مستحدثه نگاه كنند.
وی در ادامه این پیام تصریح كرده است: اهمیت موضوع كنفرانس در این است كه از یك سو فرصت بررسی فقهی نسبت به مسائل و فروع اجتماعی متعددی را كه درون این موضوع كلان جای می گیرند، فراهم آورده و از سوی دیگر این موضوع، فصل مهمی در مطالعات و بررسی های اسلامی فراروی اندیشمندان و عالمان اسلامی می‌گشاید تا فرصت یابند كاركرد فقه اسلامی (و قوانین منبعث از آن) را در قبال واقعیت های اجتماعی به ویژه ناهنجاری‌ها و آسیب های آن، مورد بررسی و شناخت قرار داده و طرق پیشگیری را ارائه دهند.
پیام حاكی است: در منطق اسلام، وجود جرائم اجتماعی در جامعه موجب دور شدن افراد از خداوند، ناسالم شدن روابط انسان‌ها با یكدیگر و آلوده شدن محیط اخلاقی و زندگی می گردد؛ به همین جهت، شریعت اسلامی مواضع طبیبانه و مشفقانه و در عین حال قاطعانه ای را در برابر مرتكبان این جرائم اتخاذ كرده است تا از یك سو از وقوع این جرائم پیش گیری نموده و از سوی دیگر با آن ها در صورت وقوع، مبارزه منطقی نماید.
پیام ادامه یافته است: امروزه شرائط اجتماعی و جهانی به گونه ای شده است كه بسیاری از جرائم اجتماعی، مرزهای كشورها و ملت ها را در می نوردد و به شكل سازمان یافته ‌ای به همه جوامع هجوم می آورد؛ در قبال این پدیده كه تهدیدی جدی برای نسل های وابسته به همه مذاهب اسلامی و در واقع به همه امت اسلامی است، لازم است علمای اسلام بر مبارزه با جرائم اجتماعی تمركز كنند و در این زمینه به همگرایی و همكاری جدی روی آورند.
در این پیام اضافه شده است: در دنیای امروز اتخاذ مواضع فقهی در قبال برخی از جرائم اجتماعی، به دلیل آن كه از عوامل مختلف تاثیر می پذیرند و آثار ویرانگری را پس از وقوع بر جای می گذارند، نیازمند انجام مطالعات دقیق نسبت به آن هاست تا از هر گونه آثار منفی بركنار باشد؛ بنابراین اگر قوانین مرتبط به مسائل اجتماعی و فرهنگی بر اساس احكام شریعت الهی تنظیم و تدوین گردند و سپس به صورت دقیق به اجرا درآیند، امید می رود ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در مسیر به تحلیل رفتن و زوال یافتن قرار گیرند.
پیام ادامه یافته است: بار دیگر از همه شما اندیشمندان تشكر كرده و امیدوارم جوامع اسلامی از تلاش های شما عزیزان بهره كافی را ببرند و این كنفرانس گام برجسته ای در تخفیف آلام آسیب های اجتماعی باشد.
« كنفرانس بین المللی فقه، قانون و واقعیت های اجتماعی» كه عصر امروز با حضور بیش از 30 شخصیت خارجی در سالن همایش های مركز فقهی ائمه اطهار(ع) قم آغاز شد، فردا به كار خود پایان می دهد
در این كنفرانس شخصیت هایی از كشورهای اردن، قطر، الجرایر، تركیه، تونس، روسیه، عراق، لبنان و مغرب حضور دارند؛ مهمانان خارجی این كنفرانس، حقوقدانان دارای گرایش به سمت فقه، فقهای آشنا به حقوق و قانون و جامعه شناسان دارای تحلیل های علمی هستند و حدود 55 مقاله نیز از شخصیت ها و نخبگان داخلی ارائه خواهد شد.
«منابع و مبانی فقه و واقعیت های اجتماعی»، «روش شناسی فقه پشتیبان نسبت به قانون در مواجهه با آسیب های اجتماعی» و «بررسی فقهی حقوقی آسیب های اجتماعی» از محورهای این كنفرانس است.
7405/ 1175